• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha

Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha

8 februari 2015 door de redactie

Elk jaar in juni vindt er in het Antwerpse boeddhistisch centrum Ehipassiko een toevluchtceremonie plaats. Dit 2600 jaar oude ritueel is voor velen een ingrijpende gebeurtenis in hun leven. Op vrijdag 13 februari 2015 vertellen enkele mensen die in 2014 toevlucht namen over hun ervaringen: Tine Van Haegenborgh, Lidia Schinkel, Katrien Sercu, Guy Kokelenberg. Hoe kwamen ze ertoe ? Wat betekent het voor hen om “boeddhist te zijn” ?

Toevlucht in Boeddha, Dhamma en Sangha

Als iemand formeel boeddhist wil worden neemt hij in een kleine ceremonie toevlucht tot Boeddha, Dhamma en Sangha. Hij neemt zich voor de vijf leefregels na te volgen en krijgt een boeddhistische naam.

Vertrouwen in de Boeddha, Dhamma en Sangha

Het toevlucht nemen is een uiting van vertrouwen. We vertrouwen ons toe aan de Boeddha, de Dhamma en de Sangha. Het zijn de Drie Juwelen – zoals ze traditioneel genoemd worden. De Drie Juwelen bieden een veilige plek , een plek waarop we ons kunnen verlaten.

Vertrouwen in de Boeddha

Wat betekent toevlucht nemen in de Boeddha?

De Boeddha wordt omschreven als de Ontwaakte. Hij was een mens en heeft als mens de verlichting bereikt. Als hij de verlichting kon bereiken, kunnen andere mensen dat ook.

Naar het voorbeeld van de Boeddha vertrouwen we op onze innerlijke kracht om opmerkzaam door het leven te gaan en zo te groeien in wijsheid en mededogen.

Vertrouwen in de Dhamma

Vertrouwen hebben in het pad van wijsheid en mededogen is een uiting van vertrouwen in de Dhamma. Door onze getoetste ervaringen weten we welk element van de Leer het meest ondersteunend is en welk element het beste aansluit in een bepaalde levenssituatie.

Vertrouwen in de Sangha

De Boeddha benadrukt vaak het belang van toevlucht nemen in de gemeenschap, de Sangha. Ons vertrouwen in de Boeddha en de Dhamma kan enorm versterkt worden door het oefenen met gelijkgestemden.

De vijf voorschriften (Pañca Sila)

Ehipassiko de vijf voorschriftenWanneer je toevlucht neemt in Boeddha, Dhamma en Sangha spreek je het voornemen uit de vijf leefregels aan te nemen als leidraad voor je leven. De leefregels ondersteunen je om opmerkzaam te zijn en te kunnen concentreren. De vijf leefregels neem je aan uit vrije wil, niet omdat ze worden opgelegd door bovennatuurlijke of wereldlijke autoriteiten.

De vijf leefregels luiden als volgt:

  1. Ik neem mij voor om geen enkel levend wezen te doden noch te kwetsen.
  2. Ik neem mij voor niet iets te nemen dat niet is gegeven.
  3. Ik neem mij voor me te onthouden van seksueel kwetsend gedrag.
  4. Ik neem mij voor om geen onwaarheid te spreken en niet te roddelen.
  5. Ik neem mij voor om de geest helder te houden, vrij van bedwelmende effecten van alcohol of drugs.

De vijf leefregels zijn als het touw van een bergbeklimmer. Als alles goed gaat heb je het touw niet nodig en merk je niet dat het er hangt.

Als je in moeilijkheden komt en je het niet meer ziet zitten, kun je je vast houden aan wat je eens uitgesproken hebt.

Als je de leefregels niet bent nagekomen kun je steeds weer opnieuw beginnen. Je kunt je intentie vernieuwen door ze weer hardop of in stilte uit te spreken. Het zuiveringsproces hangt van jezelf af en kan niemand voor je doen.

Vrijdag 13 februari 2015 van 20.00 tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Theravada Tags: Antwerpen, Boeddha, dhamma, drie juwelen, Ehipassiko, sangha, toevlucht nemen, vertrouwen, vijf leefregels

Lees ook:

  1. Met de Boeddha 2600 jaar terug in de tijd
  2. Pinksterboodschap: de zichtbaarheid van de dhamma
  3. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
  4. Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens