• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving*

Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving*

2 juni 2022 door gastauteur

Mensen die goed bedreven zijn in de boeddhistische Leer (Dhamma), kunnen leraren zijn. Maar ouders, die de adviseurs van hun kinderen zijn, zijn evenzo goed leraren en dragen een grote verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen. Kinderen horen respect voor hun ouders te hebben en zichzelf als leerling van hun ouders te beschouwen.

Liefdevolle vriendelijkheid (metta) en mededogen (karuna) vormen de ruggengraad van het boeddhisme. Daar de Leer gebaseerd is op realistische feiten, zijn deze twee componenten altijd verweven met elke vorm van het goede leven, in elk aspect. Met een goed leven bedoel ik niet een leven waarin je doet wat er maar in je opkomt, waar je verlangens naar uitgaan. Dit leidt naar egocentrisch gedrag dat voor sommige mensen geen grenzen kent. Dit leidt niet tot een gelukkig leven, maar juist tot veel ellende. Met een goed leven bedoel ik een deugdzaam leven, een leven waarin asociaal gedrag wordt voorkomen. Een leven waarin je niet alleen aan jezelf denkt, maar ook vaak stilstaat bij de mensen (en dieren) die het moeilijk hebben, ziek zijn, in oorlogsgebieden verblijven of ontheemd zijn, etc. etc. Elk wezen dat geboren is, is hoe dan ook, onderhevig aan lijden (dukkha). En wanneer je goed begrijpt wat lijden is, ontstaat er voor elk wezen een onvoorwaardelijk mededogen in je hart. Of het nu groot of klein is, dichtbij of ver weg is, knap of lelijk is, dik of dun. Het mededogend hart maakt geen onderscheid en is heel neutraal.

Liefdevolle vriendelijkheid en mededogen vormt, zoals gezegd, de ruggengraad van het boeddhisme. Wanneer je hele hart hiermee doordrongen is, is het niet mogelijk slechte dingen te doen (via lichamelijk handelen, via gedachten en via spreken). Door je te oefenen in deugdzaamheid, in een goed leven, bescherm je anderen en schenk je hen veiligheid en vrede. Je kunt dus pas goed zijn voor anderen door eerst goed te zijn voor jezelf. Het goede dat je doet voor anderen heeft op zijn beurt weer goede gevolgen voor jou. Zo zie je dat de interne wereld niet los staat van de externe wereld.

Wanneer je begrijpt dat goede daden goede gevolgen hebben, zal dit de aanleiding zijn voor de training in deugdzaamheid. Dit is het eerste niveau van juiste begrip hetgeen zeer cruciaal is op de weg naar bevrijding van lijden.

Weet je, veiligheid en vrede, zijn erg belangrijke aspecten en verwijzen ook naar Nibbana, het hoogste doel binnen het boeddhisme. De veiligheid en vrede die je vanuit jouw hart ‘in de wereld brengt’, is een afspiegeling van Nibbana. Niet dat Nibbana in de wereld gevonden kan worden, want de wereld is het geconditioneerde en Nibbana is het ongeconditioneerde. Maar die vrede en veiligheid die je in de wereld brengt en in je hart voelt, geeft de richting naar Nibbana aan. Hierdoor zou je kunnen denken dat Nibbana een plaats of een hemel is waar je naar toe gaat als je het verwerft, maar dat is het niet, anders zou Nibbana niet het ongeconditioneerde zijn. Ook kun je niet ‘Nibbana ingaan’ of ‘binnengaan’ zoals sommige auteurs dat stellen. Nibbana is iets dat je moet ‘realiseren’ of ‘verwerkelijken’ door ‘de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn’. Het is het wakker worden uit een zeer diepe mentale slaap die door bezoedelingen (asava’s) in stand wordt gehouden. Je kunt een idee hebben over Nibbana, maar dat idee is geconditioneerd. Een idee kan slechts ergens over gaan, maar het blijft een idee of een opvatting, een zelf gecreëerd beeld. Wanneer alle bezoedelingen zijn verdreven, uitgerukt, dan weet je perfect wat Nibbana is doordat je het zelf ervaart.

Om een gezonde samenleving te krijgen en het doel (Nibbana) te bereiken zijn er goede leraren nodig. Zoals gezegd zijn ouders ook leraren. Alle leraren dragen een grote verantwoordelijkheid. En kinderen en andere leerlingen moeten mensen zijn met veel respect voor hun leraren zodat zij zich voor hen kunnen openstellen. Zij moeten gewillig zijn zichzelf te bespiegelen in gedrag en zich niet snel beledigd voelen als hun leraar een fout gedrag aankaart. Mensen met een sterk ego maken geen vorderingen op het Pad. Want waar het ‘ik’ is, daar kan de waarheid niet zijn. Ego’s botsen altijd met de waarheid. Maar als het ik kan ‘sterven’ ten aanzien van alles, zal wijsheid, het licht van begrip, beginnen te dagen. Dit is essentieel in elk leerproces. Een goed leraar of ouder is geen mooiprater en zal altijd zeggen waar het op staat. Een mooiprater is het kenmerk van een verkeerde vriend, maar een goed leraar is een ‘edele vriend’ die je verkeerde daden afkeurt en je goede daden goedkeurt. Hij berispt je op een constructieve wijze omdat hij waakt over je welzijn. Dat zijn edele vrienden.

Op de volgende pagina vind je belangrijke kernwaarden voor zowel ouders en andere leraren: Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving.

Dat dit voor iedereen een inspiratie mag zijn zoveel mogelijk het goede te doen!

*Op basis van de Theravada leerstellingen.

Bron Sleutel tot inzicht -Ananda- Peter van Loosbroek

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Theravada, Zorg Tags: ego, karuna, leraren, metta, mooiprater, ouders, verantwoordelijkheid, verkeerde vriend

Lees ook:

  1. De gouden teerling is geworpen (4) – wél omgaan met racisme en boeddhisme
  2. ‘Ik sta in brand! Ik sta in brand!” en viel ter plekke in de Grote Hel.
  3. De kern van yoga – Bhakti yoga (deel 2)
  4. Terugblik verkiezingen 2017 – opvattingen VVD zijn op het randje boeddhistisch

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    3 juni 2022 om 09:13

    In dit artikel zit veel waarheid, maar alleen in de laatste zin zit het praktische. Hoe voedt je op, hoe ben je een ‘goede leraar’. ‘Een mooiprater is het kenmerk van een verkeerde vriend, maar een goed leraar is een ‘edele vriend’ die je verkeerde daden afkeurt en je goede daden goedkeurt. Hij berispt je op een constructieve wijze omdat hij waakt over je welzijn. Dat zijn edele vrienden’. Als we dit ter harte nemen dan krijgen we in de toekomst weer generaties die tegen een stootje kunnen, die tegenslag en als het leven niet alleen maar een groot feest blijkt, dit niet als een psychiatrische aandoening zien.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.