• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Boeddhisten keuren geweld tegen moslims en aanslagen Bodh Gaya af

Boeddhisten keuren geweld tegen moslims en aanslagen Bodh Gaya af

13 juli 2013 door de redactie

Ongeveer 1200 afgevaardigden van boeddhistische organisaties uit Singapore en diverse landen hebben tijdens de achtste mondiale boeddhistische conferentie in Singapore, op zes en zeven juli, twee resoluties aangenomen over het geweld tegen moslims in onder andere Birma en Sri Lanka en de recente bomaanslag op de Mahaboditempel in Bodh Gaya, India.

De afgevaardigden uit verschillende boeddhistische tradities keuren met een meerderheid van 95 procent van de stemmen het aanhoudend geweld tegen moslims in zogenoemde boeddhistische landen en de aanslagen tegen boeddhisten af.

De resolutie tegen het geweld van boeddhisten tegen moslims in boeddhistische landen:

‘Hierbij informeren wij onze moslimbroeders- en zusters dat wij als boeddhisten diep bezorgd zijn over de gewelddadige behandeling door mensen die beweren boeddhist te zijn. De Islam is een godsdienst van vrede en het boeddhisme een religie van geweldloosheid. Dat zijn idealen die voor de gehele mensheid gelden, ongeacht de verschillen in overtuiging en achtergrond. Wij verzoeken de leiders van Islamitische en boeddhistische  gemeenschappen alle gewelddaden te veroordelen en hun invloed te gebruiken die daden om te zetten in een gedrag van mededogen en zachtheid. Wij roepen ook regeringen op om concrete maatregelen te nemen om moord, aanvallen, brandstichting, verkrachting en andere vormen van geweld en het aanzetten tot geweld, te voorkomen en gepaste maatregelen te nemen tegen de daders, ongeacht hun sociale status.’

De resolutie over de bomaanslagen in Bodh Gaya, India.

‘Wij zijn diep bedroefd maar willen degenen die verantwoordelijk zijn voor de bomaanslagen op de Mahaboditempel in Bodh Gaya vergeven. Jullie daad tegen de belangrijkste tempel in het boeddhisme, kan ons geloof in vergeving en compassie niet vernietigen.’

‘Boeddhisme is een religie van compassie en wijsheid,’ zegt  Angie Chew Monksfield, voorzitter van de  mondiale conferentie. ‘Wij zijn bedroefd over het geweld in Birma en de bomaanslagen in India, en erkennen  dat de enige duurzame oplossing voor dergelijke gewelddaden vergeving is. De resoluties zijn een concrete manier om onze inzet voor vrede aan te tonen. Wij hopen dat deze resoluties bijdragen aan de oplossing van de conflicten en zullen resulteren  in een vreedzame en effectieve manier (van samenleven).’

Datuk Victor Wee, voorzitter van boeddhistische gemeenschap in Maleisië, zegt het bemoedigend te vinden dat boeddhisten uit diverse tradities met elkaar spreken over deze belangrijke kwesties. De resoluties zijn volgens hem gebaseerd op de beginselen van het boeddhisme, zoals vriendelijkheid en wijsheid.

Bron Buddhist Channel.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: afkeuring, Bodh Gaya, boeddhisten, conferentie, geweld, India, islam, Maleisië, moslims, moties, resoluties

Lees ook:

  1. Steden en dorpen in West-Birma met grond gelijk gemaakt
  2. Politie Birma schiet op vechtende moslims en boeddhisten
  3. Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken
  4. Birma: boeddhisten vallen moslims aan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    14 juli 2013 om 11:07

    Heel mooi. Maar zolang DIT soort enge mensen

    http://blog.foreignpolicy.com/posts/2013/07/12/meet_the_american_supporting_myanmars_controversial_pro_buddhist_movement#.UeH7wuTMOZA.facebook

    (ofwel Facebook login ofwel gratis registratie nodig)

    ook bestaan is het toch wel een beetje vechten tegen de bierkaai…. Front National en dat soort Europese engerds zijn er niets bij :-(

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur
  • Simpel en waar: drie nieuwe boeken van uitgeverij Samsara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens