• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Steeds meer onvrede boeddhisten en moslims in Thailand

Steeds meer onvrede boeddhisten en moslims in Thailand

8 februari 2016 door de redactie

Het anti-islamitische sentiment in Thailand is groeiende, aangespoord door boeddhistische monniken die van mening zijn dat het boeddhisme bedreigd wordt door de Islam. Deze angst wordt aangewakkerd door de conflicten binnen het Thais boeddhisme zelf, de opstand van moslims in het zuiden van Thailand die al twaalf jaar duurt en waarbij zeker twintig boeddhisten zijn omgekomen en velen gewond zijn geraakt. En de toenemende invloed van boeddhistische radicalen in het naburige Birma.

De in Bangkok levende boeddhistische monnik Maha Aphichat riep zijn volgelingen op sociale media in oktober vorig jaar op voor elke gedode monnik of boeddhist in het voornamelijk islamitische zuiden van Thailand een moskee plat te branden. De monnik zegt met zijn oproep te willen bereiken dat moslims geen boeddhisten meer doden, maar toekomstige slachtoffers ook zullen vergelden,  zegt Maha Aphichat.

Er is nog geen moskee in vlammen opgegaan maar het anti-islamistische sentiment groeit onder Thaise boeddhisten. Dat wordt gevoed door de afwijzing van een boeddhistisch park in Pattani door de moslimgemeenschap en protesten tegen de oprichting van een halal voedselindustrie in Chiang Mai. Het grote voorbeeld van Aphichat is de Birmese extremistische haat predikende boeddhistische monnik Ashin Wirathu. Alleen havikenkunnen het boeddhisme beschermen, zegt deze.

Aphichat heeft geen officiële steun van de Thaise regering.  Maar als de regering passiviteit niet opgeeft worden er meer problemen verwacht, zo wordt door de haviken gesteld. De houding van Aphichat  weerspiegelt het denken onder de Thaise boeddhisten, zeggen deskundigen. Boeddhisten en moslims hebben in Thailand eeuwenlang vreedzaam samengeleefd.

Leiders van de boeddhistische- en moslimgemeenschappen zijn met elkaar in dialoog om spanningen weg te nemen. Meer dan 93 procent van de Thaise bevolking is boeddhist, tegen ongeveer zes procent moslims.

Bron Pressrelease

 

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Ashin Wirathu, boeddhisten, geweld, moslims, onvrede, sentiment, Thailand

Lees ook:

  1. Sri Lanka – ‘Extremistische boeddhisten achter geweld tegen moslims’
  2. Boeddhisten keuren geweld tegen moslims en aanslagen Bodh Gaya af
  3. ‘Geweld tegen moslims strookt niet met leer van Boeddha’
  4. Thailand – boeddhistisch echtpaar neergeschoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans van Willenswaard zegt

    8 februari 2016 om 16:55

    Tendentieus artikel over Thailand met foto uit Myanmar. Er is zeker reden voor ongerustheid maar de redactie kan toch wel opinies plaatsen die meer direct zijn. Wat betekent dat: bron BNN? En wie is “redactie”?

    • bart zegt

      8 februari 2016 om 19:01

      Boeddhistisch Nederlands Netwerk, maar kan ook
      Barts Neverending Network betekenen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.