Bisschop Raymond Wickramasinghe van Galle (Sri Lanka) zoekt steun bij gelovigen wereldwijd om een eind te maken aan de discriminatie van christenen en moslims in Sri Lanka door de Bodu Bala Sana (BBS), de ‘boeddhistische Taliban’ zoals deze organisatie genoemd wordt.

Het nieuwsagentschap Fides maakt melding van vijftig aanvallen op christenen in 2012 waarbij boeddhistische monniken betrokken waren. In september zou aartsbisschop  Rayyappu Joseph van Mannar licht gewond zijn geraakt nadat hij door stenen was getroffen.

Bodubalasena_logoOok dit jaar gaan de aanvallen door. Op negen maart werd een kerk platgebrand, naar verluidt met hulp van de politie. Verschillende protestantse predikanten zeggen te zijn bedreigd met geweld als ze de uitoefening van hun ambt niet zouden opgeven.

In Sri Lanka is 69% van de bevolking boeddhist, 8% moslim, 7% hindoe en 7% christelijk (rooms-katholiek).

Bron CatholicCulture.org

 

Categorieën: Boeddhisme, Nieuws
Tags: , , , , , , , ,

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

9 reacties op Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken

  1. Ujukarin schreef:

    Nuttig bericht, en helaas in 98% van de gevallen zijn deze Buddha-Taliban c.q. Buddhanazis toch wel de hoofdschuldigen oftewel was er geen enkel geweld c.q. provocatie vanuit de minderheden. Wat de bisschop niet vermeldt, maar daarvoor is het ook allemaal media-gedrag, zijn die overige 2%:
    * Onethisch bekeergedrag van met name een aantal kleinere Amerikaanse protestantse sektes. (Jawel, die griezels kom je overal tegen – zijn ook hoofdverantwoordelijk voor de toenemende repressie van homo’s etc. in Afrika). In Azie, o.a. Lanka en India, gaat het o.a. om mensen bekeren door ze een baan en huis aan te bieden. Natuurlijk is het de vrije keus van die mensen om hun religieuze affiniteit aan de hoogste bieder te verkopen maar het gedrag van de sektes is wel degelijk sociaal erg op of over de rand; door het typische 3e wereld groepsgedrag kan zo’n bekering namelijk hele families en dorpen uit elkaar scheuren en tot felle, soms gewelddadige, twisten leiden.
    * Onethisch gedrag van, jawel, de vanuit de Olielanden gefinancierde Wahabistische moslims in Lanka. Ze hebben o.a. liberale soefi-moskeeen via chantage of zelfs platbranden gedwongen een meer strakke koers te volgen, zijn verantwoordelijk voor een grote stijging van (al dan niet door familie gedwongen) gebruik van sluier/hoofddoek etc. door de vrouwen en meisjes, etc. etc.
    En beide soorten ‘incidenten’ worden natuurlijk volop gebruikt door clubs als de BBS om hun gedrag ook tegenover de overige 98% Christenen en Moslims te rechtvaardigen.

    Wijsheid gewenst,

  2. Prabodh schreef:

    Gevoel van plaatsvervangende schaamte komt bij mij op als ik dit lees over “medeboeddhisten”.
    “Deze bisschop zoekt steun”. Hoe kunnen we hem dan helpen?
    Prabodh

  3. Ujukarin schreef:

    Goede vraag. Ik denk dat het antwoord individueel is.
    * Heb je ‘iets’ met collectieve aktie, in de richting van aktiegroepen/petities/politiek, dan zou je je kunnen inzetten voor pressie op diegenen die deze ellende veroorzaken. Via Amnesty International (noem maar wat hoor, weet niet zeker of die direkt dit hun taak zouden vinden), Avaaz.org dat je veel tegenkomt in de Birmese situatie dus ook hier minderheden zal willen beschermen, etc. etc.
    * Daarnaast heeft denk ik ieder die zich serieus boeddhist wil noemen ‘iets’ met eigen verantwoordelijkheid en zich ethisch gedragen. En dat betekent ook staan voor wat je vindt als anderen het ermee oneens zijn. In de Singhalese gemeenschap wereldwijd, ook die in Nederland, zijn heel wat mensen te vinden die (waarschijnlijk deels niet-goed-geinformeerd) delen van de BBS gedachten aanhangen omdat ze “terugwillen naar de orthodoxe kernwaarden van hun cultuur”. En geloven in de fabeltjes als zouden die 98% van de Christenen en Moslims in Lanka die waarden bedreigen. Via enige zachte drang, door in ieder geval feiten boven tafel te krijgen, kun je met bekenden/familie in die gemeenschap in gesprek gaan en soms hun mening iets bijstellen. Of desnoods afstand van hen nemen, hoe pijnlijk dat ook kan zijn. Heeft in onze Singhalese familie-gemeenschap al de nodige discussies opgeleverd :-(
    Wijsheid gewenst,

  4. De boeddha leerde ons liefdevolle vriendelijkheid en mededogen tegenover slachtoffers en daders. Het uit de weg gaan van strijd en vernietiging.
    Hoe geven we dat vorm in deze situatie, tegenover moslims, christenen, boeddhisten en alle anderen???

  5. Tom schreef:

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen…. Het zijn af en toe net mensen, die boeddhisten in Sri Lanka..

    • Anne schreef:

      Waar zit die kat dan in het nauw? Een overgrote meerderheid is toch geen kat in het nauw of ben ik nou zo gek?

  6. Ujukarin schreef:

    Het zit inderdaad veel meer tussen de oren dan in realiteit, net zoals in Thailand en Birma bij de boeddhisten aldaar dat ‘bedreigd worden door de bevolkingsgroei van de moslims’. (Of door conversies van boeddhisten tot Christen.) Maar, je raadt het al, er zijn altijd partijen te vinden die dat tussen-de-oren gaarne een beetje aanwakkeren door haat zaaien etc. vanuit eigen belang. Zoals aankomende verkiezingen, aandacht afleiden van de slechte economische situatie etc. De voedingsbodem van racisme aldaar is niet veel anders dan die van racisme hier in Europa…

    Wijsheid gewenst,

  7. Ujukarin schreef:

    Aardig breed achtergrondverhaal alhier…

    http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22356306

    With folded palms, Ujukarin

  8. Tom schreef:

    Anne, ik geef je één voorbeeld uit een reeks. Kijk naar Noord Korea. Daar is de bevolking in overgrote meerderheid, maar buigt uit angst voor een kleine groep, ja zelfs voor één individu. Het zit ‘m niet (per definitie) in de aantallen. Het zit ‘m meer in: hoever ga je? We hebben hier in NL helaas ook voorbeelden te over hoever sommige minderheden wensen te gaan. Ik keur geweld niet goed, maar elk mens is mens en heeft elk individu zijn eigen, persoonlijke grenzen… Als je die grenzen elke keer overschrijdt komt er een moment van “pay back”. Je kunt een volk nog zo hard onderdrukken, er komt uiteindelijk vanzelf een keerpunt (afschaffing apartheid bijv.)

Menu