Eenmaal gezien, werd de woonboot iets waarvoor ik genegenheid begon te voelen.
Niets is zo
Zen is simpel.
Hoeders van de aarde
Als de bodhisattvagelofte stelt dat we alle levende wezens willen bevrijden, de oorzaak van het lijden weg willen nemen, alle dharma’s willen verstaan en daarmee doorgaan tot het gaatje, hoe kan je dat dan opvatten? In mijn ogen betekent dit dat we de hoeder van de aarde willen zijn.
De beweging van het gemoed
Zo zaten destijds ook twee monniken te knikkebollen op de waranda van de zendo en eentje van hen wordt opeens geraakt door het wapperen van een vlag. Hij wijst de ander op de vlag en zegt: moet je zien hoe die beweegt. De ander zegt: die vlag beweegt niet, maar de wind beweegt. Ze schieten samen meteen in een conceptueel gekissebis van welles nietes, kip en ei.
Zen is jezelf zien
Als je kijkt met dat oog, dat ongefilterd is en liefdevol, dan laat je als vanzelf de beelden los die je hebt vanuit oordelen en concepten, zowel van jezelf als van de wereld. Wat er gebeurt is dat je helder ziet wat er gaande is. Niets meer en niets minder.
Arrogantie
In starterstrajecten komt dikwijls de vraag of ik verlicht ben. Dat is een vraag die voortkomt uit het idee dat ik op iets zit dat de ander wil hebben. Zo formuleerde mijn vroegere leraar Rients dat ooit. Genpo noemt zo’n vraag, zo’n gedachte ‘inhalig’.
Mindful in crisistijd
Pas wanneer we dit thuisloze zien beoefenen, zullen we erachter komen dat we nog steeds welkom zijn in onze natuurlijke woning. Dat het evenwicht zich gaat herstellen. De mindfulness die daarvoor nodig is, is geen modegril, maar bittere noodzaak.
Dick – Nepal – Waterproject
Een beetje met de bibbers in onze benen, gingen we op sjouw langs ons waterproject in Nepal. Hoog op een heuvelrug boven Pokhara hadden we destijds gezien dat er nauwelijks water was en dat vooral de dalits, de kasteloze Nepalezen, daar de dupe van werden. Daarom startten we in 2009 onze fundraising voor een grootschalig en zeker voor Nepal ambitieus waterproject waaraan wij een substantiële bijdrage wilden leveren.
Dick – Nepal – Lakeside
Het is heerlijk hier weer in Lakeside te zijn. Er is onvoorstelbaar veel bijgebouwd. Letterlijk tegen de klippen op. Over een paar jaar ken je niets meer terug. En de drukte is navenant. Maar het meer trekt zich niets aan van al die besognes en decibellen.
Dick – Nepal – Kathmandu
Kathmandu is een mysterie. Het kan meedingen naar de status van smerigste hoofdstad ter wereld, dat is wel zeker. Maar KTM, zoals insiders Kathmandu noemen, is ook een vertrouwd nest als het eenmaal je hart gestolen heeft.
Dick – Nepal – afzien
Hoe geweldig we het ook hebben in Nepal, soms gaat dat mijnerzijds echt wel gepaard met angst en beven. Niet alleen als we weer gaan vliegen en we door al die controlesystemen heen moeten. Maar ook het ellendige lawaai dat we te verduren hebben in Pokhara en de afschuwelijke kou ‘s avonds en ‘s nachts in de bergen. Soms wil ik alleen maar naar huis en kan alles in Nepal en wijde omgeving me gestolen worden.
Dick – Nepal – automatisering
Mijn mond viel open. In de aankomsthal van Kathmandu airport hadden ze geautomatiseerd. Er stonden zes of zeven manshoge visumaanvraagregistratieautomaten. Heb je dit woord?
Dick – Nepal – kloostertruc
In Aziatische landen is het niet ongebruikelijk toeristen in een valletje te lokken en ze vervolgens een pootje uit te draaien. En Nepal is geen uitzondering. Als de kapper bijvoorbeeld je nek gaat masseren en je laat hem zijn gang gaan dan ben je snel drie euro extra armer.
Dick – Schoot van de Himalaya
Voor mij is het een land dat barst van verholen mystiek en expliciete religie.
Dick – Altijd weer terug naar de ervaring
De onwetendheid waarop de Boeddha doelt, ontstaat als je je laat meeslepen door primaire, door het ego-gestuurde impulsen. Allemaal angst.
Dick – Het komt niet binnen
Je zit klaar, bent bereid, en toch komt er niet binnen wat er gezegd wordt. Als je kijkt/luistert naar een teisho, een lezing, en film, een kunstwerk…Of als je een boek leest…Het komt maar niet binnen. Het dringt niet tot je door. Hoe ga je daarmee om? Hoe kom ik er doorheen?
Dick – De eik in je tuin
Nu onze wereld zo corona-klein geworden is, biedt het ons een enorme kans om ons heen te kijken en door te krijgen waar die koan over de eikenboom en het verhaal van Sekida’s monnik over gaan. Ze gaan over precies hetzelfde. Over kijken met je hart dat in werkelijkheid samenvalt met je wakkere geest.
Dick – De zin van zen
Zo is er in de Leegte geen onwetend-zijn en ook geen einde van onwetend-zijn, geen ouderdom en dood, geen einde ook van ouderdom en dood, geen lijden, ook geen oorzaak en geen opheffing van lijden, geen weg en ook geen inzicht, geen bereiken en geen niet-bereiken.
Dick – wat wij werkelijk zijn
Wat wij werkelijk zijn is lastig onder woorden te brengen. Of juist heel makkelijk. Wezenlijk zijn wij de bodhi-mind, zoals hele generaties White plum-leraren het formuleerden, steeds een beetje anders.
Dick – bloei
We hoeven alleen maar te zijn wat we al zijn: mens. Het is lente. We horen de godganse dag vogels zingen. Het werkt aanstekelijk. We pakken buiten coronatijd een terrasje. En opeens hebben we oog voor wat zich voor onze neus afspeelt.
Dick – vreugde
Soms kun je een zinnetje lezen waarvan je opveert en dat pure vreugde bij je oproept. Soms kun je op de fiets opeens een landschap binnenrijden waar je zo blij van wordt dat je afstapt om de vreugde nog beter toe te kunnen laten. Soms kun je zo getroffen worden door een bloemetje, een boom of een heen en weer wiegend takje dat je niet weet hoe je het hebt, zo diep is je blijdschap.
Dick – lente
‘De geest van de beginner is de geest van mededogen. Als onze geest mededogend is, is hij onbegrensd.’ Mededogend, lees: liefdevol. Elk moment opnieuw.’
Dick – niet wegkijken
Jullie weten dat mijn schoonmoeder overleden is. Ellen en ik waren kort na haar overlijden in haar huis. En er viel mij iets enorm sterk op. Nu Marleen dood was, waren alle dingen die zij om zich heen had verzameld tijdens haar leven ook dood. In zen-context zouden we zeggen: de tienduizend dingen.
Dick – De bloemen in het veld
Wat nà de dood gebeurt met de entiteit die we tijdens dit leven waren – we weten het niet. Maar we kunnen er wel iets over denken, voelen.