• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Nepal – kloostertruc

Dick – Nepal – kloostertruc

30 mei 2021 door Dick Verstegen

Zojuist zag ik met eigen ogen hoe mooi het Tibetaans-boeddhistische klooster in Kagbeni is geworden. Het ziet er vanaf de weg al meteen schitterend uit. Prachtig rood geschilderd, bekroond door een sierlijk gouden dakje. Met een nieuwe Boeddha-hal als ik het goed heb gezien en vernieuwde verblijfsruimten. Een jaar of zeven geleden sprak ik er de hoofd-abt, lama Khenpo en zijn hoofdmonnik Kunga Choephel, die destijds ook de lokale onderwijzer van Kagbeni was. Lama Khenpo was van plan om er ook een kloosteropleiding te vestigen. Wie weet kom ik nog te weten of dat gelukt is.

Kagbeni ligt aan de rand van Upper Mustang, het rauwe berggebied waar je nog steeds niet zonder speciale vergunning in mag. De kloosters in die regio hebben allerlei functies. Niet zelden zijn ze een pleisterplaats voor weesjongetjes. Die hebben dan een relatief goed bestaan.  Waar de weesmeisjes dan blijven? Die moeten het misschien hebben van westerse ngo’s. In het kloostertje van het nabijgelegen Thiri ontmoetten we destijds ook een jonge voortvarende jonge lama die de sociale functie van zijn kleine tempel hoogschatte.

In het klooster van Bodnath in Kathmandu hadden we een heel andere ervaring. Barrevoets binnengetreden en vol aandacht voor de prachtige beelden kwam plotseling een monnik op ons toe geschuifeld. Hij drukte ons en fors staafje wierook in de handen en stak dat aan. Vervolgens leidde hij ons naar een hoekje waar wij de wierook in een soort koperen zandbak mochten plaatsen. Daarop gebaarde hij ons te knielen voor een drietal monniken, die om de beurt soetra’s voor ons begonnen te reciteren. Monotoon en routineus. Eerlijk gezegd hoorde ik er iets verveelds in en begon ik nattigheid te voelen.

In Aziatische landen is het niet ongebruikelijk toeristen in een valletje te lokken en ze vervolgens een pootje uit te draaien. En Nepal is geen uitzondering. Als de kapper bijvoorbeeld je nek gaat masseren en je laat hem zijn gang gaan dan ben je snel drie euro extra armer. In zulke situaties doe ik meestal niet te moeilijk. Maar er kan zich ook wel eens iets rebels van me meester maken en dat was bij de monniken in Bodnath het geval.  Want binnen het opgevoerde toneelstuk had ik, al lag ik dan devoot geknield, uit een ooghoek al het klaarliggende schrift met donaties gezien. Dat gaat zo: In zo’n schrift moet je je naam zetten en je nationaliteit en je noteert er vervolgens achter hoeveel geld je wilt schenken.

Terwijl ik dit in een split second overzag en de derde monnik zijn soetra wilde beginnen, zette ik in een opwelling met luider stem de Hartsoetra in het Sino-Japans in. Een van de monniken dreigde mijn recitatie te verstoren, maar de andere twee bleken mij enigszins beteuterd te willen aanhoren, zodat de derde zijn interventie stopzette en ook ging luisteren. Na afloop -ik heb de hele soetra kunnen afmaken- heb ik ze verteld welke soetra het was en dat werkte wel verbroederend.

Toen kwam natuurlijk toch het schrift op de proppen. Wij moesten onze namen in vullen onder Anna Brenner uit Zwitserland en John Hammond uit het Verenigd Koninkrijk. Nou dat hebben we gedaan en we hebben ook een bedrag achter onze namen ingevuld en overhandigd, want het was natuurlijk wel voor een goed doel, moesten we maar denken. Het kan zijn dat onze schenking iets lager uitpakte dan de astronomische bedragen van de andere donateurs, maar de goede boeddhist kijkt natuurlijk naar de intentie… De kloostertruc van Bodnath was weer geslaagd, maar deze keer toch met een iets andere afloop dan de gangbare.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Misbruik, Tibetaans boeddhisme Tags: Hartsoetra, Kathmandu, klooster Bodnath, monniken, Nepal, poot uitdraaien, verbroederd

Lees ook:

  1. Dick – Nepal – Kathmandu
  2. ‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’
  3. Wouter ter Braake – signalen en helpers op mijn weg
  4. Dick – Schoot van de Himalaya

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    31 mei 2021 om 19:07

    Geweldig mooi beschreven. Water stroomt van boven naar beneden. Wij westerlingen hebben geld als water. Mensen in droge rivierbeddingen, zoals velen in Nepal, helpen graag de waterstroom af te tappen richting hun dorre grond. Ik heb er altijd met een mild gevoel van mededogen en humor naar kunnen kijken. Hoewel, op één uitzondering na. De goeroe, waarvan mijn Nepalese vrienden aandrongen hem rechtstreeks de donatie voor het herstel van het klooster te sturen. Nee. Niet naar een ‘goeroe’ die elk jaar naar Hawaï vliegt om zijn zoon in de sangha aldaar bij te staan.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens