• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dokusan – een langgerekt ooooo ontsnapte mijn mond

Dokusan – een langgerekt ooooo ontsnapte mijn mond

15 april 2017 door Zeshin van der Plas

Tijdens mijn allereerste sesshin (trainingsweek) in Japan gebeurde er de derde dag iets totaal onverwachts, tijdens de meditatie vloog iedereen zonder enige aanleiding van zijn plek, renden de trap van de zendo af alsof er brand was. Ik bleef verbouwereerd met een handje vol monniken achter. Dit herhaalde zich soms twee of drie keer per dag. Na de sesshin bleef dit ritueel zich wat minder frequent herhalen. Een week of wat later vroeg Phil (een Australiër) ‘waarom ga jij nooit naar dokusan?’. ‘Ga naar wat?’. Was mijn vraag. Het bleek dat dat een ‘1 op 1 zijn’ was met de roshi. Dat ging als volgt, Roshi Sama zat achter in de tempel waar de Ihai-tabletten (herdenkingstablet) van de overledenen staan.

Dan sloeg hij op een bel als teken dat men voor dokusan bij hem kon komen. Dokusan betekent ‘doku=alleen en san=omhoog’. Dus de eerst volgende keer wandelde ik nieuwsgierig achter de horde zogenoemde brandvluchtelingen aan. Na enige tijd kom je er achter waarom ze zo snel de trap af vliegen. Je zit in een lange rij in seiza (op je knieën) achter elkaar, telkens als de roshi met zijn dokusan-bel belt, slaat de eerste in de rij op de bel die voor hem staat.. Hij staat vervolgens op loopt door een smal gangetje tot achter het hoofdaltaar en wacht tot zijn voorganger alle plichtplegingen heeft voldaan. Die loopt vervolgens achteruit tot naast diegene die naar de roshi gaat, dan maken ze samen een volledige buiging(sanrai).

Maar ik was een onwetende ‘gajin’, wat zoveel als buitenaards wezen betekend, tenminste op mijn Japanse vreemdelingen paspoort stond ‘alien passport’. Voor het eerst in de rij zitten is al een verschrikking; wat een opluchting als je even je knieën kan ontzien wanneer je opschuift in de rij. Als je achteraan zit dan beginnen je benen lang voor aan de beurt bent sterk te protesteren. Maar hoe dichter je bij de bel komt hoe meer de schrik je om het hart slaat. Soms is het doodstil, maar even later is het geschreeuw niet van de lucht. Japanse kreten ‘Dōsa roshi dōsa’, Engelse kreten ‘No roshi, don’t do it’ Kreten van de roshi ‘Isho kemé, ichi tanté’. De monniken die terug kwamen zagen er ‘bedrukt, gelukzalig, met tranen in de ogen, of soms bijna dansend uit.

Dan zit je zelf opeens voor de bel. Als de roshi belt, bel jij ook en met kloppend hart loop je door het gangetje tot achter het altaar. Je voorganger ligt op zijn knieën voor het trapje van drie treden waar op een verhoging de roshi zit. Dan staat de monnik op, loopt achteruit tot hij naast mij staat en maakt mij duidelijk dat ik een volledige buiging moet maken. Tegelijkertijd met mij maakt mijn voorganger een buiging en verdwijnt. De roshi maakt mij duidelijk dat ik naar voren moet komen. Ik maak nog een buiging voor het trapje en ga op het kussen voor de roshi zitten. In zijn steenkool Engels maakt hij mij duidelijk dat ik voor het trapje één keer moet buigen en drie keer op het platform, dan moet ik mijn naam zeggen en welke trainingsmethode ik gebruik. De roshi vraagt welke meditatie ik doe. Ik snap de vraag niet, ik doe zenmeditatie, nu blijken er meerdere technieken te bestaan. De roshi maakt mij duidelijk dat ik mijn ademhaling moet tellen en dat ik mij op mijn buik moet concentreren. Een langgerekt ooooo ontsnapt mijn mond, maar dat deed ik al. De roshi zegt: good, good, this is Shikantaze. The next time you say ‘Watashinonamaeha Corru dearu to watashi wa Shikantaze o jissen shimasu’. (mijn naam is Cor en ik doe Shikantaze). De roshi belt en ik moet drie buigingen op het platform maken, achteruit lopen en samen met het volgende slachtoffer nog een buiging maken, mij omdraaien en weer in de zendo op mijn plekje gaan zitten.

Tangen Roshi in de dokusankamer, foto Zeshin van der Plas.

De keren er na was dokusan heel anders; alle houvast werd onder je vandaan getrokken, uit je handen gegrist en nooit meer teruggegeven. Geen denken aan dat je vragen kon stellen, zodra je daar maar enige aanstalten toe maakte brulde de roshi ‘nothing grasp, pont here’ en daarbij sloeg hij met zijn vuist op zijn buik. Als ik weg ging en de ceremoniële buigingen voor hem maakte gebeurde het meerdere malen dat zijn kyosaku (slaghout) hard op mijn rug belande. Dan bleek er ook nog daisan te bestaan, dit werd door de hoofdmonnik gegeven. Daisan kun je vertalen met ‘generatie deelname’. Tijdens daisan werden de ‘gajin’ (buitenlanders) bijgespijkerd in hun gedrag voor ceremonies, dagelijkse routine en werkzaamheden. Maar wederom was vragen stellen ‘not done’. Je komt er later achter dat uitleg tijdverlies is en hetgeen je zou willen weten of leren niet indaalt, maar alleen de bodemloze put van je ‘willen weten’ bevredigt. Het navolgen van meer ervaren monniken werkt beter, op een gegeven moment valt het kwartje en is het besef of begrip je volledig eigen. De kreet ‘only doing’ is de beste les die je krijgen kunt. En wat dokusan betreft…dat is werkelijk een gang naar het hogere.

 

Categorie: Zen, Zeshin van der Plas Tags: dokusan, Japan, tempel

Lees ook:

  1. De functie van een zenmonnik
  2. Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
  3. Doen wat je opgedragen wordt
  4. Japanse tempel – ‘Boeddha transformeert zich tot robot’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.