• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen’

‘Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen’

24 juli 2023 door gastauteur

‘De basispunten die de Theravāda en de Mahāyāna verenigen’ is een belangrijke boeddhistische oecumenische verklaring die in 1967 tot stand kwam tijdens het eerste congres van de World Buddhist Sangha Council (WBSC), waar de oprichter secretaris-generaal, wijlen eerwaarde Pandita Pimbure Sorata Thera, de eerwaarde Walpola Rahula verzocht een beknopte formule te presenteren voor de vereniging van alle verschillende boeddhistische tradities. Deze tekst werd vervolgens unaniem goedgekeurd door de raad.

Tekst van het oorspronkelijke document

# De Boeddha is onze enige Meester (leraar en gids)

We nemen onze toevlucht tot de Boeddha, de Dharma en de Saṅgha (de Drie Juwelen)

Wij geloven niet dat deze wereld geschapen is en geregeerd wordt door een God.

Wij zijn van mening dat het doel van het leven is mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens zonder onderscheid en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en wijsheid (prajñā) te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de Uiteindelijke Waarheid.

We aanvaarden de Vier Edele Waarheden, namelijk duḥkha, het ontstaan van duḥkha, de beëindiging van duḥkha en het pad dat leidt tot de beëindiging van duḥkha; en de wet van oorzaak en gevolg (pratītyasamutpāda).

Alle geconditioneerde dingen (saṃskāra) zijn vergankelijk (anitya) en duḥkha, en dat alle geconditioneerde en ongeconditioneerde dingen (dharma) zonder zelf (anātma) zijn (zie trilaksana).

We accepteren de zevenendertig kwaliteiten die bevorderlijk zijn voor verlichting (bodhipakṣadharma) als verschillende aspecten van het pad dat door de Boeddha onderwezen werd en dat naar verlichting leidt.

Er zijn drie manieren om bodhi of verlichting te bereiken: namelijk als een discipel (śrāvaka), als een pratyekabuddha en als een samyaksambuddha (volmaakt en volledig verlichte Boeddha). We accepteren het als het hoogste, edelste en meest heldhaftige om de carrière van een Bodhisattva te volgen en een samyaksambuddha te worden om anderen te redden.

We geven toe dat er in verschillende landen verschillen zijn met betrekking tot boeddhistisch geloof en boeddhistische praktijken. Deze uiterlijke vormen en uitdrukkingen mogen niet verward worden met de essentiële leer van de Boeddha.

Uitbreiding van de formule in 1981

De eerwaarde Walpola Sri Rahula bood in 1981 een alternatief voor de bovenstaande negen-punten-formule door deze als volgt te herformuleren:

# Wat onze sekten, denominaties of systemen ook zijn, als boeddhisten accepteren we allemaal de Boeddha als onze Meester die ons de Leer gaf.

We nemen allemaal onze toevlucht tot het Drievoudige Juweel: de Boeddha, onze Leraar; de Dhamma, zijn leer; en de Sangha, de gemeenschap van heilige mensen. Met andere woorden, we zoeken onze toevlucht in de Leraar, de Leer en de Geleerde.

Of het nu Theravāda of Mahāyāna is, we geloven niet dat deze wereld geschapen is en geregeerd wordt door een god naar zijn wil.

Naar het voorbeeld van de Boeddha, onze Leraar, die de belichaming is van Groot Mededogen (mahākaruṇa) en Grote Wijsheid (mahāprajñā), zijn we van mening dat het doel van het leven is mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens zonder onderscheid en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en wijsheid te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de Uiteindelijke Waarheid.

Wij aanvaarden de Vier Edele Waarheden onderwezen door de Boeddha, namelijk, Dukkha, het feit dat ons bestaan in deze wereld in benarde omstandigheden verkeert, vergankelijk, onvolmaakt, onbevredigend is, vol conflicten; Samudaya, het feit dat deze stand van zaken te wijten is aan ons egoïstisch egoïsme gebaseerd op het valse idee van het zelf; Nirodha, het feit dat er absoluut de mogelijkheid is van bevrijding, bevrijding, vrijheid uit deze hachelijke situatie door de totale uitroeiing van het egoïstische egoïsme; en Magga, het feit dat deze bevrijding bereikt kan worden door het Middenpad dat achtvoudig is, leidend tot de perfectie van ethisch gedrag (sila), mentale discipline (samadhi) en wijsheid (panna). We accepteren de universele wet van oorzaak en gevolg die onderwezen wordt in de Paṭiccasamuppada (Skt. pratītyasamutpada; Geconditioneerde Genese of Afhankelijke Oorsprong), en daarom accepteren we dat alles relatief is, van elkaar afhankelijk en onderling verbonden en dat niets absoluut, blijvend en eeuwig is in dit universum.

Wij begrijpen, volgens het onderricht van de Boeddha, dat alle geconditioneerde dingen (samkhara) vergankelijk (anicca) en onvolmaakt en onbevredigend (dukkha) zijn, en dat alle geconditioneerde en ongeconditioneerde dingen (dhamma) zonder zelf zijn (anatta).

We accepteren de Zevenendertig Kwaliteiten die bevorderlijk zijn voor Verlichting (bodhipakkhiyadhamma) als verschillende aspecten van het Pad dat onderwezen werd door de Boeddha en dat leidt tot Verlichting, namelijk:

Vier Vormen van Aanwezigheid van Mindfulness (Pali: satipatthana; Skt. smrtyupasthana);

Vier Juiste Inspanningen (Pali. sammappadhana; Skt. samyakpradhana);

Vier Bases van Bovennatuurlijke Krachten (Pali. iddhipada; Skt. rddhipada);

Vijf vermogens (indriya: Pali. saddha, viriya, sati, samadhi, panna; Skt. sraddha, virya, smrti, samadhi, prajna);

Vijf Krachten (bala, dezelfde vijf kwaliteiten als hierboven);

Zeven Factoren van Verlichting (Pali. bojjhanga; Skt. bodhyanga);

Achtvoudig Edele Pad (Pali. ariyamagga; Skt. aryamarga).

Er zijn drie manieren om Bodhi of Verlichting te bereiken, afhankelijk van het vermogen en de capaciteit van elk individu: namelijk als een Śrāvaka (discipel), als een Pratyekabuddha (Individuele Boeddha) en als een Samyaksambuddha (Perfect en Volledig Verlichte Boeddha). We accepteren het als het hoogste, edelste en meest heldhaftige om de carrière van een Bodhisattva te volgen en een Samyaksambuddha te worden om anderen te redden. Maar deze drie staten bevinden zich op hetzelfde Pad, niet op verschillende paden. In feite zegt de Sandhinirmocana-soetra, een bekende belangrijke Mahayana-soetra, duidelijk en nadrukkelijk dat degenen die de lijn van Śrāvakayāna (Voertuig van Discipelen) of de lijn van Pratyekabuddhayāna (Voertuig van Individuele Boeddha’s) of de lijn van Tathāgatas (Mahayana) volgen, het allerhoogste Nirvana bereiken door hetzelfde Pad, en dat er voor hen allen slechts één Pad van Zuivering (visuddhi-marga) is en slechts één Zuivering (visuddhi) en geen tweede, en dat het geen verschillende wegen en verschillende zuiveringen zijn, en dat Śrāvakayāna en Mahayana Eén Voertuig Eén Yana (ekayāna) vormen en geen afzonderlijke en verschillende voertuigen of yana’s.

We geven toe dat er in verschillende landen verschillen zijn met betrekking tot de levenswijze van boeddhistische monniken, populaire boeddhistische overtuigingen en praktijken, riten en rituelen, ceremonies, gewoonten en gebruiken. Deze uiterlijke vormen en uitdrukkingen mogen niet verward worden met de essentiële leer van de Boeddha.

Eerwaarde  Walpola Sri Rahula (1-7 december 1981). “Eén voertuig voor vrede”. Proceedings: Derde Internationale Congres Wereld Boeddhistische Sangha Raad. Derde Internationale Congres Wereld Boeddhistische Sangha Raad. Taiwan. pp. 32-35.
Bron Wikipedia.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Mahayana, Onderwijs, Pali-Canon, Theravada Tags: 'Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen', Drievoudige Juweel, eerwaarde Walpola Rahula, middenweg, vier edele waarheden, wijlen eerwaarde Pandita Pimbure Sorata Thera, World Buddhist Sangha Council (WBSC), Zevenendertig Kwaliteiten

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
  3. Guy – Harmonie in de Sangha
  4. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.