In de jaren tot de Tweede Wereldoorlog kreeg de leer van de Boeddha vooral bekendheid door de theosofie.
Pakhuis van Verlangen
In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.
Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend deel II
De mindfulnessmanie raast als een gek door de Noord-Amerikaanse samenleving, schrijft de hoogleraar vrij vertaald. Mindful leven, mindful ouderschap, mindful eten, mindful seks, mindful leiderschap en de lijst gaat maar door. Veel boeddhisten storen zich aan deze manie en geven aan dat ‘mindfulness training’ geen ethisch neutrale techniek is om stress te verminderen en om concentratie te bevorderen.
Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie
Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad
Word gelukkig als een boeddhistische monnik
Een van de meest verrassende ontdekkingen die Thubten tijdens zijn retraites deed, was dat geluk een keuze is. Thubten schrijft zelfs dat je voor geluk gewoon een knop in je geest moet omzetten. Het probleem is alleen dat deze knop zo moeilijk te vinden is. Hoe je dat knopje moet vinden beschrijft hij in elf hoofdstukken. Daarbij geeft hij allerhande adviezen, instructies in verschillende soorten meditatie en hij illustreert dit alles met duidelijke alledaagse voorbeelden. Boekbespreking van Erik Hoogcarspel.
De Boeddhistische blik – Kan ik de wereld veranderen? (3)
Filosoof en publicist Jan Bor (1946) neemt ons mee in de vierdelige documentaire serie ‘Kan ik de wereld veranderen?’ op een zoektocht naar de relatie tussen het ‘ik’ en de wereld om ons heen.
Evan Thompson is geen boeddhist, maar wel een vriend
Waar hoogleraar Evan Thompson kritiek op heeft, is het boeddhistisch modernisme. Deze vorm van boeddhisme profileert zich volgens hem als de wezenlijke en originele kern van het boeddhisme. Het ontstond in het 19de eeuwse Azië en reageerde op het Europese kolonialisme en op de vermeende superioriteit van Europa en het christendom. De westerse wetenschap had een enorm prestige in Azië. Het christendom liftte mee en zou het beste overeenkomen met die wetenschap. De boeddhistische hervormers keerden dit om en stelden dat juist het boeddhisme bij uitstek het best overeenkomt met wetenschap, omdat dit het bestaan van een schepper God en het bestaan van een eeuwige ziel ontkent. Zij kleineerden echter de rol van ritueel en devotie in het etnisch boeddhisme, die bijgeloof waren in de ogen van de 19de eeuwse Europeanen.
De Boeddhistische blik – Kan ik de wereld veranderen? (2)
Filosoof en publicist Jan Bor (1946) neemt ons mee in de vierdelige documentaire serie ‘Kan ik de wereld veranderen?’ op een zoektocht naar de relatie tussen het ‘ik’ en de wereld om ons heen.
De Boeddhistische blik – Kan ik de wereld veranderen? (1)
Filosoof en publicist Jan Bor (1946) neemt ons mee in de vierdelige documentaire serie ‘Kan ik de wereld veranderen?’ op een zoektocht naar de relatie tussen het ‘ik’ en de wereld om ons heen. Vandaag deel 1: wie ben ik?
Kaitlyn Hatch – ‘Uitingen van witheid in het boeddhisme’
Kaitlyn Hatch: ‘Ik heb met veel frustratie te maken gehad ten opzichte van andere blanke mensen, terwijl ik geprobeerd heb om ruimte te creëren voor gesprekken die gericht zijn op antiracisme in onze praktijk. Ik word geconfronteerd met getreuzel, gemeenplaatsen en regelrechte vijandigheid.’
Kan ik de wereld veranderen? – een 4-delige documentaire serie
Filosoof en publicist Jan Bor (1946) neemt ons mee in de vierdelige documentaire serie ‘Kan ik de wereld veranderen?’ op een zoektocht naar de relatie tussen het ‘ik’ en de wereld om ons heen.
Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
‘Gaslighting’* is een techniek die erop gericht is het zelfvertrouwen van iemand volledig te ondergraven, om zodoende macht over die persoon te krijgen. Het is een manier om het zelfstandig nadenken van een ander te slopen, door consequent onjuiste informatie door te geven.
Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie
Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad