• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dick – De eik in je tuin

Dick – De eik in je tuin

25 april 2021 door Dick Verstegen

Er is een krachtige korte koan over een boom. Een monnik vraagt ernstig aan Joshu: ‘Wat voor zin heeft de komst van de patriarch uit het Westen?’ Joshu antwoordde: ‘De eikenboom hier in de tuin.’ De vraag van de monnik is traditioneel en wordt door Sekida vertaald als: Wat is de essentie van het boeddhisme? Bodhidharma, de grondlegger van zen, is uit India naar China gekomen (uit het westen). Door zen (chan) in China te introduceren heeft hij daar als het ware een antwoord gegeven op de existentiële vragen waar de monnik mee zit. Net als wij allemaal: Hoe kan ik dit leven leven. Hoe moet ik omgaan met mijn onvermogen, met de rottigheid in mijn leven, met mijn beperkte waarneming. Hoe kan ik de diepte van de werkelijkheid ervaren? Wie ben ik?

En om dat voor de monnik duidelijk te maken antwoordt Joshu: De eikenboom hier in de tuin. In de oorspronkelijke, niet meer gebruikte, tekst van deze koan gebeurt er iets heel opmerkelijks. De monnik trekt een behoorlijk grote broek aan en zegt: Antwoord me niet met dingen die de uiterlijke wereld betreffen. En Joshu, vriendelijk als altijd, zegt: Dat doe ik niet. En hij herhaalt de vraag van de monnik en zijn antwoord. De eik in de tuin.

Gaat dit ergens over? Volgens zenmeester Mumon die deze koan becommentarieert wel. Want hij schrijft erbij: ‘Als je Joshu’s antwoord helemaal kunt toelaten, dan bestaat er geen Boeddha voor je, noch in het verleden, noch in de toekomst.’ En hij wijdt er ook nog een versje aan:

Wat werkelijk is, onthullen woorden niet,
Ze kunnen het echte zien niet overdragen.
Met al die concepten raak je reddeloos verloren,
Met al die zinnen raak je volledig de weg kwijt.

Katsuki Sekida vertelt bij deze koan hoe Joshu een innige band had met alle bomen, stenen, mossen, bloemen en grassen in de kloostertuin, alles wat er is. En hij laat een verhaal volgen over een ontmoeting met een oude monnik die in zijn eentje in een tempel woonde. Die monnik was jaren bezig geweest met de vraag: ‘Kwan Yin, de bodhisattva van compassie, heeft duizend handen en duizend ogen, wat is het ware oog?’

‘Ik kwam er maar niet uit, vertelde de monnik aan Sekida. Maar toen ik onlangs de dennenbomen zag doorbuigen in de straffe bergwind, had ik het opeens door. Zie je, alle takken, twijgen en bladeren bogen tegelijkertijd op de wind met een enorme krachtige energie.’ En Sekida zegt: ‘Ik kon zijn innige verbondenheid met de dennenbomen voelen’. De monnik zag vanuit zijn leven zoals het is, precies in dat moment, de totale, nauwelijks te bevatten samenhang, inclusief de liefdevolle schoonheid ervan. ‘Wat werkelijk is.’

Nu onze wereld zo corona-klein geworden is, biedt het ons een enorme kans om ons heen te kijken en door te krijgen waar die koan over de eikenboom en het verhaal van Sekida’s monnik over gaan. Ze gaan over precies hetzelfde. Over kijken met je hart dat in werkelijkheid samenvalt met je wakkere geest. Over zien en geraakt worden. Over leven en de miraculeuze verbondenheid daarin. ‘Wat werkelijk is.’ Onlangs maakten Ellen en ik een wandeling door het bos en zagen hoe het licht op de beukebomen viel. Hoe een weerloos blaadje zich uit een berkenknopje vouwde. Geraakt worden door hoe het licht op de bomen valt en hoe alles zich ontvouwt, hoe alles straks met wijd open ‘armen’ de zomer omhelst en later weer opkrult in de herfst en afsterft in de winter. Dat is eigenlijk alles. Het lijkt niet veel, maar het is van een machtige grootsheid en is precies de essentie. Put moed uit dit altijd doorgaande proces; het is je vertrouwen waard!

Haiku:

Kletsnat na de bui
net uit de knop gevouwen
weerloos eikenblad

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Natuur, Zen Tags: bodhidharma, bomen, boom, BOS, corona, ervaren, Joshu, Katsuki Sekida, Mumon, tuin, zien

Lees ook:

  1. De natuur is beter voor je gezondheid dan de gezondheidssector
  2. ‘De natuur is beter voor je gezondheid dan de gezondheidssector’
  3. Dick – De zin van zen
  4. Mindful in crisistijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 30 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Interregionale bijeenkomst Tibetaanse groeperingen  in Barcelona
  • Millennial boeddhistische nonnen beoefenen een verboden -gewelddadige- vaardigheid
  • de Boeddhistische blik — Walk with me
  • Ardan
  • Verlichting is geen absence – de trance van U.G. Krishnamurti

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens