• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Politiek en Hier&Nu

Politiek en Hier&Nu

8 februari 2022 door gastauteur

Op 16 maart kunnen we in het stemhokje onze nieuwe vertegenwoordigers kiezen in de gemeenteraden. Welke afwegingen kun je maken met je achtergrond als practicant van Boeddha’s leer?

Tekst Giel Geldof

Salima Belhaj is de voorzitter van de Parlementaire enquête commissie die de onderste steen boven gaat krijgen over het ontstaan van de Toeslagenaffaire. De verhoren beginnen over een jaar en de conclusie komt beschikbaar in het najaar van 2023.

In het hier en nu zitten nog steeds heel veel mensen in de penarie door die toestand. Op de televisie vertelde een gedupeerde mevrouw dat zij vreesde dat de conclusie van de Parlementaire commissie er eerder zou zijn dan de oplossing van haar probleem. Alexandra van Huffelen heeft haar tanden stukgebeten op de oplossing en zit nu op een ander departement. Ze zal de mensen missen, hoorde ik. Ze had een warme band opgebouwd met de gedupeerde ouders. Ze is nu staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering. Wat een wonderlijke combinatie! Of zeg je dan: Interessant? Maar dat terzijde want de kwaliteit van de digitale overheidsdiensten is enorm belangrijk voor jou en mij.

Een nieuwe minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, Dennis Wiersma, trok zeventien miljoen uit om metertjes te plaatsen waarmee scholen in hun klaslokalen kunnen meten of de omgevingslucht wel fris genoeg is voor personeel en kinderen. Eerder is al uit onderzoek naar voren gekomen dat het met de luchtkwaliteit op veel scholen belabberd is gesteld. Leerkrachten zetten ramen open en de verwarming een fase hoger om de lucht te zuiveren. Je kunt ook zelf vaststellen welke ruimte slecht geventileerd wordt. Met je eigen neus kun je de bedomptheid in een klaslokaal constateren. Vaak zijn dat scholen die in oudere gebouwen zijn gehuisvest en waar decennialang is beknibbeld op normaal onderhoud en aanpassingen. Daar plaats je in het hier en nu een WTW (Warmteterugwinunit), denk ik dan. Heb ik thuis en dat werkt goed in de winter wat betreft verse lucht in relatie met warmtebehoud. En ’s zomers werkt het andersom, of je zet dan de ramen open. Waarom geef je zeventien miljoen uit aan apparatuur om te onderzoeken wat je al weet?

Tweeëntwintig jaar geleden stond er om de hoek bij mij een container aan de straat waar we als bewoners ons plasticafval in kwijt konden. Binnenshuis scheidden wij daartoe zorgvuldig ons afval. Die container werd iedere week op maandag geleegd. Naarmate de nieuwbouw vorderde, er meer bewoners op de eens kale vlakte neerstreken en de plastic verpakkingen in de winkels enorm toenamen, raakte de container voor plasticafval al voor het weekeinde vol. Een poos later kon je al op donderdag rechtsomkeert maken met je plastic omdat de container uitpuilde. Na verloop van tijd plaatsten bewoners ook hun plastic naast de container of propten het in de afvalbakjes langs de straat. Opmerkingen met politieke vingertjes dat mensen steeds slordiger werden met hun afval, ervoeren wij als reuze irritant. Een telefoontje naar de toenmalige deelgemeente leverde het antwoord op dat zij er niet over gingen en een telefoontje naar de Coolsingel maakte duidelijk dat de frequentie om de container leeg te maken niet kon worden verhoogd omdat de route voor langere tijd nu eenmaal vastlag. Na enige jaren van geëtter was er een wethouder die op het idee kwam om een metertje in de plasticvuilcontainer te plaatsen dat naar de gemeente zou seinen wanneer die vol was. Ik weet niet of dat metertje er is gekomen, maar na een tijd van oplopende vuilnisellende verdween de container van de straat. Sindsdien mocht je thuis het plastic gewoon bij het overige afval stoppen.

In het Regeringsakkoord van Rutte IV staat dat de BTW op groenten en fruit wordt afgeschaft. Maar dat gaat nog jaren duren omdat de ICT van de Belastingdienst het niet aankan. Een aantal jaren geleden kostte de verhoging op de BTW van groenten en fruit geen enkele moeite. Hoe zit dat dan? Het schijnt dat bij sommige (semi)overheidsinstellingen computersystemen uit de jaren tachtig in al die tijd slecht compatibel zijn uitgebouwd. Dat houdt volgens ICT’ers grote risico’s in op verstoringen waarvan ‘de burger’ de dupe kan worden. Een ministerie voor digitalisering is er niet gekomen. Het is denk ik ook praktischer dat ICT een digitale infrastructuur van overheidsinstellingen dient te zijn, het gaat om de essentiële basis van je bedrijfsvoering. We rijden ook niet meer over een karrespoor van Rotterdam naar Den Haag.

Op 16 maart staan we in het stemhokje om onze vertegenwoordigers te kiezen in de gemeenteraad en als je wilt ook nog een buurtgenoot in een Rotterdamse Wijkraad, de schaamlap van onze democratie. Tot de achtergrondgeluiden in het stemhokje van de stad op Zuid behoren momenteel die van de hei-installaties voor de bouw van prijzige panden en die van de slopershamer voor de afbraak van de sociale woningvoorraad. Leefbaar Rotterdam, VVD, D66, PvdA, GroenLinks, CDA, CU/SGP hebben in de afgelopen decennia deel uitgemaakt van ons stadsbestuur. Wat vind jij van de huidige stand van zaken? NIDA houdt ermee op, helaas en de SP is ernstig gesplitst met zichzelf bezig, helaas.

De Partij voor de Dieren doet mee met een opvallende, op één na witte mensenlijst. Bij1, DENK, FvD, VOLT, Beweging Armoedebestrijding Rotterdam, Socialisten 010, Jong Rotterdam, Wij Kleurrijk (met 1 kandidaat), Lijst Meeuwissen (met 2 kandidaten), Jezus Leeft (1 kandidaat). En 50+ heeft een lijst ingediend. Dat lijkt op heel veel keuze. Denk goed na wat je kiest. Zijn er actieve politieke partijen in onze woonplaats die voor ons in het hier en nu een positieve betekenis hebben, die de inwoners in het vizier hebben als ze beleid maken en uitvoeren? (Bijvoorbeeld Pompenburg laten staan en de nieuwbouw aanpassen.)

Maak je eigen boeddhistische meetlat en leg ze er allemaal langs voor je kiest. Een mooie hulp daarin is de bijdrage van Adi Ichsan in het BD van 8 maart vorig jaar. Daarin stelt hij dat de overheid de belangen van de inwoners en hun huishoudens dient te weerspiegelen zodat er een basis is voor blijheid en tevredenheid in het leven als resultaat van een gemeenschappelijk gevoeld contract. Want waar kwaadaardigheid bestuurt is het hart gesloten. Als de gekozen partijen niet hebben voldaan aan de verwachtingen heeft de gemeenschap de keuze om andere vertegenwoordigers te kiezen. De mate waarin een politieke partij in staat is om in het stadsbestuur rechtvaardigheid, stabiliteit, orde en rust te bieden is een criterium voor stemkeuze van hen die kiesgerechtigd zijn. In het boeddhisme bestaat volgens Adi Ichsan het bestuurlijke ideaal uit een aantal fundamentele kenmerken.

Het gaat om een attitude van vrijgevigheid (Dana) subsidiegift en belastingheffing in rechtvaardigheid, redelijkheid en naar draagkracht. Moraliteit (Sila) ethisch het goede voorbeeld geven en immoraliteit aan de kaak stellen. Onbaatzuchtigheid (Parricaga) als bestuurders en ambtenaren ben je er om het volk te dienen, zonder misleiding en het toepassen van slimmige trucjes om mensen af te troeven. Integriteit (Ajjava) eerlijkheid, openbaarheid, bespreekbaarheid (het beslagen begrip transparantie heb ik geskipt). Zachtmoedigheid (Maddya) beleid zonder drang, dwang, misleiding en repressie. Zelfbeheersing (Tapa) beheerste gedachten, spraak en handelingen. Onverhit (Akkhoda) kalm en scherp blijven in geagiteerde situaties, geen persoonlijke diskwalificaties maken. Geweldloosheid (Ahimsa) is het bewust vermijden van provocerende spraak, houding en handelingen. Verdraagzaamheid (Khanti) liefdevolle vriendelijkheid naar anderen (groepen). Oprechtheid (Avirodhana) respect voor jezelf, alle anderen en partijen.

Lees het artikel van Adi Ichsan nog eens terug (hieronder) en ga vol goede moed het stemhokje in om in liefdevolle vriendelijkheid je invloed te doen gelden.

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Milieu, Natuur, Onderwijs, Politiek, Voedsel, Zorg Tags: btw, corona, gemeenteraad, Rotterdam, stemmen, veel beloven, verkiezingen, witte partij

Lees ook:

  1. Extinction Rebellion – onevenredig hard optreden politie bij vreedzame klimaatacties
  2. Klimaatactivisten Greenpeace beklimmen Rotterdamse Erasmusbrug
  3. Het jaar 2020 – dag 309 – avondklok
  4. Erasmus Universiteit voor de derde keer bezet door OccupyEUR

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    9 februari 2022 om 14:46

    Beste Giel

    Het lijstje van Adi Ichsan van de 10 vuistregels waarnaar je verwijst is een open deur waar geen enkel weldenkend mens iets tegen in te brengen heeft, zelfbenoemd boeddhist of niet. Politiek gezien is de enige relevantie van het boeddhisme reductie van leed en lijden. Ik heb het het hier vijf jaar geleden https://boeddhistischdagblad.nl/maatschappij/dierenwelzijn/80171-verkiezingen-2017-partij-kiezen-voor-de-dierbaren/ al onder de aandacht gebracht. Ga ik niet herhalen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.