• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’

Dalai Lama – ‘het verleden is geweest, toekomst komt vanzelf, het nieuwe denken is noodzakelijk’

19 januari 2021 door de redactie

Vanuit zijn residentie in Dharamsala, India, nam de Dalai Lama afgelopen zaterdag deel aan een live sessie met Harvard professor en columnist Arthur C. Brooks. Het onderwerp was de coronacrisis en de  burgerlijke onrust in Amerika waardoor het geluk vaak steeds ongrijpbaarder lijkt te worden. Toch hoeft dat misschien niet zo te zijn, en in feite kan een dergelijke onrust kansen bieden voor zowel persoonlijke als professionele voldoening.

Dat was het thema van een ongeveer 90 minuten durend online gesprek tussen de Dalai Lama en professor Brooks van de Harvard Business School (HBS) en Harvard Kennedy School (HKS). De Dalai Lama beantwoordde vragen van studenten over hun zorgen en hun plichten in een onrustige wereld.

Verbinding – zelfs als mensen nu meestal gedwongen worden om apart te werken en te studeren – is de sleutel tot geluk, zei de Dalai Lama. ‘We hebben een gevoel van eenheid nodig. We zijn elk een van de 7 miljard mensen.’ De 85-jarige religieuze leider van het Tibetaans boeddhisme benadrukte dat, vooral wanneer we geconfronteerd worden met wereldwijde crises zoals de coronapandemie en de klimaatverandering, mensen zich moeten engageren als een wereldwijde gemeenschap.

‘We kunnen niet langer zeggen ‘mijn natie, mijn land,’ zei hij. ‘We moeten zeggen ‘mijn planeet. We moeten samen op deze planeet leven.’ Het potentieel voor geluk zit in die verbondenheid. ‘Geluk zit in de geest,’ zei de Dalai Lama. Als individuen en als leiders, wanneer we ons uitstrekken naar anderen, hen op te tillen, ervaren we die verbinding, en de resulterende vervulling brengt ons geluk.’

Zelfs tijdens een pandemie, raadde hij aan, kunnen we vrede vinden. Wetenschap en intellectuele analyse, benadrukte hij, zijn van vitaal belang. Als gezondheidswerkers adviseren dat het niet veilig is om ons te verzamelen, moeten we dat respecteren. Hij zei dat hij persoonlijk de eenzaamheid nuttig heeft gevonden voor meditatie. Maar alleen zijn zou een keuze moeten zijn: ‘Met technologie wordt de eenheid van de mensen duidelijker’, voegde hij eraan toe. ‘We kunnen met elkaar communiceren.’

Isolatie, zei hij, kan grotendeels een gemoedstoestand zijn. ‘Tibet was in de oudheid eenzaam maar gelukkig.’ Zelfs in het dunbevolkte, bergachtige land, ‘Als een familie hulp nodig had, konden ze het vragen,’ zei hij, vertrouwend op een sterk gemeenschapsgevoel.

Nu wonen mensen vaak in grote steden, maar vaak zonder een gevoel van onderlinge afhankelijkheid.  ‘In plaats van vertrouwen, is er angst en wantrouwen,’ zei hij. Het focussen op materiële rijkdom of concurrentie in plaats van op onderlinge afhankelijkheid en het algemeen belang ‘creëert uiteindelijk woede, zodat de persoon niet gelukkig zal zijn.’

Het tegengaan van dit vooruitzicht ligt binnen onze macht. Hij beschreef zijn eigen reizen en hoe hij zich als staatloze geïsoleerd en alleen had kunnen voelen. In plaats daarvan zag hij zichzelf, waar hij ook was, als deel van een grotere gemeenschap, waar ook ter wereld.

De Dalai Lama promootte wat Brooks ‘de heiligheid van het intellectuele leven’ noemde. Hij keerde herhaaldelijk terug naar de noodzaak van academische strengheid, zelfs ten koste van de religieuze doctrine. Na discussies met wetenschappers heeft hij bijvoorbeeld eeuwenoude boeddhistische concepten losgelaten, ‘zoals de berg Meru en de zon en de maan die even groot zijn’, zei hij, verwijzend naar de heilige piek die als het centrum van het universum wordt beschouwd. ‘Je moet realistisch zijn en analyseren,’ zei hij.

‘Wat voor toekomst hangt af van het heden, de jongere generatie – jullie zijn de belangrijkste mensen die een gelukkiger toekomst kunnen creëren,’ hield de  Dalai Lama de studenten voor.

‘We zijn niet zoals andere dieren,’ zei hij, gewoon op zoek naar voedsel of veiligheid. ‘Veel van onze problemen zijn onze eigen mentale creaties.’ De oplossing, benadrukte hij, komt in het verbeteren van onze onderwijssystemen om gemeenschap en gelijkheid te onderwijzen in plaats van verdeeldheid en verschil. De wetenschap, voegde hij toe, kan ons begrip van onze emoties en de menselijke geest bevorderen. ‘Veel problemen werden gecreëerd door de menselijke geest zelf, dus de remedie ligt ook, zie je, in de menselijke geest. Onderzoek.’

Hij sloot zijn toespraak af door rechtstreeks met de studenten te spreken. Verwijzend naar zijn eigen status als vluchteling en naar de problemen die zijn generatie ervaart, werd hij filosofisch. ‘De tijd is altijd in beweging,’ zei hij. ‘We kunnen het verleden niet veranderen. De toekomst is nog niet gekomen. Wat voor toekomst hangt af van het heden, de jongere generatie – jullie zijn de sleutelfiguren die een gelukkiger toekomst kunnen creëren. Dus, alsjeblieft, je moet niet alleen maar kopiëren wat er is gebeurd. Nieuw denken is zeer noodzakelijk. Denk alsjeblieft meer na.’

Bron BNN.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme Tags: corona, eenzaamheid, onrust, Tibet, toekomst, verbondenheid, VS

Lees ook:

  1. Dalai Lama, China en de slag om zijn opvolging
  2. Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’
  3. Aftredende president Tibetaanse regering in ballingschap – ‘China wil Tibet omvormen tot Chinese provincie’
  4. Nonnen Dolma Ling klooster India krijgen noodzakelijke keukenapparatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.