• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Xi Jinping in Tibet – geen religie maar water

Xi Jinping in Tibet – geen religie maar water

28 juli 2021 door gastauteur

Tibetanen moesten thuisblijven terwijl figuranten in mooie kostuums de poging van de president toejuichten om het omstreden project ‘grootste stuwdam ter wereld’ te verkopen.

door Lopsang Gurung

President Xi Jinping van China bracht vorige week een verrassend, onaangekondigd bezoek aan Tibet, en weinig Tibetanen zagen hem. Het was een snel maar zorgvuldig geënsceneerde sideshow, zwaar gecontroleerd door de staatsveiligheid. Tibetanen in het gemilitariseerde Lhasa kregen het bevel in hun huizen te blijven. Alleen loyalisten van de CCP met speciale kaarten mochten naar buiten, waar ze zich als figuranten in een film moesten kleden en Xi Jinping moesten begroeten voor de Chinese staatstelevisie. ‘Het leek wel een avondklok, zei een Tibetaanse huisvrouw, wie zonder kaart op straat werd betrapt, werd naar de politiebureaus gebracht.’

Xi bezocht ook de heilige plaatsen van het Tibetaans boeddhisme, voor fotomomenten met verplicht juichende monniken. Bitter Winter kreeg te horen dat hij de gebruikelijke slogans herhaalde dat monniken van de Partij moeten houden en de Partij moeten volgen, en waarschuwde dat elke relatie met ‘separatisten’ in het buitenland en de ‘Dalai [Lama] kliek’ niet zal worden getolereerd.

Dit wordt dagelijks door plaatselijke CCP-bazen tegen Tibetanen herhaald, en zou nauwelijks een reden zijn geweest voor een bezoek van Xi Jinping. Partij-insiders in Tibet geloven dat de echte motivatie achter het verrassingsbezoek water was. ‘Vergis u niet, vertelde een bureaucraat die liever anoniem blijft aan Bitter Winter, het belangrijke bezoek was aan Nyingchi, niet aan Lhasa.’

Nyingchi is een van de plaatsen waar een spoorlijn van 49 miljard dollar wordt aangelegd, waardoor Chinese troepen die in Chengdu op de trein stappen in 10 uur tegen India kunnen worden ingezet in plaats van de eigenlijke 48 uur.

Belangrijker is dat Xi een bezoek bracht aan de bouwplaats van wat de grootste stuwdam ter wereld zal worden, in de Yarlung Tsangpo-rivier, die buiten China Brahmaputra wordt genoemd. Het project wordt door de Tibetanen niet op prijs gesteld, zowel vanwege ecologische bezwaren als omdat het een heilig gebied aantast. Plaatselijke deskundigen voorspellen ook dat de immense werkzaamheden het risico van aardbevingen kunnen verhogen.

Het mammoetproject is echter van strategisch belang voor Xi Jinping. Water is steeds vaker een belangrijk oorlogswapen, en de Brahmaputra stroomt van Tibet naar Assam, in India, en Bangladesh. Hoewel Chinese wetenschappers het idee dat water dat normaal naar India zou stromen, naar China zou worden omgeleid, als onrealistisch van de hand wijzen, kan de dam worden gebruikt om de watervoorraden te manipuleren en India het benodigde water te ontnemen.

In theorie heeft China zich ertoe verbonden informatie over het project met India te delen, maar de Indiërs zijn begrijpelijk wantrouwig, aangezien Peking jarenlang heeft ontkend dat een dergelijk project bestond, zelfs nadat de werkzaamheden voor de bouw van de dam reeds waren begonnen.

Het verrassingsbezoek van Xi is meer dan business as usual. Het is een boodschap aan de tegenstanders van de dam in Tibet en India dat het project hoe dan ook doorgaat, en dat oppositie tegen de dam oppositie tegen de partij betekent.

Lopsang Gurung – gebruikt een pseudoniem om veiligheidsredenen.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/xi-jinping-in-tibet-a-sideshow-about-water/

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: CCP, China, Dam, heilig gebied, India, isolatie, spoorlijn, Tibet, water, Xi Jinping

Lees ook:

  1. Tibetaans parlement bespreekt gevolgen bezoek Xi Jinping aan India
  2. Tibet vredesmars door Amsterdam op 61e herdenking Tibetaanse volksopstand
  3. Van der Laan niet blij met afschermen Chinese president
  4. Foto’s moeten situatie in Tibet duiden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    31 juli 2021 om 00:19

    Het zou zomaar eens kunnen dat China bezwijkt onder zijn eigen machtspolitiek en (economische) expansiedrift als het zijn eigen volk en andere volkeren blijft onderdrukken en verwaarlozen. Volgens een artikel in “Trouw” gaat 70 % van de werkende bevolking na zijn vijftiende niet meer naar school. Het zal moeilijk worden voor het relatief kleine percentage hoogopgeleiden om de gevolgen hiervan te blijven dragen. De ambities van de CCP en Xi Jinping om de wereld te veroveren met de “Nieuwe Zijderoute” zou wel eens te hoog gegrepen kunnen zijn. Intussen is het leed van de volken onder het chinese juk ondraaglijk groot. Hieronder twee artikelen uit “Trouw” ter illustratie.

    Gaat de Chinese Communistische partij het nog eens honderd jaar redden? Dat hangt van één ding af, niet meer maar slimmere kinderen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens