• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Shin en Zen, het beste van twee werelden

Shin en Zen, het beste van twee werelden

4 september 2013 door Jules Prast

Kwan Yin luistert maar Amida is interactief. In een niet-duale werkelijkheidservaring zijn beide één, maar in mijn dagelijks leven vertegenwoordigen ze onderscheiden aspecten.

Ooit kwam de dharmastroom als een golf over me heen nadat ik met zenmeditatie had geëxperimenteerd als een ‘coping strategy’, een techniek om met een tegenvallende gezondheid om te gaan.

Nu bevind ik me opnieuw in zo’n golfbeweging maar is het Amida Boeddha die in en door mij heen zijn naam uitspreekt. ‘Namu Amida Butsu’, de klassieke nembutsuformule van het Reine Land-boeddhisme: hoe verhoudt zich deze tot mijn zenbeoefening?

Shinleraar Takamaro Shigaraki, een moderne leraar van het Reine Land-boeddhisme, ziet overeenkomsten tussen zijn traditie en zen, maar ook een belangrijk punt van verschil. Hij vergelijkt Shinran, stichter van het Shinboeddhisme, en zenmeester Dogen, tijdgenoten in het dertiende-eeuwse Japan.

Dogen’s interpretatie van verlichting lijkt veel op Shinran’s ervaring van ontwaken (‘shinjin’), zegt Shigaraki. Maar terwijl je de nembutsu altijd en overal kunt beoefenen, is de zenweg alleen begaanbaar voor mensen die daar de afzondering voor over hebben:

The nembutsu is identical with shinjin. Shinjin is identical with the nembutsu. The nembutsu and shinjin are inseperable and nondual. Since in Shinran’s thought the nembutsu is a practice, the identity of nembutsu and shinjin can also be described as the nonduality of practice and shinjin.

In Zen thought, Dogen makes the same assertion when he states ‘practice is equivalent to enlightenment. ‘ Here ‘practice refers to sitting meditation (zazen), which represents a process on the path to buddhahood. ‘Equivalent’ refers to oneness or nondiscrimination. In Dogen’s thought, sitting is in itself enlightenment. Aside from enlightenment there is no sitting; there is no enlightenment apart from sitting. Sitting and enlightenment are nondual.

Shinran’s path of practicing the nembutsu has the same fundamental logic. In one sense, the nembutsu and shinjin are separate matters. However, in the true practice of the nembutsu, the nembutsu is identical with shinjin, and shinjin is identical with the nembutsu. Practice and shinjin are one and the same. They are nondual. We must become persons who are able to say this kind of nembutsu. Dogen’s path of sitting meditation is a form of Buddhism for renunciants, and it is necessary to practice it at a specific place and for a fixed time, away from the secular world. For that reason, it can only be done by a limited number of persons having the ability to do so. However, the path of the nembutsu, which Shinran teaches us, can take place in the midst of the secular world in any kind of lifestyle.

Uit: Takamaro Shigaraki, Heart of the Shin Buddhist Path. A Life of Awakening (2013), p. 61

Zen als een weg die wereldverzaking vereist: dit is een doordenkertje voor de lekenpraktijk in het Westen vandaag de dag. Is dit niet een achilleshiel van de moderne zenbeoefening? Is Zen te combineren met het gewone leven? Of is de Zen van nu een adaptatie, geïnspireerd door maar wel verschillend van de oorspronkelijke traditie?

Hoe dan ook zie ik geen reden om in onze tijd een scherpe lijn te trekken tussen de smalle weg van Zen en de brede weg van Shin. Integendeel, beide kunnen elkaar aanvullen, zodat je het beste hebt van twee werelden. Het Reine Land van Shin is de Zuivere Geest van Zen. Nembutsu en zazen zijn onderling uitwisselbare vehikels die je afhankelijk van je voorkeur en de gelegenheid kunt inzetten.

 

Jules Prast

–
Dit is een bewerkte samenvatting van mijn Engelstalige blogartikel ‘Nembutsu and zazen’.
Klik hier voor een recensie van Heart of the Sin Buddhist Path in Tricycle magazine

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Zen Tags: Jules Prast, shin, Shinran, zen

Lees ook:

  1. Beroepsgelovigen en amateurzitters
  2. Beroepsgelovigen en amateurzitters
  3. Taigu – ‘Zen op je ziekbed’
  4. Ik kan niet hopen goed te doen voor levende wezens

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    4 september 2013 om 19:49

    Jules, hoe ervaar je, in de context van jouw verhaal, de actuele vormgeving en herformulering van het (zen)boeddhisme door TNH (Vietnamees zen leraar)in taal en vorm die in deze tijd passen?

  2. Sjoerd zegt

    4 september 2013 om 19:52

    Ik stel melding van jouw reactie op prijs, maar was vergeten dat aan te klikken.

    • Jules Prast zegt

      4 september 2013 om 20:38

      Goeie vraag. Laat ik vooropstellen dat ik Thich Nhat Hanh erg hoog heb. Verspreid over zijn werk vind je referenties naar nembutsu en het Zuivere Land. Maar omdat hij zoveel invloeden absorbeert, ligt de focus hier niet echt op. Bovendien krijg ik het gevoel dat het Zuivere Land bij hem in samenhang met zijn geëngageerde instelling opschuift in de richting van een geïdealiseerde maatschappij, het paradijs op aarde. Dat is toch iets anders dan de verbinding maken van Zuivere Land en Zuivere Geest. De zuivere interpretatie van de zoheid lost zich naar mijn smaak bij Thich Nhat Hanh te veel op in zijn toegepaste benadering, maar mijn persoonlijke pendule zwiept regelmatig tussen beide heen en weer. Hoe zie jij dit?

      • Sjoerd zegt

        4 september 2013 om 23:48

        Vanuit mijn ervaring met de wijze waarop TNH de dharma naar onze tijd en omgeving vertaald, heeft het bij mij geleid tot de uitbreiding van het begrip meditatie naar alle denken, voelen en handelen waarvan ik mij bewust ben of wordt.
        Zo is (zen)meditatie en de weg van Dogen voor mij niet langer verbonden met afzondering uit de samenleving, maar wordt samenleven meditatie,ook te benoemen als leven in aandacht.
        Het leven als klooster.
        Dagelijkse zit- en loopmeditatie maakt daar deel van uit, net als werkmeditatie en studie.
        Ik voel mij daarnaast ook sterk gevoed en geïnspireerd door de uitwerking van het (soto zen)boeddhisme van Shunryu Suzuki.
        Voor mij is het het perspectief van de hoop, liefdevolle vriendelijkheid en de vrede dat overal in doorklinkt.
        Daar vind ik een figuur als de Dalai Lama naast TNH een inspirerende personificatie van acceptatie en liefdevolle vriendelijkheid. Maar dit kan ook een vriend, de buurvrouw of een onbekende op zijn.
        Voor mijzelf geld dat mijn persoonlijke weg in omgang met deze manier van leven en sterven mij heeft leren inzien, wat het betekende om te horen dat ik dood ging en later toch wakker te worden in het besef dat mijn taak hier in dit leven ligt en ik dat af moet maken.
        Ook kwam ik bij met het indringende besef dat als ik werkelijk overga, ik niet meer terugkeer maar oplos in de werkelijkheid, een gevoel van thuiskomen.
        Voor mij is de manier van spreken van deze mannen en hun manier van existeren belangrijk geweest bij het ontdekken van mijn eigen weg in leven met de dharma en de moed te vinden die te gaan.
        Uiteindelijk is voor mij de dharma een weg van vrede met het leven in al zijn facetten, hoe pijnlijk dat leven soms ook kan zijn.
        Om die manier van leven gaat het mij, dat vind ik belangrijker dan een al dan niet correcte schriftgeleerde benadering.
        Al vind ik studie niet onbelangrijk.
        Ik hoop dat dit een antwoord op jouw vraag is.

        • Jules Prast zegt

          5 september 2013 om 01:34

          Ik ben het met je eens dat de reikwijdte van de boeddhadharma zich uitstrekt tot heel het dagelijks leven. Dat inzicht is echter vanaf het begin de leraren van het boeddhisme eigen en komt niet eerst met Shunryu Suzuki en Thich Nhat Hanh. Voor mij is het een ontdekking hoe breed de nembutsu toepasbaar is. Je kunt in de nembutsu een vorm van meditatie of leven in aandacht zien, maar de praktijk ervan is mede ontworpen voor mensen die verder niet in de gelegenheid waren zich daar intensief mee in te laten, noch met de andere uitgangspunten van een boeddhistisch leven. Zelf ondervind ik aan den lijve hoe de nembutsu zich naast de meditatie nestelt in een leven waarin de lijn soms ook een tijdje dood is en de dharma zoek en uit het zicht. Ik herken me in de diepe twijfels van Shinran over het leven en de leer. Alom wordt de prajna gepreekt maar voor jou blijft de poort gesloten. Man, dan is me de nembutsu toch een kanjer van een reddingsboei en de belofte van Amida Boeddha om zich te bekommeren om jouw heil een uitkomst van jewelste. Jij hebt misschien in een andere vorm je weg gevonden maar mij komt het voor dat een mengvorm van Shin en Zen ook een zeker potentieel zou kunnen hebben.

          • Sjoerd zegt

            5 september 2013 om 10:20

            Natuurlijk is er voor Gotama, TNH en SZ al sprake van het inzicht over de reikwijdte en wijsheid van de dharma en het leven in meditatie.
            Ik probeerde iets over mijn persoonlijke weg van zoeken en vinden van de dharma en leven in meditatie te vertellen.
            Dat is voor mij geen weg van eigen kracht of geleid worden. Dat is dualisme.
            Mijn weg is een weg van vaak lanzame aarzelende stappen, soms een processie van Echternach en dan weer plotseling het doordrongen worden van licht op mijn weg. Ik heb mijn leven leren opvatten als een koan.
            Ik heb zenmeditatie leren ontmoeten, heel lang geleden, bij een in een Japans zenklooster getrainde leraar, in de meditatie die vooraf ging aan de training in het gevecht met de blote hand en het zwaard.
            Het gevecht (ook in mijzelf) is in de loop der jaren steeds meer verbleekt, de meditatie is gebleven, verdiept en heeft ook mijn niet-verbale bestaan doordrongen.
            Luisteren is daarin een interactieve aanwezigheid geworden in mijn werk met mensen, zoals het nu aanwezig is in mijn omgaan met de ontwikkeling en groei van bomen en planten.
            Voor mij persoonlijk is de benadering van SZ, Gotama en TNH ook belangrijk wat betreft het inzicht dat er in echte werkelijkheid geen verschillende stromingen bestaan in het leven met de dharma. Er is maar 1 dharma, maar er zijn zoveel wegen als levende wezens.
            Er zijn ook zoveel leraren en leerlingen als levende wezens denk ik.
            Er is maar 1 boeddha, dat is in mijn perspectief de Boeddhanatuur in ieder van ons.

  3. Tom zegt

    4 september 2013 om 22:11

    Jules, als Zen 24/7 meditatie zou inhouden, dan zou je wellicht kunnen spreken van wereldverzaking. Zoals Zen beoefend wordt bestaat het uit meer dan dat en gaat je vlieger niet op. Of interpreteer ik het te letterlijk?
    De stelling dat Zen puriteins zou zijn (Dogen’s path of sitting meditation is a form of Buddhism for renunciants,…) is een interessante om langs de huidige westerse (vercommercialiseerde) manier van Zen beoefening te leggen. Zeker gezien eerdere discussies die hierover zijn gevoerd. Mijn idee dat “blijven hangen in het oude” en “het streven naar behoud van het oorspronkelijke” twee totaal verschillende zaken zijn wordt met het artikel wel versterkt.

    • Jules Prast zegt

      5 september 2013 om 08:36

      Shin houdt ons een spiegel voor. Wij blaken van het vertrouwen om op eigen kracht onze persoonlijke transformatie te voltrekken. Het pad van Shin is echter ontworpen vanuit de gedachte dat onze eigen kracht niet kan volstaan, met uitzondering misschien in het geval van een handvol doorzetters. Het religieuze motief van Shin is je toevertrouwen aan de kracht van Amida Boeddha. Dat motief resoneert bij mij. Op eigen kracht lukt gewoon niet altijd. Verder verwijs ik naar mijn antwoord aan Sjoerd.

  4. Tom zegt

    5 september 2013 om 22:23

    Het openstaan voor invloeden van buitenaf is een keuze, gemaakt vanuit je eigen kracht. Ik hoor je Jules, ik hoor en begrijp je.
    Sjoerd, dank je wel voor het delen van je levenservaring. Het geeft me richting in mijn zoektocht op het pad.

  5. Hans Kamphof zegt

    7 september 2013 om 19:02

    Wat jammer dat de tekst van Dogen niet in een Nederlandse vertaling is weergegeven. Blijkbaar wordt er vanuit gegaan dat iedereen die in “het” boeddhisme geïnteresseerd is meerdere talen spreekt buiten het nederlands. Jammer van het overigens boeiende artikel.

    groet Hans

    • Jules Prast zegt

      8 september 2013 om 10:35

      Dank voor je opmerking. Ik zal hier alerter op zijn. Hieronder de vertaling van het Engelse citaat (iets korter omdat ik de herhaling erin heb weggelaten):

      “De nembutsu is identiek aan shinjin. De nembutsu en shinjin zijn niet van elkaar te scheiden en niet-dualistisch. In het denken van Shinran is de nembutsu een vorm van beoefening. De identiteit van de nembutsu en shinjin kan dan ook worden omschreven als de non-dualiteit van beoefening en shinjin.

      “In de wereld van Zen stelt Dogen hetzelfde wanneer hij verklaart dat ‘beoefening gelijkstaat aan verlichting’. ‘Beoefening’ verwijst hier naar zitmeditatie (zazen), een ontwikkeling op de weg naar het boeddhaschap.

      “Op de beoefening van de nembutsu is in Shinran’s visie dezelfde logica van toepassing. Beoefening en shinjin zijn identiek aan elkaar. De zitmeditatie die Dogen propageert, vereist een vaste plaats en een voorgeschreven tijdsduur. Het is een pad dat slechts begaanbaar is voor een beperkt aantal mensen, bereid en in staat af te zien van een leven in de wereld. Het pad van de nembutsu dat Sinran onderwijst, kan daarentegen in de praktijk worden gebracht midden in de wereld, in welke levensstijl dan ook.”

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.