• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Opening hospice De Liefde in Rotterdam

Opening hospice De Liefde in Rotterdam

27 februari 2020 door de redactie

Op zaterdag 29 februari 2020 opent de Sven de Langen, wethouder volksgezondheid, zorg, ouderen en sport gemeente Rotterdam, hospice de Liefde aan de Kapelburg 298 in Rotterdam Zuidwijk.

Edith Weijnen, bestuursvoorzitter, Ernst Kleisterlee, initiatiefnemer, Irene Bakker, zenleraar en internationaal deskundige stervensbegeleiding voeren het woord.

BD-redacteur Nicole Mulders schreef in maart 2019 een artikel over de oprichting en totstandkoming van het hospice.

‘Hospice de Liefde werkt vanuit boeddhistische inspiratie’‘Partir, c’est mourir un peu’ is de slogan waar de site van Ernst Kleisterlee mee opent. Kleisterlee is initiatiefnemer en bestuurslid van Hospice de Liefde in Rotterdam. Een hospice waarin iedereen welkom is. ‘Dat zou Boeddha ook gewild hebben.’ Ook vrijwilligers van alle achtergronden zijn van harte welkom!

‘Wat we hier gaan doen, is mensen helpen afscheid te nemen. We stellen ons in dienst van hen tijdens het sterven. Veel mensen ervaren de dood als de meest ingrijpende verlieservaring in hun leven. Wij willen hen helpen daarmee om te gaan.’ Vanaf 1 oktober zal de hospice plaats bieden aan zes gasten, waarvan de verwachting is dat ze binnen drie tot zes maanden zullen sterven. ‘Mensen kiezen voor een hospice als ze uitbehandeld zijn. Het is voor hen lastig thuis te sterven (bijvoorbeeld omdat iemand drie hoog woont, of geen mantelzorg meer heeft) en ze willen liever niet in een verpleeghuis verblijven… ‘Vreemde term eigenlijk, ‘uitbehandeld zijn’’, merkt Kleisterlee terzijde op, ‘mensen hebben aandacht nodig tot hun laatste ademtocht…’

Loslaten

De missie van Hospice de Liefde is mensen in de hospice helpen los te laten ‘op een manier die bij hen past: we dringen niets op, zijn alleen maar dienstbaar.’ Hoe meer men loslaat, hoe minder men lijdt, is zijn stellige overtuiging. Wanneer er nog veel onafgemaakte zaken liggen, bijvoorbeeld een conflict in de familie, dan is het veel moeilijker om afscheid te nemen, en lijden we meer in de aanloop naar ons sterven, zo stelt hij.

Zijn katholieke vader was een voorbeeld voor hem. En stond, ondanks zijn christelijke geloofsovertuiging, volledig achter de plannen van zijn zoon een boeddhistisch hospice te beginnen: ‘de wens lijden te verzachten verbindt alle mensen’.

Het idee om een boeddhistische hospice te starten, ligt in een persoonlijke ervaring van Kleisterlee. Zijn jongere broer Radboud stierf jaren terug na een ziekbed ‘op een manier die ik niemand toewens.’ Uiteindelijk kon hij door een verlamming alleen nog zijn ogen bewegen. De klinische begeleiding in het ziekenhuis verliep prima, maar tijdens zijn sterven wist ook het medisch personeel zich geen raad met zijn gevoelens van rouw en verlies. ‘Het ontbrak hen aan (tijd voor) empathie. Mijn broer werd nooit getroost.’ Daar ontstond het idee om een hospice te starten waar het aan warmte niet zou ontbreken. Een paar jaar eerder was Kleisterlee boeddhist geworden, dus het idee voor een boeddhistisch hospice was geboren.

Boeddhistische technieken

Vrijwilligers wordt tijdens hun intake gevraagd naar hun houding tegenover de dood. ‘Dan merk je dat er een groep is die daar liever niet over praat en een groep die dat wel graag doet. Logischerwijs is de tweede groep geschikter om hier te werken.’

Vrijwilligers wordt tal van – op mindfulness gebaseerde- technieken aangeleerd over compassie, empathie en openheid. Zo’n 130 personen zijn inmiddels opgeleid en zijn door het hele land werkzaam. Ook in hospice de Liefde.

Het boeddhisme loopt vanzelfsprekend als een rode draad door het hospice heen. Zonder er te veel de nadruk op te leggen. Dat geldt ook voor het leven van Kleisterlee. Hij is boeddhist volgens de Tibetaanse Vajrayana-traditie. ‘We lijden omdat we ons niet kunnen neerleggen bij vergankelijkheid. Volgens het boeddhisme kunnen we het lijden verzachten en zelfs opheffen.’ Persoonlijke reïncarnatie is echter iets waar hij niet in gelooft. ‘Ik heb dan ook geen idee of dat het lijden minder maakt.’ Verbinding is wel een thema dat bij de hospice, en bij de visie van Kleisterlee past. ‘Hoe meer verbinding onze gasten ervaren met de stroom van het leven die nooit begonnen is en nooit eindigt, hoe makkelijker ze kunnen loslaten. En in alle rust kunnen sterven.’

Boerderij De Kapelburg in Rotterdam is een Rijksmonument dat door de Stichting Volkskracht Historische Monumenten beschikbaar is gesteld aan Hospice de Liefde. De schitterende boerderij met een riet gedekt dak stamt uit 1717. Na een interne verbouwing en nieuwbouw bestaat  Hospice de Liefde uit zes kamers, gemeenschappelijke ruimten, logeerkamers en een keuken.

Omslagfoto Goff Smeets.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: Ernst Kleisterlee, Hospice De Liefde, opening, Rotterdam

Lees ook:

  1. ‘Hospice de Liefde werkt vanuit boeddhistische inspiratie’
  2. Boeddhistisch hospice: What’s in a name?
  3. Ehipassiko – sterven in liefde (Ernst Kleisterlee en Jancees Brinkers)
  4. TV – de Boeddhistische blik – loslaten in liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafael zegt

    28 februari 2020 om 10:11

    ? een prachtig initiatief

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.