• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sterven aan het front

Sterven aan het front

11 maart 2025 door gastauteur

Steeds vaker komt het voorbij in de media: een moeder die treurt om haar zoon die gesneuveld is aan het front. Een vader die zijn tranen verbijt. Ze komen uit de Oekraïne, uit Rusland, ze komen uit Israël, uit Palestina. En ze vragen naar de zin van dit sterven. Ze willen niet dat het tevergeefs is. Ze hebben immers voor het vaderland gestreden, en ze hadden willen strijden tot de overwinning.

Tekst Michael M. Tophoff

Het wrede antwoord is, dat dit sterven zinloos is. Het voegt niets toe. Het lost niets op. Het helpt niemand. En als er al sprake is van een ‘overwinning’, dan zal deze niet meer zijn dan de oorzaak van een volgend conflict. De geschiedenis toont het telkens opnieuw aan, deze heilloze afwisseling van ‘vrede’ en oorlog, in het land van Palestina, bijvoorbeeld, al meer dan drieëneenhalf duizend jaar.

Het is en het blijft telkens een naïeve herhaling van zetten binnen de binaire dialectiek van ‘wij’ tegenover ‘zij’, waarbij wij ons uiteraard rekenen tot de ‘goeden’, terwijl zij de slechten zijn. Zelfs stevige coalities vallen uit elkaar, en nu staan wij Europeanen aan de goede kant, en de vermaledijde Trump aan de slechte. En dus roept Ursula van der Leijen, en bij ons Frans Timmermans, op om de regels op te rekken om Europa te bewapenen. Voor een bedrag van 800 miljard Euro moeten er meer soldaten komen, meer wapens, meer tanks en meer drones. Natuurlijk blijft de tegenpartij niet achter, ook zij heeft haar bondgenoten die zorgen voor verse aanvoer van soldaten, van wapens en tanks. Want ieder wil winnen. Niemand verliezen.

Ons menselijk brein helpt ons hierbij met haar neuropsychologische programmering. In fracties van seconden beslist het wie er ‘anders’ is, wie van ons afwijkt, wie dus onbetrouwbaar zal zijn en wellicht gevaarlijk. Er bestaat geen mens zonder vooroordeel. Het brein levert ook de bijpassende actie, we kunnen weglopen, aanvallen of van angst verstijven. De schijnbaar wetmatige logica van conflict escalatie leidt bij alle betrokken partijen tot duizenden doden, die zinloos sterven voor een ‘goede’ zaak.

Maar, anders dan andere zoogdieren, kunnen wij ons bewust worden van ons vooroordeel. We kunnen ervoor kiezen om niet  direct in actie te komen. We kunnen leren om allereerst stil te staan.

Wij zijn er niet toe veroordeeld om het neuropsychologisch programma blindelings te volgen. We kunnen ook voor een geheel andere weg kiezen. Het zijn religieuze, vaak oeroude tradities die ons een handreiking geven voor voor een alternatief. Zij leren ons, de uitzichtloze weg van binariteit, van ‘wij’ en ‘zij’ te verlaten. Zij staan niet voor geweld, macht, superioriteit en overheersing. Religies, zowel in West als in Oost leren nederigheid als basis voor duurzame verbinding, waarin het ‘ons’ centraal staat. In het Christendom vinden we het voorbeeld van St. Franciscus, die ontvangen wordt door de islamitische sultan, en die met zijn broeders leeft te midden van de Palestijnen in nederigheid en geweldloosheid, en die constructief handelt door te zijn in plaats van te doen. In de Oosterse religieuze traditie van het Daoisme, vinden we het rolmodel van ‘de Wijze’. Ook deze forceert niets, ook hij handelt vanuit een positie van nederigheid.

Franciscus en de Wijze hebben respect voor de ander. Zij ontkennen niet de onderlinge verschillen, maar ze erkennen en waarderen deze, omdat wij allen onvervreemdbaar met elkaar zijn verbonden als gelijken.

Tekst Dr. Michael M. Tophoff, Vrije Universiteit Amsterdam, Faculty of Theology and Religion
www.tophoff.nl

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: daoïsme, Frans Timmermans, Israel, Michael M. Tophoff, neuropsychologische programmering, Oekraïne, Palestina, Rusland, Trump, Ursula van der Leijen, verliezen, vooroordeel, wij en zij, winnen

Lees ook:

  1. Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten
  2. HRW – Rusland, Oekraïne en internationaal recht: over bezetting, gewapend conflict en mensenrechten
  3. Oorlog en vrede (deel 2)
  4. Taigu: De nakba en de nuance

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    12 maart 2025 om 09:34

    Typische gristelijke schijnheiligheid, even de kruistochten vergeten? Religie is net zo partijdig als elk ander menselijke inrichting.

  2. Arjan Mulder zegt

    12 maart 2025 om 16:16

    Het wij-zij denken is juist verweven met religie, leert de geschiedenis. De Boeddha leert (net als overigens heel veel natuurvolken en andere oude culturen) om daar boven te staan, om daarvan los te komen. Ik schreef erover, vanuit de eigen dagelijkse praktijk. Hoe stappen we uit wij-zij? Zie https://libris.nl/a/arjan-mulder/fijn–zon-brein/501455680#paperback-9789464189322

  3. E.Fischer zegt

    13 maart 2025 om 14:32

    Dank Michael voor dit duidelijk stuk-ik hwb. Wel vragen voor een later moment, na herlezing. Eva.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.