• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een

Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een

28 februari 2016 door Ujukarin

Zen wordt samengevat als

‘Een speciale overdracht buiten de geschriften
Niet afhankelijk zijnd van woorden en letters
Direct wijzend naar de Geest
De eigen natuur ziend, en het Boeddhaschap realiserend.’

maar deze zaken zijn makkelijker gezegd dan gedaan.

Juist nu het aan mediteren verwante mindfulness zo populair is, en zen via heel wat leraren en bewegingen het Westen bereikt heeft, lijkt het mij goed om weer eens wat basispunten te formuleren. Mijn startvragen zijn

  1. Wat heeft inspiratie vanuit zen voor gevolgen voor je beoefening op en buiten het kussen?
  2. Wat is er nog meer nodig om de inspiratie écht om te zetten in vooruitgang op je spirituele pad?
  3. En waarin is zen dan anders dan de overige boeddhistische tradities?

En natuurlijk komt ook de relatie met mindfulness aan bod, plus de achtergrond van zen. Dit alles leidt tot een ‘bos dat soms moeilijk te zien is door de vele bomen’, maar bovengenoemde hoofdpunten zijn écht de rode draad en moeten helpen om de hoofdlijn vast te houden.

En omdat er geheid heel wat lezers zo hun eigen zen-ervaringen en teachings hebben een korte verantwoording: mijn hoofdinspiratie is de lezingenset ‘The Essence of Zen’ van Sangharakshita, inmiddels vijftig jaar geleden gegeven[1] – er was ook een Nederlandse vertaling van die je misschien in het tweedehandscircuit vindt. Onze traditie haalt deze zen-kennis vooral van Yogi Chen, een vrij excentrieke leraar die al eerder aan bod kwam in BD

En verder kom ik natuurlijk via het Nederlandse boeddhistisch circuit heel wat zennies tegen, uit Soto- en Rinzai scholen en alles wat daaromheen nog meer bestaat, die allemaal naast mijn eigen beoefening zouden hebben kunnen bijdragen aan deze inspiratie.

Plaatsing en historie

Het boeddhisme kent vijf ‘spirituele vermogens’ oftewel indriyas. Dat zijn sraddha (devotie), viriya (energie), samadhi (concentratie/meditatie), prajna (wijsheid) en sati (achtzaamheid). Ze moeten volgens de Boeddha allemaal ontwikkeld worden op het pad naar verlichting, met natuurlijk individuele vrijheid waar het accent (voor een zekere fase) op jouw pad ligt. Het mooie is dat je in de diversiteit van Mahayanascholen vier van deze vermogens als specifieke nadruk terugvindt (sati is vereist in ál deze stromingen). Devotie is de kern van de Puur Land scholen, energie zit in de tantra, concentratie in praktische zin in de Ch’an/zen school maar theoretische backing in de Yogacara; wijsheid tenslotte zit in de Madhyamaka-scholen die je o.a. voort ziet leven in het Tibetaanse Gelugpa. Het is hiermee direct duidelijk waar de nadruk van zen (Chinese naam Ch’an) op ligt: op meditatie. Sterker nog, de naam Ch’an komt voort uit het pali-woord dhyana dat ook van mediteren afgeleid is.

Zen is één der twee meest door-ontwikkelde van de Mahayanascholen; de andere is tantrisch boeddhisme (‘Vajrayana’, in Japan bekend als Shingon). Maar let wel, de Dzogchen Vajrayana school heeft weer opvallend veel meditatieve elementen, dus kruisbestuiving vind je volop tussen de scholen. En het feit dat deze scholen qua technieken en filosofische concepten zo ver door-ontwikkeld zijn zegt niet dat ze ‘geavanceerder’ of ‘makkelijker verlichting leverend’ zijn dan pakweg vipassana-theravada of Puur Land scholen, het hangt allemaal van het individu en de specifieke sangha/leraar af!

De Ch’an school in China werd vanuit India geïntroduceerd door de legendarische monnik Bodhidharma, en kreeg onder invloed van Chinees gedachtengoed zoals confucianisme en met name taoïsme gaandeweg een duidelijk Chinees stempel. Dat het (samen met Puur Land) de belangrijkste Mahayanaschool in dit gebied werd, kwam mede door het niet gebaseerd zijn op formele structuren zoals vrachtenvol boeken en grote kloosters; waar China perioden van vervolging van boeddhisme door diverse keizers kende, raakte dat scholen zoals Madhyamaka en T’ien-Tai veel meer dan zen en Puur Land, welke in huiskamercontext prima voortleefden.

Vanuit China verspreidde het zich weer naar o.a. Korea, Vietnam en Japan – en in elk dezer landen kwamen weer stukjes lokale cultuur erbij, wat ook het op het eerste gezicht forse verschil tussen zen en ch’an verklaart. De bekendste overlevende scholen binnen zen zijn Soto en Rinzai; Soto is wat meer op een verstild leven (op en buiten het kussen) gericht en Rinzai wat meer op zen-specifieke leerstijlen, zoals de niet op rationeel niveau oplosbare ‘koan’ raadsels. Het verschil tussen de zen-scholen moeten we niet overdrijven, net als het verschil met de indriya’s die andere scholen aandragen; tekststudie en devotie bijvoorbeeld zijn zeker niet ongewenst op een zen-pad, ze hebben alleen minder nadruk dan meditatie.

Overdracht afhankelijk van woorden en letters

Over naar de eerste twee regels van het bekende zen-vers. Overdracht of transmissie is het leren van de dharma door de ‘student’ van de ‘leraar’. En wel op verschillende manieren. Als het om de beoefening gaat zijn er drie niveaus: het cognitief overdragen van de (soetra) teksten, het overdragen van de Leer middels allerlei extra filosofische samenvattingen, en tot slot het overdragen van de ware geest van de Leer. Daarnaast kan transmissie ook een set geloften inhouden die de leerling neemt met de leraar als getuige, van de lekengeloften tot aan monastieke of bodhisattva-geloften.

Eerst nog een stuk algemeen advies over transmissie, dat je in alle boeddhistische scholen tegenkomt en zelfs bij veel andere spirituele tradities, zoals pakweg Vedanta of Krishnamurti. Cognitief overdragen (het laagste niveau) kan nog wel deels op jezelf, al zijn commentaren van leraren minstens even belangrijk als de bronteksten. Maar overdragen van de Leer en de geest is uitsluitend en enkel mogelijk in een levend kontakt tussen leerling en de leraar; dat laatste is ieder die deze kennis al bezit en met je wil delen, dus ook de rol van ‘spirituele vriend’ (kalyana mitra) is geschikt voor overdracht. Sterker nog, een essentiële reden waarom het om levend kontakt moet gaan is de tweewegs-dialoog – de student kan vragen stellen, maar de leraar/vriend kan uit die dialoog en nader kontakt ook opmaken hoe het met de beoefening staat en daarop feedback geven. Dit betekent dat allerlei studenten van met name Vajrayana die het advies ‘luisteren naar de leraar’ invullen door tapes of video’s te prefereren boven boeken, de plank grondig misslaan; omdat het geen levende Darshan-achtige overdracht is zijn die tapes geen haar beter dan boeken.

foto Joop Hoek

 

Dan het specifieke aan zen-transmissie, de uitleg waarom die ‘buiten de geschriften’ wil zijn en ‘niet afhankelijk van woorden en letters’. Wel, de nadruk op zen-leringen is het overdragen van de geest van de dharma; boeken, teksten en al wat erbij hoort zijn zeker niet verboden maar dienen als ondersteuning van de tweewegs-dialoog in studie en meditatie. Dus de geschriften hebben een rol maar zodra ze in de weg van je beoefening gaan staan mag je ze zelfs in brand steken ;-) Nog sterker geldt het voor die tweede regel, het loskoppelen van woorden en letters. Omdat zen zich richt op de geest, de levende zharma, is elk rationeel menen (!) te kennen van het boeddhisme veruit inferieur aan die ervaring. Het adagium is dat ervaren eerst komt, en woorden om die ervaring uit te drukken – voor zover dat überhaupt al kan – van later belang zijn.

[1] http://www.sangharakshita.org/_books/essence-of-zen.pdf

Morgen deel twee en slot van deze korte serie over zen en de zin van de dharmabeoefening.

Categorie: Achtergronden, Nieuws, Zen Tags: dharma, geest, leer, puur land, Reine Land, ujukarin, zen

Lees ook:

  1. Positiviteit als Dharma-oefening: Lichaam
  2. Zen en de zin van de dharmabeoefening (2) en slot
  3. Dharma-overdracht, goeroes en spirituele vriend(inn)en
  4. Nieuwe bulderaar in het BD

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    28 februari 2016 om 22:10

    Ten eerste compliment voor dit integer verslag, om antwoord te geven op je vragen,

    1. Wat heeft inspiratie vanuit zen voor gevolgen voor je beoefening op en buiten het kussen?

    ‘Ik denk dat als je een Japanse zenmonnik deze vraag stelt, hij de vraag niet begrijpend weg zou lopen. Dit is een typisch westerse benadering. De japanners zien de invloed van zen als een natuurlijk proces. Bij de ontwikkeling ervan stil blijven staan, of het in ogenschouw nemen is voor hen een voortgaand proces onderbreken en dus geen zen.’

    2. Wat is er nog meer nodig om de inspiratie écht om te zetten in vooruitgang op je spirituele pad? Zie antwoord 1

    3.En waarin is zen dan anders dan de overige boeddhistische tradities?

    Zen is verbonden aan verschillende instituten, Rinzai Shu, Soto Shu, Obaku Shu en Daruma Shu. En dan heb je daarin ook nog afscheidingen zoals de Sanbo Kyodan, The White Plum Asanga en zo kun je nog wel even door gaan. Al deze vormen hebben een eigen invulling met als basis de ongeschreven Dharma van Boeddha. Ik denk dat Zen niet veel verschilt van andere tradities ze geven je de gelegenheid om je te vereenzelvigen met het Boeddhaschap.

    Maar,….. zijn die vragen soms strikvragen? Omdat je aan het begin van je verslag vragen stelt die je aan het eind zelf beantwoord?
    Gassho Zeshin

  2. Ujukarin zegt

    29 februari 2016 om 06:22

    Over die vragen: je slaat de spijker op de kop ;-) Nee hoor dit is een vrij gangbaar stijlfiguur voor praatjes én artikelen, om enige struktuur aan te brengen voor lezer en toehoorder. Dus wacht nu gewoon nog ff op deel twee dat later vandaag komt, toen ie al vrijwel klaar lag verscheen er op BD een ander praatje dat mooi als voorbeeld dient voor één van m’n uitspraken dus daar heb ik met uw welnemen naar doorgelinkt…

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.