• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mongolië, de vergeten genocide: Deel I

Mongolië, de vergeten genocide: Deel I

27 augustus 2021 door gastauteur

Om te begrijpen wat het communisme doet met onafhankelijke boeddhistische samenlevingen, moeten we ons herinneren wat het deed met het Mongoolse boeddhisme in de jaren 1930.

door Massimo Introvigne

Deel 1 van 2

Enkele dagen geleden vond ik iets terug waarvan ik dacht dat ik het verloren had, namelijk een portret van de 8ste Bogd Khan van Mongolië, die geboren werd in 1869 en stierf in 1924. De Bogd Khan, of Jebtsundamba Khutuktu, is de leider van de boeddhistische Gelug-lijn in Mongolië. De Gelug-lijn is dezelfde als die van de Dalai Lama, en de Bogd Khan is de derde persoon in de hiërarchie van het Tibetaans boeddhisme, na de Dalai Lama en de Panchen Lama.

De 8e Bogd Khan was, net als de Dalai Lama in Tibet, tegelijkertijd de politieke heerser van Mongolië. Deze verloor zijn macht aan het communisme, en na zijn dood werd geen Bogd Khan meer getroond tot de val van het Sovjet-rijk. In dat stadium maakte de Dalai Lama bekend dat hij in 1936 een vierjarig jongetje had erkend als de reïncarnatie van de Bogd Khan, maar zijn naam om veiligheidsredenen geheim had gehouden. De negende Jebtsundamba Khutuktu werd privé getroond in Dharamsala in 1992 en publiekelijk in Mongolië in 2011, een jaar voordat hij in 2012 op 80-jarige leeftijd overleed. Bitter Winter heeft bericht over de politieke druk die China uitoefent om te voorkomen dat een tiende Jebtsundamba Khutuktu officieel wordt erkend, hoewel velen geloven dat hij gereïncarneerd is, en de Dalai Lama zijn naam kent.

Ik kocht het portret van de achtste Jebtsundamba Khutuktu in Mongolië in 2005, als een icoon van diepe droefheid en een testament van een betoverde wereld die niet meer was. Ik ben blij dat ik het gevonden heb, om één reden in het bijzonder. Als we de diepe haat van de Chinese communisten tegen de monastieke boeddhistische samenleving van Tibet en de nomadische of post-nomadische boeddhistische samenleving van Binnen-Mongolië willen begrijpen, is een goed uitgangspunt te bestuderen wat het communisme in de tijd van Stalin heeft aangericht in (Buiten-)Mongolië.

In Mongolië, waar de herinnering aan deze tragedies nog springlevend is, heb ik in 2005 in de hoofdstad Ulaanbaatar ook een Herdenkingsmuseum voor de Slachtoffers van Politieke Repressie bezocht. Het was een particuliere onderneming, die helaas in 2016 werd gesloten. Hoewel er enige hoop is dat het in de toekomst kan worden heropend, werd het gebouw dat hem huisvestte, het huis van voormalig premier Genden, in 2019 gesloopt, en anderen zijn pessimistisch over de toekomst van de collecties.

Om de verschrikkelijke gebeurtenissen van de jaren 1930 in Mongolië te begrijpen, zijn enkele historische elementen noodzakelijk. Mongolië heeft een zeer oude traditie van sjamanistische religiositeit, die vandaag de dag nog steeds voortleeft. Toen Kublai Khan (kleinzoon van Genghis Khan en zoon van een Nestoriaanse christelijke moeder) zich in 1242 bekeerde tot het boeddhisme, onderdrukten de monniken die uit Tibet kwamen bepaalde sjamanistische elementen, maar verwerkten ze het sjamanisme grotendeels in het boeddhisme, waardoor het Mongoolse boeddhisme zijn unieke smaak kreeg.

Ondanks de bekering van Kublai Khan werd het boeddhisme pas in de zestiende eeuw de meerderheid in Mongolië, toen een Mongools leger de overwinning van het Gelug-systeem, één van de verschillende concurrerende boeddhistische systemen, in Tibet bewerkstelligde en de leider ervan de titel en de macht van Dalai Lama gaf.

Tussen de zeventiende en de achttiende eeuw versterkten Zanabazar – filosoof, beeldhouwer, politicus en afstammeling van Genghis Khan – en de eerste Jebtsundamba Khutuktu, de hegemonie van het Tibetaans boeddhisme in Mongolië. Zanabazar, een groot figuur in de Mongoolse geschiedenis, blijft omstreden omdat hij het Chinese leger opriep voor militaire hulp, waardoor Mongolië uiteindelijk een provincie van China werd, een status die het behield tot 1911.

Zanabazar gaf een grote impuls aan het monastieke leven, vooral in het grote klooster van Erdene Zuu, gesticht door zijn grootvader in Karakorum. Tussen de achttiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw bestond de mannelijke bevolking van Mongolië voor meer dan een derde uit monniken, wat de Chinezen niet al te zeer ontstemde omdat de monniken niet vochten, niet in opstand kwamen en niet om onafhankelijkheid vroegen.

In december 1911 verklaarde Mongolië, profiterend van de situatie in China, zich onafhankelijk. De achtste Bogd Khan werd de koning van Mongolië en vestigde zich in een koninklijk paleis in Urga, het huidige Ulaanbaatar. Maar China, Rusland en Japan bedreigden de onafhankelijkheid van de nieuwe staat. In 1920, in een uiterst verwarde situatie, bezette de anticommunistische Russische aristocraat Baron Roman von Ungern-Sternberg Mongolië aan het hoofd van een persoonlijk leger. Hij werd getolereerd door de Bogd Khan, maar ontpopte zich als een grillig en wreed dictator.

Twee reeds bestaande groepen Mongoolse onafhankelijken, een niet-communistische en een geleid door de ex-lama die marxist was geworden, Choibalsan, vochten tegen het regime van de Baron. In 1921 riepen zij voor de tweede keer de onafhankelijkheid uit, waarbij de Bogd Khan op de troon bleef. Maar deze keer riepen zij de hulp in van de Sovjettroepen, die zeventig jaar lang in Mongolië zullen blijven. In 1924 stierf de laatste Bogd Khan; de Sovjets verklaarden dat hij geen reïncarnatie had en riepen de communistische republiek uit.

Weinigen hadden de verschrikkingen kunnen voorspellen van het daaropvolgende decennium, waarin een van de bloedigste antireligieuze genociden in de geschiedenis van de mensheid zal plaatsvinden. Wij zullen deze ontwikkelingen in ons volgende artikel in deze reeks onderzoeken.

Massimo Introvigne (geboren 14 juni 1955 in Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Centrum voor Studies over Nieuwe Religies (CESNUR), een internationaal netwerk van wetenschappers die nieuwe religieuze bewegingen bestuderen. Introvigne is auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de voornaamste auteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van de religies in Italië). Hij is lid van de redactieraad van het Interdisciplinary Journal of Research on Religion en van de raad van bestuur van Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Waarnemingscentrum voor godsdienstvrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om problemen inzake godsdienstvrijheid op wereldschaal te monitoren.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/mongolia-the-forgotten-genocide-part-i/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Krijgsmacht, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: Bogd Khan, communisme, Mongolië, terreur

Lees ook:

  1. Mongolië, de vergeten genocide: Deel II en slot
  2. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’
  3. Een beetje eigendom is nog geen diefstal
  4. Hannah Arendt is overal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens