• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Japanse tempel – ‘Boeddha transformeert zich tot robot’

Japanse tempel – ‘Boeddha transformeert zich tot robot’

24 augustus 2019 door de redactie

De ongeveer 400 jaar oude Kodaiji tempel in Kyoto, Japan, probeert de tanende belangstelling voor het boeddhisme in dat land met een robotachtige priester aan te wakkeren. Maar critici zeggen dat de tempel een nieuw monster van Frankenstein heeft gecreëerd en de boeddhistische religie te schande maakt. Robot Mindar is voor bijna een miljoen dollar ontwikkeld in een gezamenlijk project van de zentempel en de Universiteit van Osaka. En gemodelleerd naar Kannon, de boeddhistische godin van barmhartigheid.

De tempelleiding weerlegt de kritiek en zegt dat het boeddhisme niet over het geloven in een god gaat, maar om het pad van de Boeddha te volgen, zodat het niet uitmaakt of het wordt vertegenwoordigd door een machine, een stukje ijzer of een boom. De tempel benadrukt dat de robot- die nooit kan sterven, in staat is zichzelf naar believen te transformeren en dat een androïde slechts de laatste incarnatie is. De leiding zegt het logisch te vinden dat de Boeddha zich tot een robot transformeerde en zichzelf zal updaten en ontwikkelen. De robot is het begin van een nieuw boeddhisme- en maakt tevens een eind aan seksueel wangedrag in kloosters en in lekengemeenschappen.

De geslachtsneutrale robot heeft de lengte van een volwassene, is eerder dit jaar in dienst genomen en is in staat om romp, armen en hoofd te bewegen. Maar alleen de handen, gezicht en schouders zijn bedekt met siliconen om de menselijke huid na te bootsen. De robot kan de handen vouwen in gebed. Met de tanende invloed van religie op het dagelijks leven in Japan hoopt de tempel dat Mindar in staat zal zijn om jongere generaties te bereiken op een manier die traditionele monniken niet kunnen. De tempelleiding benadrukte dat Mindar geen truc was om de inkomsten door toeristen te verhogen. De robot citeert teksten uit de boeddhistische Hartsoetra, met vertalingen in het Engels en Chinees.

Lees ook Japanse robotpriester ingezet bij begrafenissen

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Japans boeddhisme, Nieuws, Zen Tags: Hartsoetra, Japan, jongeren, Mindar, robot, tanende belangstelling, tempel

Lees ook:

  1. ‘Robot moet belangstelling van de jeugd voor het boeddhisme in Japan promoten’
  2. Japanse boeddhistische tempel sluit homo-huwelijken
  3. De functie van een zenmonnik
  4. Oudere Japanners voorbereiden op de dood met virtuele boeddha’s

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald Zanders zegt

    24 augustus 2019 om 13:37

    Zoals zoveel andere dingen over Boeddhisme volg ik dit ook op youtube google maar eens hier over.
    Ik vind het een fantastische ontwikkeling, een juist antwoord voor het Boeddhisme van deze tijd en de toekomst ..

  2. Zeshin zegt

    25 augustus 2019 om 17:03

    Ook Japanse begrafenisondernemingen gebruiken sinds 2005 priesterrobots. Ik leest dit artikel van het boeddhistisch dagblad op mijn beeldscherm. Is mijn computer, mijn telefoon, tablet ook niet een soort robot?

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    25 augustus 2019 om 20:16

    Waarom geen vertrouwen in de mens.
    Is een robot de oplossing ter vervanging van de mens.
    Natuurlijk heeft de mens fouten en ook helaas komt seksualiteit, mishandeling en moord voor bij hen die zeggen boeddhist te zijn.
    Voor mij zijn dit geen boeddhisten, maar moeten we daarom de mensheid gaan vervangen door robotten zonder gevoel, of anders gezegd een sprekende pop.
    Een robot is nuttig om de mens bij te staan, maar niet om te vervangen.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zonder opstaan geen vallen
    • Het jaar 2022 – dag 229 – ontwikkelen
    • Boeddha in de bajes –  De zin van het leven, Chantal
    • De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
    • Boeken – Je weg vinden in het daoïsme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens