• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zicht op boeddhisme (3) –  volwassenheid

Zicht op boeddhisme (3) –  volwassenheid

18 juli 2023 door gastauteur

Een boek lees ik helemaal van begin tot einde. Ook al heb ik soms in het midden de neiging om het over te slaan. Maar,… ik heb gemerkt dat er dan toch belangrijke informatie verloren kan gaan.

In één van zijn boeken begint Thich Nhat Hanh het dankwoord met: ’Deze uitgave kwam tot stand omdat de tijd er rijp voor was.’

Mijn leven leert mij dat alles tot stand komt als de tijd er rijp voor is. En toeval bestaat niet. Dus ook mijn schrijven nu zal voor mij een reden hebben.

In september, na mijn eindexamens op het lyceum, rinkelde  op zaterdagochtend de telefoon. Oma was, samen met mijn tante, in de ziekenauto met spoed op weg naar het ziekenhuis. Of we meteen naar dat ziekenhuis wilden komen. Wij gingen direct op stap, maar kwamen te laat. Oma was al overleden. En ook al verklaarden mijn ouders dat we helemaal uit België kwamen, we mochten haar nu niet zien. En moesten vanavond maar terug komen. Na het gesprek met mijn tante werd besloten dat enkel mijn tante, oom en mijn ouders oma gingen groeten. De kleinkinderen moesten haar herinneren zoals ze haar het laatst ontmoet hadden. Zo werd abrupt een deel van mijn leven  afgesloten.

Meteen werd er een oplossing geboden voor een dilemma dat ik had. Wilde ik verder studeren en de vakanties met oma doorbrengen of gaan werken en volwassen worden? Het werd dus dat laatste. Als ik verder wilde studeren moest ik een week na oma’s begrafenis terug starten en dat kon ik toen niet aan. Ik vond vlug kantoorwerk.

Eerst heb ik moeten ondervinden wat ego’s zijn en wat zij betekenen voor mij en vooral hoe mijn ego reageert. In een job waar alleen het grootste ego zijn kansen heeft en maakt, dat was niets voor mij. Vooral door mijn interesse in de filosofie wist ik dat ik iets anders moest zoeken. Ik wilde een job waar ik met gelijkgestemde mensen kon omgaan. En dat kwam ook op mijn pad.

Verpleging met middenjury studeren was een oplossing. Want er waren al enkele jaren voorbij gegaan, ik had het ouderlijk huis verlaten en moest een inkomen hebben. Meteen na de laatste stageperiode werd een proefcontract met kans op een vaste baan aangeboden.

Onze bewoners van een gesloten afdeling in een psychiatrische instelling waren tegen hun wil opgenomen. Hun leeftijd varieerde van achttien tot tachtig jaar en ouder. Dit was toen ook één van de weinige afdelingen waar agressieve, (demente) mensen verpleegd werden en hoopten wij  om hen toch een plaats in een verplegingstehuis te kunnen aanbieden. Deze afdeling was een plaats waar niemand wilde zijn. De job was een echte uitdaging voor mij. Heel mijn loopbaan was niet één dag hetzelfde.

Al vlug merkte ik dat vele, vooral jonge bewoners hun toevlucht zochten in de boeken van de Dalai Lama. In het boeddhisme. Vooral het tot rust kunnen brengen van hun overvolle  geest was het voornaamste doel. Rust in het hoofd zonder medicijnen of drugs of andere dingen. Die boeken waren ook een aanknopingspunt waar ik een gesprek mee kon  opstarten. En zo contact kon maken met het doel vertrouwen te winnen. Maar dan moest ik de boeken natuurlijk eerst zelf lezen.

Als ik de nacht had vroegen ze of ik ze wakker wilde maken voor ik naar huis ging.  Met slaperige ogen en volle moed begonnen ze te mediteren. Alles moest meteen perfect en probeerden ze in lotushouding op hun bed te zitten. Want niet iedereen had de luxe van een eigen kamer. Dus de gordijnen rond het bed dicht en starten maar.

Telkens moest ik aan mijn eigen eerste meditatiepogingen denken. Het mediteren ging bij mij niet goed in het begin. Steeds maar weer die pijn in mijn benen en besloot ik een stoel te nemen. Dan steeds weer die gedachten die opwelden, en wat moest ik dan daarmee? Maar met de tijd is het gelukt en kan ik ervaren wat meditatie/ mindfulness betekent.

Als er een nieuwe bewoner met mediteren begon dacht ik: ’Zou hij/zij het kunnen volhouden? Ook als ze terug in de samenleving zijn? Zou het lukken om hun rusteloze geest te kunnen richten op het huidige moment? Kunnen ze de basisprincipes van de  Vier Edele Waarheden tot hun waarheden maken.

De Boeddha leert ons dat er inzicht nodig is om te veranderen. Zouden ze inzicht en mededogen kunnen ontwikkelen door bereid te zijn om te kijken, zoals psychiater en zenleraar Edel Maex ons aantoont in zijn boek: ‘De bereidheid om te kijken’.

En met dit boek in gedachten:… ‘Ben ik bereid om te kijken? ‘

Categorie: Boeddhisme, Carla Iemants, Columns, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Zen, Zorg

Lees ook:

  1. Dick – Stilte, de oerbron
  2. Zeshin – Basta
  3. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  4. Vipassana, inzichtmeditatie of mindfulness?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafa zegt

    19 juli 2023 om 09:42

    Om mij heen veranderd alles elke dag …en Soms blader ik terug in het boek, soms lees ik het einde eerst soms leg ik het boek even weg .. soms lees ik het boek 2 keer of 8 of meer keer .. en heel soms staat er een universele zin in of zelfs maar 1 woord .. dat neem ik mee (beeldspraak zou ik zeggen in mijn hart) ik geloof dat ik dan verander heel diep van binnen ..

  2. Siebe zegt

    19 juli 2023 om 12:16

    Ja, ben ik bereid echt te kijken? Ben ik bereid te zien dat er in mezelf sterke neigingen zijn tot agressie, gretigheid, drift, lust, een gevoeligheid voor beeldvorming, gehechtheid aan van alles etc? Ben ik bereid te zien dat ik onder bepaalde omstandigheden heel goed kan verruwen, verharden, vervreemden? Ben ik bereid te zien dat ik vaak zelfs het goede doe als investering? Ben ik wel zo altruistisch of zit in alles wat ik doe en laat wel een verwachting? Ben ik ooit wel echt met wat anders bezig dan met mezelf? Ben ik zelfs in het goede doen niet gericht op zelf-bevrediging?

    • Piet Nusteleijn zegt

      20 juli 2023 om 11:11

      Echt kijken is toch niet jezelf de maat nemen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.