• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering

Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering

21 juni 2022 door gastauteur

Op basis van de Theravada leerstellingen.

In de Tuvataka Sutta vraagt iemand aan de Boeddha wat de manier is waarop een monnik (of ongeacht wie dan ook) Nibbana bereikt, en hoe hij zich ‘nergens in de wereld aan vastgrijpt’.

En de Boeddha begint zijn antwoord door het meest essentiële te zeggen: “Middels reflectie moet hij de (eigendunk) ‘ik ben’ (asmi mana) stoppen, de gehele wortel-belemmering die de snelle vermenigvuldiging van ideeën is. Door altijd indachtig te zijn traint hij zichzelf om alle begeerten (tanha) die in hem ontstaan te verwijderen.”

Waarom is het eerste wat de Boeddha zegt, het meest essentiële? Eigendunk is belangrijk ‘voedsel’ voor ‘ik’. Het versterkt de ideeën van ‘ik’, van ‘zelf’. Dit leidt tot zelfzuchtigheid, hetgeen een deugdzaam leven in de weg staat een de visie op dingen zeer nadelig beïnvloed. Daarom zegt de Boeddha dat de eigendunk ‘ik ben’ (asmi mana) de gehele wortel-belemmering die de snelle vermenigvuldiging van ideeën is, moet stoppen. Wie de Leer goed kent, zal begrijpen dat veel filosofen een verkeerde kijk hebben die het ‘ik ben’ er op nahouden. Volg de link eens en de vervolg links die je in het woordenboek aantreft.

Het vernederende kastenstelsel dat in India wordt toegepast, een systeem waar mensen vanwege hun geboorte worden ingedeeld, versterkt het idee van ‘ik’ tot in grote extremen. Het is het toonbeeld van hoe ideeën van ‘ik’ tot verdeeldheid in de maatschappij teweeg brengen en groot lijden veroorzaken vooral voor de mensen die tot de laagste kasten (‘de onaanraakbare’) behoren. Deze mensen zijn volgens de hindoeïstische zienswijze helemaal niets waard. Het is zo triest dat je jezelf er haast geen voorstelling van kunt maken. Gelukkig hebben wij hier geen kastenstelsel, maar dat neemt niet weg dat er geen zelfzucht is. De ideeën van ‘ik’, ‘ikkerige ideeën’, ideeën over een ‘zelf’ of ‘ziel’, moeten echt verlaten worden, anders is het niet mogelijk om tot juist begrip te komen wat noodzakelijk is voor bevrijding van lijden. Als je het ‘ik’ kunt laten sterven ten aanzien van alles, is dat een essentiële stap richting het hoogste doel.

Er zijn 10 banden (saññojana) die wezens aan het lijden binden, en de eerste band betreft de ideeën van persoonlijkheid, ideeën over een ‘zelf’. Eigendunk is de achtste band. De eigendunk op het meest subtiele niveau is de eigendunk ‘ik ben’ (asmi mana). Het blijft hangen in het mentale continuüm tot het bereiken van arahatschap. Zie ook manabhisamaya.

Lees de toespraak: Snp4-14 — Tuvataka Sutta

N’etam mama; n’eso’ham asmi; na me so atta

(Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.)

Bron Sleutel tot inzicht  Peter van Loosbroek — Ananda

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Theravada Tags: ik, zelf, ziel

Lees ook:

  1. Frans Langenkamp – De oplossing van het misverstand over het ego
  2. Zelf als ondefinieerbaar fenomeen
  3. Stefan Van Meirhaeghe – het licht in jezelf
  4. Wat de Boeddha niet gezegd heeft

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jaap zegt

    22 juni 2022 om 09:52

    Voor mij betekent ‘Ik Ben.’ de absolute staat van zijn zonder (controlerend) ego.
    Zonder ego bestaat trouwens niet. Er is altijd ego, ook na ontwaken. Alleen is dat ego niet meer de baas.
    Dan blijft dus over Ik Ben. Of zou je na ontwaken geen Ik Ben zijn, maar Hij Is? 😁
    Leuk om over na te denken.

    Mijn 5 ct.

    Namaste, Jaap

  2. Tantra Hardrock zegt

    23 juni 2022 om 12:09

    Ik geloof niet dat er een ‘ik ben’ is. Maar, ik denk dat vanuit de Europese traditie

    Ik geloof dat mijn identiteit fluïde is, vormloos. Ik word, wat ik doe. Ik ben ook de hele tijd anders. Tien jaar geleden, was ik een totaal ander mens, dan nu. Ik vind mijzelf nu leuker, eigenlijk. Ik vond mijzelf toen niet zo leuk. Haha

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.