• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van de yoga – yoga is een systeem

De kern van de yoga – yoga is een systeem

16 december 2020 door Dharmapelgrim

Er bestaat een direct verband tussen yoga en  Gautama Boeddha. Reden genoeg voor mij om een serie afleveringen  over yoga te schrijven. Je zult vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, of noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.  Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij. Toets het zelf. Doe dat vooral grondig.
Dharmapelgrim Yogi.

Yoga is een systeem dat de mens zowel een paradigma als technieken biedt voor het ontwikkelen van een gedragspatroon waarmee hij zichzelf controle verschaft over de werkelijkheid waarin hij leeft. Door de eeuwen heen hebben yogi’s alle elementen empirisch aan de realiteit getoetst en zo nodig bijgesteld. Dit ‘toetsen’ en bijstellen blijft doorgaan, zowel in onze tijd als ook in de toekomst.

Yoga is niet op een theorie gebaseerd, maar op een hypothese . Die hypothese luidt: Alles is één.

Je kunt allerlei theorieën op yoga loslaten, zolang die theorieën deze veronderstelling intact laten, maakt dat niets uit. Echter: de veronderstelling dat alles één is, valt nooit te bewijzen, doordat elk mogelijk bewijs onvermijdelijk deel uitmaakt van de veronderstelling zelf. Je kunt het vergelijken met een slang die in zijn eigen staart moet bijten om vervolgens zichzelf op te eten.

Het doel van yoga is: ervaren van éénheid. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Kijk om je heen en je ziet ontelbare, verschillende zaken: levende wezens en dode dingen, in een niet te bevatten variëteit in grootte, kleur, vorm, beweeglijkheid en wat dies meer zij. En wanneer je jezelf onderzoekt, merk je waarschijnlijk dat ervaren van éénheid ook in jouzelf niet vanzelfsprekend is: jouw gevoel, verstand en lijf liggen lang niet altijd op één lijn. Zowel de uiterlijke als innerlijke werkelijkheid lijken vaker op een chaos, waar de veronderstelling dat alles één is, haaks op staat. De meeste mensen hebben ook nog eens de ervaring dat het gevoel – bij wijze van spreken – linksaf wil terwijl het verstand juist naar rechts neigt, terwijl het lijf gewoon rechtdoor gaat. Yoga beoogt een systematisch, doelbewust, doelgericht en doelmatig handelen. Zodra het handelen irrationeel is, of op een ander doel gericht dan op ‘ervaren van eenheid’, is er géén sprake van yoga.

Je bent pas een yogi wanneer je je best doet om vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week en tweeënvijftig weken per jaar serieus yoga te beoefenen, levenslang. Daartoe  moet je het idee te laten varen dat je ooit ‘gevorderde’ bent, of iemand die het wel weet en het allemaal maar even doet. Yogi’s gaan met vallen en opstaan door het leven. Je kunt daardoor alleen yogi zijn door iedere dag opnieuw te beginnen, en zo nodig zelfs meerdere malen per dag. Serieus met yoga bezig zijn, vereist dat je beseft dat je steeds één keer vaker opnieuw moet beginnen dan dat je faalt of de mist ingaat. Voeg steeds de daad bij het woord. Sta na een val weer op en ga doelbewust, doelgericht en doelmatig verder, tot je waarschijnlijk wéér onderuit gaat. ‘Doelbewust zijn’ is meestal het probleem niet. Doelgericht blijven is al een stuk lastiger, om over doelmatig handelen maar te zwijgen. Zelf ben ik ook lang niet altijd doelbewust en doelmatig bezig. Dat weet ik maar al te goed, en ik heb er niet alleen vrede mee, ik denk dat het bij mijn menszijn hoort. Yogi’s zijn alles behalve robots.

De bakermat van wat wij nu yoga noemen, ligt waarschijnlijk ergens in Azië. Dat betekent niet dat de veronderstelling dat alles één is nergens anders in de wereld ooit bij mensen is opgekomen. Dat is namelijk wel het geval. Je vindt deze hypothese terug in allerlei culturen, zij het steeds anders verwoord. In die andere culturen noemden ze wat zij hadden bedacht alleen geen yoga. Vergelijk dat maar eens met een koe: koeien heten in Frankrijk “vaches”, maar ze geven óók melk, net als “cows” in Engeland, “Kühe” in Duitsland en “koeien” in Nederland. Staar je dus niet blind op het woord ‘yoga’, maar kijk naar wat het voortbrengt (de melk).

Yoga heeft een geschiedenis van duizenden jaren. Dat weten we, doordat er veel geschriften over bestaan. Hoe oud yoga echter precies is, weet niemand. Dat is ook helemaal niet belangrijk. Voor yoga geldt dat in het verleden opgetekende inzichten geen garanties bieden voor de toekomst. De veronderstelling dat alles één is, is weliswaar van generatie op generatie doorgegeven, toch moet binnen elke generatie ieder voor zichzelf die veronderstelling aan de realiteit toetsen en zelf tot inzicht komen. Hoe lang yoga ook bestaat, de essentie is onveranderd gebleven. En hoewel de essentie door alle eeuwen heen onveranderd is gebleven, moet de beoefenaar ervan niet alsmaar achterom kijken hoe men vroeger yoga beoefende. De oceanen zijn nog steeds zout, maar de schepen die erop varen, zijn nog nooit zo groot geweest als tegenwoordig. Zoiets. Je moet ook als yogi wél met je tijd meegaan.

 

Categorie: Achtergronden, de kern van yoga, Dharmapelgrim, Geluk, Gezondheid, Onderwijs Tags: Azië, eenheid, essentie, lange geschiedenis, Menno Prins, yoga, yogi

Lees ook:

  1. Over yoga, yogi’s en rishi’s
  2. Over yoga, yogi’s en rishi’s – ontstaan in het rijk der verbeelding?
  3. Over yoga, yogi’s en rishi’s
  4. De kern van yoga – Jñāna

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ton wijmenga zegt

    17 december 2020 om 08:44

    reactie op stukje column van 9 dec..ik was toen te laat met reageren

    Herkenning..Dit artikel had ik een tijd geleden zelf kunnen schrijven..maar nu niet meer…Wat nu ?
    Jaren heb ik om me heen gekeken in de yoga hoek en me verbaasd over dat zelfs in zogeheten ” yoga centra”  waar alles dus om yoga draait en geen van de docenten ook maar enig idee hadden over de diverse yoga richtingen of ook maar iets wisten over Patanjali…Vedas..Bhagavad Gita..etc. de meeste yoga docenten kwamen niet veel verder dan dat geest en lichaam één moeten worden..hadden ze zeker ook ergens gelezen. Mijn inziens was het begrip yoga uitgehold, een leeg woord geworden wat niet tot nauwelijks nog de ladingdekte. Hitte yoga, baby yoga, , hormoon yoga, overgangs yoga, geiten yoga, honden yoga , paarden yoga,wandel yoga, power yoga, flow yoga en al die andere soorten nog..Oooohh tsjonge wat kon ik me eraan ergeren….

    Ahaa..dat is interessant..wat hadden we hier dus ..een mopperende yoga docent in de vorm van mij .Waar vriend “mopper” is is ook vriend weerstand en waar weerstand is is ook vriend ego op bezoek.
    In omgekeerde volgorde danwel..Eerst ego en die laat zich kennen via weerstand en die spreekt via mopper..Er bestond dus een hun soort yoga en mijn soort yoga waarbij die van hun dus minder echt was en die van mij dus de echte vorm vertegenwoordigde…Wat een pretentie zo achteraf bekeken..wat duaal  Hoezo dingen oordeel-loos accepteren zoals ze zijn.

    Maar goed..ik vond er dus van alles van…Wat ik ergens van vind…waar zegt dat nou iets over..over dat waar ik iets van vindt of over de ik die ergens iets van vindt..
    Het zegt volgens mij meer over mij-zelf dan over het onderwerp waar iets van gevonden wordt.
    Identificatie met wat er “gevonden ” wordt daar gaat het wringen .Ergens in mij (ons) zit een “vind ” machine.. soort omgekeerde google zoekmachine..Ongevraagd vind het overal wat ..let wel..hier vindt de ontkoppeling plaats..Ik zeg niet “ik” vind overal wat van maar “het “vindt overal wat van..en ik is niet meer dan de toeschouwer van wat de vind machine opwerpt.Het begint mis te gaan als ik me identificeer met het ongevraagde vinden van en begin te zeggen “Ik vind ” en dan ook nog geloof dat het waar is wat er gevonden wordt en dat dan begin te verkondigen als mijn waarheid..
     Nadat mijn kwartje viel over bovenstaand mechanisme en ik door kreeg dat het “ik” niets vind en niks denkt maar niets anders is dan de waarnemer van dit alles begon het identificatie mechanisme zich langzaam op te lossen..en daarmee ook mijn ontevreden gemopper over de feelgood yoga die overal verkocht wordt..Watleuk dat mensen yoga doen of boetseren of schaken of wat dan ook..en wanneer het in dit of volgende levenszich aandient zullen ook deze mensen vast eens zich spiritueel gaan ontwikkelen..maar dit is nu hun pad al lijkt het geen pad voor sommigen..het is hun pad want er bestaat niet zoiets als geen pad of de weg kwijt zijn..

    De bedrieger…
    Groot respect voor Bhaktivedanta Prabhupada de man heeft hard gewerkt en is zeker een katalysator geweest in het bekend maken van de oosterse traditie in ons westen..Hij was tevens een artikel 31 hindoe…zwaar op de hand en streng in de leeren zwaar geïdentificeerd met de hindoe leer….alweer die identificatie ..
    Laat ik het even opnemen voor de bedrieger..Waarom zou iemand bedriegen door in dit geval prat te gaan op spirituele kennis of ietsdergelijks….Heeft ie te weinig liefde ervaren in z`n leven ,voelt ie zich minderwaardig enprobeert ie de wise-guy uit te hangen met z`n kennis..dat is toch sneu..wat zullen we zoiemand veroordelen, kunnen we niet beter zo iemand liefdevol benaderen en zeggen dat iegoed is zoals die is..Het riep ook de volgende uitspraken in mij op..
    .Jezus..Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
    Vivekananda ..Er is geen zonde doch slechts dwaling..
    Al met al is het dus voor we over iets of iemand oordelen es te kijkenwat dat nou over onszelf zegt..

    Ton Wijmenga

    • Piet Nusteleijn zegt

      18 december 2020 om 09:26

      Ton, die waarnemer is ook “ik”. Het is hetzelfde.
      De waarnemer is het waargenomene.
      Dat is één.

    • DHARMAPELGRIM zegt

      19 december 2020 om 10:06

      Als iemand knollen voor citroenen verkoopt kun je inderdaad nog blij zijn dat ie tenminste iets verkoopt.

      • ton wijmenga zegt

        19 december 2020 om 12:56

        Hallo Piet..

        ja..denk dat mijn kwartje nog bezig is met vallen hierover.
        Iets identificeerd zich nog..anders had ik überhaupt
        geen reactie geschreven vermoed ik..

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.