• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zicht op boeddhisme (3) –  volwassenheid

Zicht op boeddhisme (3) –  volwassenheid

18 juli 2023 door gastauteur

Een boek lees ik helemaal van begin tot einde. Ook al heb ik soms in het midden de neiging om het over te slaan. Maar,… ik heb gemerkt dat er dan toch belangrijke informatie verloren kan gaan.

In één van zijn boeken begint Thich Nhat Hanh het dankwoord met: ’Deze uitgave kwam tot stand omdat de tijd er rijp voor was.’

Mijn leven leert mij dat alles tot stand komt als de tijd er rijp voor is. En toeval bestaat niet. Dus ook mijn schrijven nu zal voor mij een reden hebben.

In september, na mijn eindexamens op het lyceum, rinkelde  op zaterdagochtend de telefoon. Oma was, samen met mijn tante, in de ziekenauto met spoed op weg naar het ziekenhuis. Of we meteen naar dat ziekenhuis wilden komen. Wij gingen direct op stap, maar kwamen te laat. Oma was al overleden. En ook al verklaarden mijn ouders dat we helemaal uit België kwamen, we mochten haar nu niet zien. En moesten vanavond maar terug komen. Na het gesprek met mijn tante werd besloten dat enkel mijn tante, oom en mijn ouders oma gingen groeten. De kleinkinderen moesten haar herinneren zoals ze haar het laatst ontmoet hadden. Zo werd abrupt een deel van mijn leven  afgesloten.

Meteen werd er een oplossing geboden voor een dilemma dat ik had. Wilde ik verder studeren en de vakanties met oma doorbrengen of gaan werken en volwassen worden? Het werd dus dat laatste. Als ik verder wilde studeren moest ik een week na oma’s begrafenis terug starten en dat kon ik toen niet aan. Ik vond vlug kantoorwerk.

Eerst heb ik moeten ondervinden wat ego’s zijn en wat zij betekenen voor mij en vooral hoe mijn ego reageert. In een job waar alleen het grootste ego zijn kansen heeft en maakt, dat was niets voor mij. Vooral door mijn interesse in de filosofie wist ik dat ik iets anders moest zoeken. Ik wilde een job waar ik met gelijkgestemde mensen kon omgaan. En dat kwam ook op mijn pad.

Verpleging met middenjury studeren was een oplossing. Want er waren al enkele jaren voorbij gegaan, ik had het ouderlijk huis verlaten en moest een inkomen hebben. Meteen na de laatste stageperiode werd een proefcontract met kans op een vaste baan aangeboden.

Onze bewoners van een gesloten afdeling in een psychiatrische instelling waren tegen hun wil opgenomen. Hun leeftijd varieerde van achttien tot tachtig jaar en ouder. Dit was toen ook één van de weinige afdelingen waar agressieve, (demente) mensen verpleegd werden en hoopten wij  om hen toch een plaats in een verplegingstehuis te kunnen aanbieden. Deze afdeling was een plaats waar niemand wilde zijn. De job was een echte uitdaging voor mij. Heel mijn loopbaan was niet één dag hetzelfde.

Al vlug merkte ik dat vele, vooral jonge bewoners hun toevlucht zochten in de boeken van de Dalai Lama. In het boeddhisme. Vooral het tot rust kunnen brengen van hun overvolle  geest was het voornaamste doel. Rust in het hoofd zonder medicijnen of drugs of andere dingen. Die boeken waren ook een aanknopingspunt waar ik een gesprek mee kon  opstarten. En zo contact kon maken met het doel vertrouwen te winnen. Maar dan moest ik de boeken natuurlijk eerst zelf lezen.

Als ik de nacht had vroegen ze of ik ze wakker wilde maken voor ik naar huis ging.  Met slaperige ogen en volle moed begonnen ze te mediteren. Alles moest meteen perfect en probeerden ze in lotushouding op hun bed te zitten. Want niet iedereen had de luxe van een eigen kamer. Dus de gordijnen rond het bed dicht en starten maar.

Telkens moest ik aan mijn eigen eerste meditatiepogingen denken. Het mediteren ging bij mij niet goed in het begin. Steeds maar weer die pijn in mijn benen en besloot ik een stoel te nemen. Dan steeds weer die gedachten die opwelden, en wat moest ik dan daarmee? Maar met de tijd is het gelukt en kan ik ervaren wat meditatie/ mindfulness betekent.

Als er een nieuwe bewoner met mediteren begon dacht ik: ’Zou hij/zij het kunnen volhouden? Ook als ze terug in de samenleving zijn? Zou het lukken om hun rusteloze geest te kunnen richten op het huidige moment? Kunnen ze de basisprincipes van de  Vier Edele Waarheden tot hun waarheden maken.

De Boeddha leert ons dat er inzicht nodig is om te veranderen. Zouden ze inzicht en mededogen kunnen ontwikkelen door bereid te zijn om te kijken, zoals psychiater en zenleraar Edel Maex ons aantoont in zijn boek: ‘De bereidheid om te kijken’.

En met dit boek in gedachten:… ‘Ben ik bereid om te kijken? ‘

Categorie: Boeddhisme, Carla Iemants, Columns, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Zen, Zorg

Lees ook:

  1. Dick – Stilte, de oerbron
  2. Zeshin – Basta
  3. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  4. Vipassana, inzichtmeditatie of mindfulness?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Rafa zegt

    19 juli 2023 om 09:42

    Om mij heen veranderd alles elke dag …en Soms blader ik terug in het boek, soms lees ik het einde eerst soms leg ik het boek even weg .. soms lees ik het boek 2 keer of 8 of meer keer .. en heel soms staat er een universele zin in of zelfs maar 1 woord .. dat neem ik mee (beeldspraak zou ik zeggen in mijn hart) ik geloof dat ik dan verander heel diep van binnen ..

  2. Siebe zegt

    19 juli 2023 om 12:16

    Ja, ben ik bereid echt te kijken? Ben ik bereid te zien dat er in mezelf sterke neigingen zijn tot agressie, gretigheid, drift, lust, een gevoeligheid voor beeldvorming, gehechtheid aan van alles etc? Ben ik bereid te zien dat ik onder bepaalde omstandigheden heel goed kan verruwen, verharden, vervreemden? Ben ik bereid te zien dat ik vaak zelfs het goede doe als investering? Ben ik wel zo altruistisch of zit in alles wat ik doe en laat wel een verwachting? Ben ik ooit wel echt met wat anders bezig dan met mezelf? Ben ik zelfs in het goede doen niet gericht op zelf-bevrediging?

    • Piet Nusteleijn zegt

      20 juli 2023 om 11:11

      Echt kijken is toch niet jezelf de maat nemen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet
    • Honderden Palestijnse burgers sterven door Israëlische bombardementen
    • Nathan – Het denken
    • Nepreclames in Utrecht vertellen volgens actievoerders een ander  verhaal over Shell

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.