• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘Xi Jinping legt uit waarom hij tegen de mensenrechten is’

‘Xi Jinping legt uit waarom hij tegen de mensenrechten is’

8 september 2021 door gastauteur

De Chinese president stelt dat ‘mensenrechten’, ‘vrijheid’ en ‘democratie’ bourgeois, westerse waarden zijn die een marxistisch land nooit zal accepteren.

door Massimo Introvigne

Een van de grootste fouten van veel westerse media en politici is dat zij Xi Jinping niet in het Chinees lezen, dat wil zeggen, omdat zijn belangrijkste ideologische geschriften zelden door de CCP in het Engels worden vertaald.

Het dagblad People’s Daily van de CCP publiceert een zeer nuttige reeks ‘Vragen en antwoorden over de studie van Xi Jinping’s gedachten over het socialisme met Chinese kenmerken in de nieuwe tijd.’ De serie is persoonlijk goedgekeurd door Xi Jinping, en de antwoorden zijn een samenvatting van zijn geschriften en toespraken.

Op 2 september jl. in aflevering nr. 34 van de serie bood Xi Jinping’s antwoord op de vraag ‘Waarom moeten we een duidelijk standpunt innemen tegen de zogenaamde ‘universele waarden’ van het Westen?’ Waarom, inderdaad?

De ‘universele waarden’ waar Xi Jinping het over heeft zijn ‘de waarden van ‘vrijheid’, ‘democratie’ en ‘mensenrechten’ die worden voorgestaan door de moderne westerse bourgeoisie.’ Xi Jinping is zoals gewoonlijk een zeer orthodoxe marxist, en verdeelt de menselijke geschiedenis in stadia. Het stadium van de ‘feodale autocratie’ werd verslagen door het meer progressieve stadium van de burgerlijke revoluties. Vervolgens werd de fase van het burgerlijk liberalisme op zijn beurt verslagen, of zou dat moeten worden, door het marxistisch socialisme. De waarden van vrijheid, democratie en mensenrechten, aldus Xi Jinping, ‘hebben een historische rol gespeeld in het proces van verzet tegen de feodale autocratie’. Tijdens dat proces waren het progressieve waarden. Maar binnen het kader van de marxistische dialectische theorie van de geschiedenis werden dezelfde waarden, die eens progressief waren, reactionair in de volgende historische fase. ‘Naarmate de bourgeoisie een dominante positie verwierf, schrijft Xi Jinping, zijn deze waarden steeds meer instrumenten geworden om de heerschappij van het kapitaal te handhaven.’

Het is een ‘slimme’ strategie van de internationale bourgeoisie, geleid door ‘de Verenigde Staten en andere westerse landen,’ vervolgt Xi Jinping, om ‘deze waarden te verpakken als ‘universele waarden’ en ze wereldwijd te promoten, wat veel mensen in verwarring brengt.’ De waarheid voor de Chinese president is dat, als men het marxistisch dialectisch materialisme aanhangt zoals hij doet, er geen ‘universele waarden’ zijn die voor alle stadia van de geschiedenis gelden. Democratie, vrijheid en mensenrechten waren nuttige, geldige instrumenten die door de bourgeoisie werden gebruikt om de ‘feodale autocratie’ te verslaan. In de volgende fase van de geschiedenis zijn het reactionaire wapens om ‘de heerschappij van het kapitaal’ over de proletariërs te handhaven, en zij moeten door het socialisme worden geliquideerd.

Het promoten van vrijheid, democratie en mensenrechten als ‘universele waarden’ creëert een ‘ideologische mist’ waarvan ‘de essentie en de schade’ moeten worden blootgelegd. Een ad hominem argument, vaak gebruikt door Xi Jinping en hier herhaald, is dat de Verenigde Staten niet echt in deze waarden geloven, zoals blijkt uit hun geschiedenis van systemisch racisme dat aan de kaak wordt gesteld door de Black Lives Matter beweging. Wat Xi Jinping meer zorgen baart, is dat de ‘universele waarden’ van vrijheid, democratie en mensenrechten werden gebruikt om ‘het uiteenvallen van de Sovjet-Unie, de drastische veranderingen in Oost-Europa, de ‘kleurenrevolutie’ en de ‘Arabische Lentes’ te veroorzaken,’ ‘allemaal veroorzaakt door de interventie van de Verenigde Staten en het Westen.’ Erger nog, het Westen bevordert deze waarden in China, aldus Xi Jinping, om ‘uiteindelijk het leiderschap van de Chinese Communistische Partij en het socialistische systeem van mijn land omver te werpen’, waarvan de val ‘onvoorstelbaar’ is.

Het feit dat er geen ‘universele waarden’ zijn, legt Xi Jinping uit, betekent niet dat er geen ‘gemeenschappelijke waarden’ zijn, zoals vrede, ontwikkeling of rechtvaardigheid. Deze gemeenschappelijke waarden kunnen en moeten echter worden geïnterpreteerd volgens de verschillende politieke systemen en nationale tradities. Hoe de gemeenschappelijke waarden in China of Rusland worden geïnterpreteerd is niet hetzelfde als in de Verenigde Staten of Europa.

Dit is natuurlijk het excuus van alle totalitaire regimes die weigeren hun slachtoffers mensenrechten, vrijheid en democratie te geven. Zij beweren dat dit ‘westerse’ waarden zijn die niet universeel kunnen worden toegepast. De woorden van Xi Jinping klinken alle dictators in de wereld als muziek in de oren, en daarom steunen zij China in de Verenigde Naties telkens wanneer zijn abominabel lage staat van dienst op het gebied van de mensenrechten aan de kaak wordt gesteld.

Nu vertelt Xi Jinping degenen die bereid en in staat zijn vijf minuten de tijd te nemen om zijn geschriften te lezen, dat het geen toeval is dat er in China geen mensenrechten, vrijheid en democratie zijn. Het is een essentieel onderdeel van de ideologie van de CCP. De CCP mag dan volhouden dat er in China geen vrijheid, democratie en mensenrechten ‘in westerse zin’ bestaan, maar deze woorden hebben een andere betekenis binnen de Chinese (of Russische, of Arabische) traditie en het politieke systeem. Dit is precies wat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en de moderne theorie van de mensenrechten ontkenden, nadat de nazi’s op soortgelijke wijze hadden beweerd dat de mensenrechten niet universeel waren en dat Duitsland zijn eigen afwijkende traditie had. Er zijn geen ‘westerse’ of ‘oosterse’ mensenrechten. Er zijn alleen de rechten die mensen als mensen zouden moeten genieten, geworteld in de gemeenschappelijke menselijke natuur en niet in een historische traditie of politiek systeem. Ofwel worden ze geëerbiedigd, ofwel worden ze niet geëerbiedigd. Xi Jinping vertelt de wereld dat China ze niet respecteert en dat ook niet zal doen – als de wereld maar zou luisteren.

Massimo Introvigne (1955, Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Centrum voor Studies over Nieuwe Religies (CESNUR), een internationaal netwerk van wetenschappers die nieuwe religieuze bewegingen bestuderen. Introvigne is auteur van ongeveer 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de voornaamste auteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van de religies in Italië). Hij is lid van de redactieraad van het Interdisciplinary Journal of Research on Religion en van de raad van bestuur van Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij ‘Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies’ van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Waarnemingscentrum voor godsdienstvrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om problemen inzake godsdienstvrijheid op wereldschaal te monitoren.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/xi-jinping-explains-why-he-is-against-human-rights/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Geluk, Media, Mensenrechten, Politiek Tags: China, democratie, vrijheid, waarden, Xi Jinping

Lees ook:

  1. ‘Hong Kong kan Xi Jinping de kop kosten’
  2. Voormalig Tibetaans politiek gevangene fietst 800 kilometer lange vrijheidstocht door de VS
  3. CCP – ‘Tibetanen danken hun gelukkiger leven aan president Xi Jinping’
  4. Xi Jinping in Tibet – geen religie maar water

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens