Meditatie wordt vaak begrepen in termen van concentratie. In het hedendaagse India bijvoorbeeld, wordt meditatie bijna altijd gelijkgesteld aan concentratieoefeningen. Mediteren betekent dan dat men zich op iets concentreert en dat men zijn best doet om vrij te worden van gedachten. Men wordt aangespoord om gedachten uit te bannen. In de westelijke christelijke traditie daarentegen wordt mediteren gewoonlijk begrepen in termen van contemplatie: diep nadenken over bepaalde waarheden die bijvoorbeeld in de bijbel te vinden zijn.
Minko leeft al 15 jaar op straat en krijgt een ongelooflijk kerstcadeau: een huis
En zo staat er sinds deze week een groen, ijzeren tiny house op een beschutte plek in het centrum van Dordrecht. Minko heeft er inmiddels al een paar nachten geslapen en dat beviel hem goed. Al is hij deze ochtend wel verdrietig en ook een beetje boos over het gedwongen afscheid van veel verzamelde spullen die niet passen in zijn nieuwe tiny house. Hij geeft de verslaggever een dik boek met chemische formules in zijn handen. Zijn stemming wisselt tussen blij en boos. Dan gaat hij een dutje doen.
Nathan – Uitkijken naar Maitreya
Maitreya is de naam van de volgende Boeddha. Vele boeddhisten geloven dat na Siddhartha Gautama Boeddha een nieuwe Boeddha zal komen, en die voor vrede zal zorgen op aarde.
Wouter Doorn – Sila, Samadhi, Pañña
Samatha meditatie is er op gericht je mind (bewustzijn) te zuiveren. Een zuivere mind is een voorwaarde voor het kunnen laten opkomen van wijsheid. Ahba vergelijkt het met een raam. Als het raam vies is zie je niet wat er buiten gebeurt. Maak je het raam wat schoner dan kun je er wat beter doorheen kijken. Pas als het raam helemaal schoon en zuiver is kun je precies zien wat zich buiten afspeelt. Door middel van samatha meditatie kalmeer en concentreer je je mind waardoor hij zuiver en helder wordt en je de werkelijkheid kunt doorgronden.
Star Light: Eight Early Tantras of the Space Section
De koning van echte perfectie
Zat neer in de samadhi
Waarin er niets te beoefenen valt.
Toen gaf hij instructies:
We jagen niet op een geest die zuiver is.
Een relatieve werkelijkheid die is om op te jagen
Is niet gerealiseerd.
Nathan – De geest als illusie
De bril die we dragen is niet langer glashelder maar gekleurd. We weigeren simpelweg te kijken naar de feiten, zoals ze voor ons liggen. Zei de Boeddha niet: doe het goede, laat het kwade en zuiver de geest?
Een gebroken hart is een open hart – samen stil voor vrede
‘Ja, we zien het gebeuren in Gaza: een getraumatiseerd volk reageert op een ander getraumatiseerd volk. Veiligheid en rechtvaardigheid strijden om het hardst. Woede en angst roepen geweld op. En geweld is weer voedsel voor nieuwe trauma’s.’
Een eenvoudig goed idee – doorgeven
Zo voor de kerst wordt in de media en in advertenties weer heel wat vertier voorgesteld als het geluk bij uitstek. Nu heb je daar heel veel soorten van, dus kies maar uit. Eén ervan bestaat uit het eindelijk eens eraan toekomen de vaktijdschriften van ‘jouw club’ grondig te lezen. Niet wegleggen voor na Nieuwjaar, want dan komt het toch niet van.
Renske – haiku
…
Liegen, we doen er allemaal aan?
Denk maar aan het ‘leugentje om bestwil’. En als we kleine kinderen zeggen dat Sinterklaas bestaat en dergelijke. De gelovigen van de Boeddha en de Christus liegen niet. Vroeger biechtten iedere dag men aan elkaar alles op. In het begin leek alles zo onschuldig en zuiver te zijn: immers gaat het om de geest te zuiveren, innerlijke verlichting.
Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?
Wie is er niet gevallen als klein kind op straat? Of niet uitgescholden? En dergelijke!
Maar hoe reageerde jij en de omgeving (opvoeders) daarop?
Wat de wereldliteratuur ons kan leren
Leerzaam moment? Wil de mens wel leren wanneer de wereld veelzijdiger, complexer, mooier maar in verschillende opzichten ook gevaarlijker wordt? Aan die vraag moest ik denken toen ik Opgestaan van de grond van Nobelprijswinnaar José Saramago las. En dat in de tijd van oorlogen van Rusland versus Oekraïne, Israël versus Hamas, burgeroorlogen in Afrika en nieuwe grote geopolitieke conflicten die dreigend hangen aan de horizon. Wat kan de schrijver hier verder aan doen, meer dan het conflict voorspiegelen en naamloos gedode mensen alsnog met ‘hun literaire grafsteen’ tot leven brengen?
Naar een dha(r)mma 2.0?
Maken we niet dezelfde fout als het brahmanisme waar de Boeddha zich tegen afgezet heeft? Een formalistisch boeddhisme creërend met veel rituelen en teksten, uitgevoerd door ‘gespecialiseerde‘ voorgangers of priesters; bombastisch, kleurrijk, mysterieus, maar ook leeg en inhoudsloos?
Better Burma: het verhaal van Joah McGhee
Joah McGhee praat niet graag over zichzelf. Sterker nog, zijn naam is nergens te vinden op de website van de liefdadigheidsinstelling die hij heeft opgericht: Better Burma. Hij wil alleen het verhaal vertellen van de mensen die zijn hart hebben gestolen en die het zwijgen is opgelegd door gewelddadige onderdrukking. Zijn visie: Steun en warmte brengen in het Gouden Land.
Nathan – Het denken
Als we liefde in ons hart hebben, kan het denken niet overheersen. En als we zien en begrijpen dat de denker en het denken hetzelfde zijn, zal er geen sprake zijn van een innerlijke strijd. Dan pas zijn we normaal denkende- en liefdevolle wezens.
‘Het universum geeft en het universum neemt’
De betekenis van gelijkmoedigheid wordt vaak verkeerd begrepen, als zou je zonder emoties zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Die verwarring komt misschien wel door het begrip ‘uitdoven’ dat in het theravāda boeddhisme[1] gebruikelijk is. Uitdoven betekent niet dat er geen emoties zijn, maar het wil zeggen dat het ‘ik’ of het ‘ego’ is uitgedoofd. Je vervalt niet meer in reactieve emoties, want er is geen ik meer dat zich zo nodig wil laten gelden.
Renske – haiku
…
Nathan – Wat is er gebeurd met de geestelijke rebellie van de vorige eeuw?
Jiddu Krishnamurti en Osho (Bhagwan) lieten van zich horen. Bekritiseerden de georganiseerde godsdiensten en de politiek in wereld. Nu lijken we een kant te hebben gekozen. We zijn ergens voor of tegen maar niet tegen de gehele georganiseerde godsdiensten en bekritiseren niet alle politici. Zijn we dan zo besmet geraakt? Zoals iemand besmet raakt door drugs, kiest voor softdrugs of harddrugs.
‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’
‘Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’
Nathan – Zijn we God of ontwaakt?
We zijn potentiële boeddha’s maar innerlijk zal je niets vinden. Zoals in het zaadje van een appelboom geen boom zit, als je het zaadje openmaakt, zie je niets, behalve dat zaadje, toch?
Dat wat ons verbindt – podcast over Israël en Palestina
In een open ontmoeting, van hart tot hart, gaat het gesprek over gevoelens van twee mensen met Joodse en Palestijnse roots. Hoe beleven zij het nieuws en het zien van de geweldspiraal? Zohair: ‘Ik merkte in de eerste weken dat ik niet kon meevoelen voor Israël, er was geen compassie’. Mirjam: ‘Ik twijfelde over de zin van het bestaan: waarom zijn we hier op aarde als we dit elkaar allemaal aan doen?’
Renske – haiku
…
CCP wil de interpretatie van Tibetaanse boeddhistische geschriften controleren
Tijdens een seminar in Peking werd boeddhistische monniken verteld dat religieuze klassiekers geïnterpreteerd moeten worden volgens ‘gesiniseerde’ en socialistische principes.
Jiun Hogen roshi – Vijf soorten zen
Hoe kunnen we vrij zijn van dukkha? Hoe kunnen we vrij zijn van ontevredenheid en lijden? De Boeddha leert dat hebzucht, kwaadheid en onwetendheid de wortels zijn van ons lijden. Hoe kun je ervoor zorgen dat je niet meer kwaad wordt, dat je niet meer hebzuchtig bent, dat je niet meer onwetend bent?