• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ivo Claes – Kom en zie…

Ivo Claes – Kom en zie…

15 april 2018 door de redactie

Wie naar buiten kijkt droomt
Wie naar binnen kijkt ontwaakt

Carl Gustav Jung

Het boeddhisme heeft iets met zien. Zo betekent Ehipassiko “kom en zie”.

We worden uitgenodigd om te ontwaken uit onze droom, de verblinding en zelfmisleiding (de ogen sluiten, ontkennen) die de werkelijke oorzaken van ons lijden zijn. Ontwaken betekent de ogen openen. We kunnen pijn alleen maar bestrijden door haar recht in de ogen te zien. Niet ontkennen, verwerpen of afwijzen, maar aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn.

Een van de kenmerken van onwetendheid is dat we onwetend zijn van onze onwetendheid. In onze onwetendheid verwerpen wij wat we werkelijk zien (want dat doen we heel natuurlijk, als vanzelf) en geloven we alleen wat we denken. Zo scheppen we dualiteit en alle problemen die de daaruit voortvloeiende tegenstellingen oproepen.

Als we onze aandacht daarentegen uitsluitend op dit moment zouden richten, zouden we zien dat er geen afzonderlijke entiteit ontstaat, blijft bestaan of sterft. Als we dit moment werkelijk zouden zien zoals het is, zouden we zien dat tijd en ruimte niets anders zijn dan het hier en nu. In het huidige moment ligt de eeuwigheid besloten.

Onze boeddhanatuur, de heldere stilte of leegte in ieder van ons, wordt niet geboren, verandert nooit, sterft niet. Maar wat wordt dan wel geboren en sterft? Relatieve en absolute realiteit zijn moeilijk te vatten begrippen en lijken in tegenstrijd met non-dualiteit. Aan de hand van het Yuishiki-schema uit het Japanse zen worden de 9 bewustzijnsniveaus volgens het boeddhisme, met overgang van het relatieve naar het absolute, visueel duidelijker.

Op vrijdag 20 april geeft Ivo Claes in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen, een dhammatalk. Hij wijdt zijn leven aan de dhamma en is de zeer gewaardeerde tempelverantwoordelijke in Ehipassiko.

Ivo is beeldend kunstenaar, heeft na een korte periode als striptekenaar in Studio Jef Nys (Jommeke) zesentwintig jaar lesgegeven als leraar beeldende vorming, stijlleer en filmopvoeding aan voornamelijk pubers met een migratie-achtergrond. In 2009 verbleef hij enkele weken in Plum Village waar hij de ‘Five Mindfulness Trainings’ ontving van Thich Nhat Hanh. In februari 2010 vertrok hij met Ehipassiko naar Sri Lanka en bleef 3 maanden in het Nilambe Buddhist Meditation Center.

Vandaar begon een rondreis door Azië die in totaal 7 jaren en 7 maanden zou duren met kloosterverblijven in Nepal (waar hij zijn toevlucht hernieuwde en de Tibetaanse naam Lhundrup Gelek kreeg), Thailand, Maleisië, Laos en Vietnam. Hij studeerde als vrije leerling aan het International Buddhist College in Nakhon Ratchasima (Thailand). Vooral zijn verblijven in Thu Hieu Pagoda, het moederklooster van Thich Nhat Hanh in Vietnam waar hij moeilijkheden ondervond met de communistische overheid, en in de kleine Quy Thien Pagoda waar hij wél met medeweten en goedkeuring van de lokale overheid mocht verblijven, lieten een diepe indruk na. Een handdruk ‘in verzoening’ als het ware. Ivo werd ondertussen ook een groot bewonderaar van de Vietnamese kalligrafie.

In verlenging van zijn jaarlijkse familiebezoeken heeft hij driemaal de driemaandelijkse winterretraite (Ango) volgemaakt in het Nederlandse Zen River klooster (Groningen). Een degeneratieve oogziekte maakte onverwacht een einde aan zijn Aziatische rondreis. Ivo moest zich terug gaan settelen in Antwerpen en heeft bijgevolg besloten zich als vrijwilliger in te zetten voor Ehipassiko, waar hij tempelverantwoordelijke werd en deel uitmaakt van het Ehipassiko-bestuur.

Praktisch: Vrijdag 20 april 2018 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorie: Achtergronden, Theravada Tags: Antwerpen, Ehipassiko, Ivo Claes, kom en zie

Lees ook:

  1. Met de Boeddha 2600 jaar terug in de tijd
  2. Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha
  3. Als je kwetsbaar bent zien mensen ook je kracht
  4. Arie Vuyk – Every Boeddha Happy

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.