• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » Reisverslagen » Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)

Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)

24 januari 2017 door Arjan Schrier

De Nederlander Arjan Schrier, auteur voor het Boeddhistisch Dagblad, reist na zijn ordinatie tot bhikkhu op twee oktober 2016 in de Buddharamatempel in Waalwijk, als theravadamonnik Ariyadhammo ((aka tan dutch) door Thailand. Hij houdt een dagboek bij.

Een nieuw jaar 2560 in Wat Mahatat.

Na hier nu drie dagen en zeven uur in Thailand te zijn voelt het nu alsof ik ook echt geland ben. Niet dat de ontvangst verkeerd was, zeker niet. Tan Arwich waarmee ik een paar maanden in Purmerend woonde, kwam me ophalen. Op weg naar Wat (tempel) Mahatat dat op een steenworp afstand is gelegen van het grote koninklijk paleis. Gelijk vertrouwd. En ’s avonds met hem naar de liggende Boeddha van Wat Pho en Wat Arun (dageraad klooster), een hele fijne plek. Gebouwd aan de rivier door koning Rama de 4e zodat het de Fransen en anderen duidelijk is dat ze in een boeddhistisch land aanleggen.

Arjan Schrier (l) Thailand 2017 Samen met de abt van wat Suthattewararam.

Wat echter tot aan de lunch vanmiddag wel bleef storen is dat sommige andere monniken een tikkie contactgestoord lijken. Niet de rijstepap doorgeven, doen alsof ik lucht ben etc. Maar dat hield wel in dat ik niet geclaimd word en de vrijheid heb om de rivier stroomopwaarts te varen met de lijnboot (monniken gaan gratis mee). Ook het regelen van de tudong spullen, voor het zwervend en bedelend rondtrekken wat ik later ga doen, wordt door anderen geregeld. Ik heb daar weinig zicht op. De vraag is of ik een tent nodig heb. Volgens mij niet, maar mijn collega tudongers, monniken uit Duitsland en Italie die de 11de januari aankomen hebben liever dat ik er wel een bij me heb.

Kortom stress en misnoegen en ongeuite kritiek van mij. Tijdens een maaltijd zijn er zoveel kritische en zoeken-naar-de-oorzaak gedachten dat ik er maar niet meer op voortborduur maar ze alleen maar ben gaan tellen. Binnen enkele minuten zat ik al over het dozijn. Zoveel waren het er en zo niet nuttig. Ademhalingen tellen had ik al wel eens gedaan maar gedachten nog niet, best amusant.

En toen kon ik ineens wat dhamma toepassen, namelijk gelijkmoedigheid. Want waarom zou ik recht hebben op de diensten van mijn mede-monniken? En de Boeddha, degene die een levenspad onderwijst dat wegleidt van alle ongenoegen, bleef bij wel erger ongerief geduldig, kalm en waardig. Bijvoorbeeld toen hij ondanks toezeggingen drie maanden lang nauwelijks te eten kreeg en de orde van monniken gestampt en gekookt paardenvoer ging eten. Of toen een boze demon hem op een stuk of wat manieren probeerde te doden, maar diepe gelijkmoedigheid hem daartegen beschermde. Over mijn natje en droogje heb ik niks te klagen. Stipt om zes en elf uur is er eenvoudig maar lekker eten.

In de boot terug vanuit Nonthaburi kreeg ik dat ineens door, en de wrevel die ik voelde tegen sommige mede monniken was weg. Ik groette daarom vanmiddag hier weer met een opgeruimd gemoed en… ineens kan alles.

Ik krijg ineens een laptop te leen, om wat mailtjes te sturen en ontvangen. Onder andere een mail om te zeggen dat ik wat later kom in het volgende klooster. Jom Yut de monnik die in de eerste weken in Purmerend was en mijn tweede dhammacariya was komt me spontaan ophalen om morgen samen de smaragden Boeddha te bekijken in het grote paleis. Wijlen koning Bhumipol ligt daar ook opgebaard, en om vier uur gaan geordende drommen in zwart geklede Thai al naar binnen. Maar monniken hebben een aparte ingang.

Ondertussen word ik ook wat contactgestoorder, ik knik niet meer terug en glimlach ook niet meer als mensen op straat een waai (samen gevouwen handen groet) naar me maken. Het voelt beter om weinig met het zintuig oog bezig te zijn en meer in concentratie door te lopen. Terwijl je loopt met de aandacht bij het lopen zijn is dat de eerste stap in bhavana, het ontplooien van de geest. En met de wens dat zoiets gebeurt ben ik hier naartoe gekomen.

 

 

 

Categorie: Arjan Schrier, Reisverslagen, Theravada Tags: dhamma, reis, tempels, Thailand

Lees ook:

  1. Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme
  2. Thaise monniken -Bello na de dood een gunstiger wedergeboorte
  3. Thaise boeddhistische godheden komen om in de bubble tea
  4. Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.