Guy Dubois: ‘Voor de Boeddha was het aandachtig observeren en gelijkmoedig begrijpen van het eigen geest/lichaam-complex de essentie om tot inzicht en tot zelfrealisatie te komen. De beoefening van deze sutta wordt beschouwd als onontbeerlijk voor het bereiken van nibbana.’
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (aflevering 3 en slot)
Erik Bruijn: ‘De kunst, die evenals alle andere facetten van het leven in Ladakh nauw met de boeddhistische religie verbonden is, werd door de nieuwe politieke situatie in Tibet en aan de Chinese- Indiase grens van een belangrijke inspiratiebron en voedingsbodem afgesneden. Ladakh is dan ook niet alleen door zijn natuurlijke gesteldheid eenzaam en afgelegen, maar het verkeert nu ook in een religieus en cultureel isolement.’
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (aflevering 2)
Erik Bruijn: ‘Terwijl m’n ogen nog even aan de duisternis moeten wennen loop ik naar de schemerig verlichte kapel, die bewaakt wordt door een nors uitziende monnik. Dit is het verblijf van Mahakala, de ”Grote Zwarte“, de vernietiger van al het geconditioneerde.’
Bij overtreding Hongkong National Security Law: ‘Arrestatie dreigt voor alle wereldburgers’
Massimo Introvigne: ‘Ik ben namelijk geen vaste inwoner van Hongkong. Toch ben ik bang dat ik dagelijks overtredingen pleeg tegen deze wet. Ik schend artikel 20, zoals ik vaak schrijf ter ondersteuning van het recht op hun historische, culturele en religieuze identiteit van de burgers van Hong Kong, Tibet en Xinjiang, en ik kan dus beschuldigd worden van “separatisme”, waarvoor de straf voor misdaden van “ernstige aard” levenslange gevangenisstraf is.
Erik Bruijn – Naar het dak van de wereld (deel 1)
Erik Bruijn: ‘Als we eindelijk in Ladakh arriveren is het alsof we een andere wereld binnengaan. Het landschap verandert plotseling in een maanachtig berglandschap met steenwoestijnen en grote vlaktes waarin geen levend wezen te bekennen is.’
Loslaten – deel twee en slot
Lut Van Schoors: ‘Volwassen zijn betekent o.a. dat je je niet achter mechanismen of patronen verschuilt maar ze leert zien en onderkennen. In ons leven ervaren we zeker ook de pijnlijke kant van hechting en zoeken we manieren om daarmee om te gaan. In die zin is het interessant om vanuit verschillende perspectieven naar hechten en loslaten te kijken.’
Illusie
Leonie Drost: ‘Ik wilde er graag bij horen maar voelde me een vreemde eend in de bijt. Een jaar geleden was ik er met de nodige moeite lid geworden in de hoop een plek te vinden waar ik me thuis zou voelen, maar een thuis werd het niet.’
Loslaten – deel 1
Lut Van Schoors: ‘Hechting tussen mensen is een belangrijk element in de complexe emotie die wij liefde noemen. Het is iets dat je onbewust leert of meekrijgt en het patroon dat op jonge leeftijd wordt aangenomen is belangrijk voor het latere leven en de relaties die dan worden aangegaan.’
Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al
Tekst en context in de moderne geschiedenis van de Chinese religies.
Rebelse Thaise boeddhistische monnik pleit voor LGBT-rechten
Ondanks het feit dat hij in een overwegend boeddhistisch land leeft, en in tegenstelling tot de meerderheidsopinie onder gelovigen en de boeddhistische hiërarchie van zijn land, is de Thaise monnik Shine Waradhammo een verdediger geworden van de legalisering van abortus en de rechten van de LGBT-gemeenschap in Thailand.
Tibet: CCP lanceert campagne tegen gebedsvlaggen
Niets is typischer voor de Tibetaanse cultuur en religie dan religieuze gebedsvlaggen. Ze worden nu, dorp na dorp, door de Chinese Communistische Partij (CCP) in Tibet neergehaald, terwijl de vervolging van de religie escaleert.
Tibet, Tibetaanse vluchtelingen en de weg vooruit
Terwijl we vandaag Wereldvluchtelingendag vieren, reflecteert een Tibetaanse geleerde over de geschiedenis en de veerkracht van 150.000 Tibetaanse vluchtelingen die in ballingschap leven.
BOK – Zonder de kunsten geen economie
Wees zuinig op de kunsten, maar wees vooral zuinig op de kunstenaars, de makers van alles wat ons bindt, wat we maken en wat we verhandelen, pijlers onder onze economie. Vooral in tijd van crisis. Zonder makers is er niets.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (31)
Marjolein: ‘In de jaren van rouw kwam ik er achter dat alle (mentale) wijsheid uit de traditie van Advaita Vedanta mij voor geen meter hielp bij mijn rouwverwerking. Die wijsheid stond zo ver af van mijn dagelijkse geworstel in het omgaan met mijn verdriet, schuldgevoel, verlangen en eenzaamheid. Mijn gemodder kon ik niet afdoen als ‘maya’; mijn gemodder was ècht!’
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (30) – translocatie en mayonaise
Voor haar kookboek voor tiendaagse meditatiecursussen schreef Moniek Nooren een verhaal bij elk van de dagmenu’s: een melange van vertelsels over belevenissen in de keuken, de praktijk van het koken en de praktische toepassing van de boeddhistische leringen.
Satipatthana Boeddha’s pad naar zelfrealisatie
Voor de Boeddha was het aandachtig observeren en gelijkmoedig begrijpen van het eigen geest/lichaam-complex de essentie om tot inzicht en tot zelfrealisatie te komen. De beoefening van deze sutta wordt beschouwd als onontbeerlijk voor het bereiken van nibbana.
Afscheid van Ardan
‘Toen ik op de Noorder Poort kwam was mijn grootste opluchting dat iedereen hetzelfde werd behandeld. Ik kwam binnen met lange haren, die gingen eraf, en iedereen liep in dezelfde robe. Dat is in de gewone maatschappij heel anders.’
Gretha Jikai Aerts – Zen – Kunst – Coronatijd
Gretha Aerts: ‘Het werk van Paik en Abramovic vind ik uitdagend en maakt me nieuwsgierig. Hun werk nodigt me uit om stil te staan bij de ervaring van “scherm kijken’.
Denken in samenhang – Friedrich Engels
Jasper Schaaf: ‘Marx en Engels waren geen milieuactivisten, die had je toen nog niet. Helaas misschien, maar een historisch feit. Maar zij waren zich er wel sterk van bewust hoe de slechte omgeving waarin mensen leven dat leven ondraaglijk en uitzichtloos maakt.’
Massabewaking en 5G in Tibet: tussen onderdrukking en spionage
Controleposten met slimme bewaking en gezichtsherkenning zijn aanwezig in steden en op kruispunten tussen naburige districten en provincies. Tibetanen worden in hun huizen gevolgd via hun telefoon.
De playlist van zenbeoefenaar en pianist Xavier Boot
Pianist Xavier Boot mediteert bij Zen Centrum Amsterdam. Welke muziek geeft hem kracht in tijden van crisis? Hij geeft zijn ‘playlist’ (bij Spotify) en licht die toe.
Een beetje eigendom is nog geen diefstal
Jasper Schaaf: ‘Is er niemand die zich afvraagt of het niet logisch is de tijdelijke overwinsten van de één, netjes, ook voor deze ene keer, aan de ander te geven? Een nieuwe moraal? Dankzij Corona?’
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (29)
Arjan Mulder: ‘Het boeddhisme is voor mij een persoonlijke tocht. Ik weet dat dit niet wordt aangeraden, maar ik kan niet zo veel met bijeenkomsten. De meditatie-ochtenden en weekend-retraites die ik heb bezocht, leverden mij vooral ‘ongeloof op – over starre interpretaties en rituelen, met weinig ruimte voor gesprek.’