• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama » Tibet vredesmars door Amsterdam op 61e herdenking Tibetaanse volksopstand

Tibet vredesmars door Amsterdam op 61e herdenking Tibetaanse volksopstand

9 maart 2020 door de redactie

Honderden Tibetanen en supporters lopen naar verwachting mee op 10 maart in een vredesmars voor mensenrechten in Tibet door het hart van Amsterdam. Hiermee markeren ze volgens het International Campaign for Tibet (ICT) de 71 jaar durende bezetting van Tibet en roepen China op de repressie te stoppen.

ICT: ‘Gekleed in traditionele klederdracht en met wapperende Tibetaanse vlaggen komen de Tibetanen en masse naar de Dam om vervolgens in een lange kleurrijke vredesoptocht door het centrum te lopen.’

De herdenking wordt georganiseerd door de International Campaign for Tibet, de Tibetaanse gemeenschap, en de Tibet Support Groep. Zij roepen de Nederlandse regering op om Tibet op de politieke agenda te houden en bij China aan te dringen om te stoppen met het repressieve beleid en zich in te spannen voor een vreedzame duurzame oplossing voor Tibet.

‘Tibetanen in Tibet zijn strijdvaardiger dan ooit’, zegt Tsering Jampa, directeur International Campaign for Tibet. ‘China’s reactie op het coronavirus in Tibet is ‘handhaving van stabiliteit’ en het oppakken van Tibetanen die online informatie posten over de dodelijke ziekte op beschuldiging van het verspreiden van ‘geruchten en misinformatie’. In tegenstelling tot deze hardhandige reactie reageert de Tibetaanse bevolking met mededogen op de uitbraak van coronavirus. Kloosters hebben geld geschonken voor de aankoop van gezichtsmaskers en brillen en Tibetanen staken boterlampen aan ter ere van de Chinese klokkenluider (een arts) die voor het virus waarschuwde en er vervolgens aan stierf.”

Sinds de bezetting van Tibet door China in 1950 voeren de Tibetanen een geweldloze strijd voor autonomie, mensenrechten en democratie. Door de groeiende toestroom van Chinezen vormen zij een minderheid in eigen land. Tibetanen worden op grote schaal gediscrimineerd en economisch gemarginaliseerd. Hun taal, religie en unieke cultuur staan onder druk en als volk worden zij in hun voortbestaan bedreigd. Meer dan 156 Tibetanen hebben zichzelf in brand gestoken als verzet tegen de Chinese onderdrukking en groeit het aantal politieke gevangenen.

Op 10 maart 1959 kwam het Tibetaanse volk in opstand tegen de Chinese bezetting die in 1950 was begonnen. Duizenden Tibetanen verloren hun leven tijdens de verdediging van hun land. Hun leider, de Dalai Lama, werd gedwongen te vluchten naar India en woont daar sindsdien in ballingschap met meer dan honderdduizend landgenoten. De opstand was een keerpunt in de geschiedenis van het Tibetaanse volk en de herdenking van deze historische dag blijft van groot belang voor Tibetanen, zowel binnen Tibet als in ballingschap.

Op de Dam in Amsterdam is er in de vroege middag een gebed en voeren sprekers onder wie Tsering Jampa, directeur International Campaign for Tibet, de 21-jarige Oeigoerse activist Alrek Ablikim, Nicole Sprokel, senior political affairs officer Amnesty International, Tibetaanse gemeenschap in Nederland het woord. Ook zal de ’10 maart Verklaring’ van de Tibetaanse regering in ballingschap worden voorgelezen. Tussen 14-16 uur vindt de vredesoptocht plaats.

Bron ICT.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: 1959, Amterdam, bezetting, China, Dam, ICT, India, Lhasa, Tibet, volksopstand, vredesmars

Lees ook:

  1. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  2. Herdenking nationale volksopstand in Tibet
  3. Herdenking Tibetaanse opstand Lhasa in Amsterdam en Londen
  4. Grote opkomst tijdens Tibet vredesmars in Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens