• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken

Bisschop zoekt steun bij mede-gelovigen tegen geweld boeddhistische monniken

2 mei 2013 door de redactie

Bisschop Raymond Wickramasinghe van Galle (Sri Lanka) zoekt steun bij gelovigen wereldwijd om een eind te maken aan de discriminatie van christenen en moslims in Sri Lanka door de Bodu Bala Sana (BBS), de ‘boeddhistische Taliban’ zoals deze organisatie genoemd wordt.

Het nieuwsagentschap Fides maakt melding van vijftig aanvallen op christenen in 2012 waarbij boeddhistische monniken betrokken waren. In september zou aartsbisschop  Rayyappu Joseph van Mannar licht gewond zijn geraakt nadat hij door stenen was getroffen.

Bodubalasena_logoOok dit jaar gaan de aanvallen door. Op negen maart werd een kerk platgebrand, naar verluidt met hulp van de politie. Verschillende protestantse predikanten zeggen te zijn bedreigd met geweld als ze de uitoefening van hun ambt niet zouden opgeven.

In Sri Lanka is 69% van de bevolking boeddhist, 8% moslim, 7% hindoe en 7% christelijk (rooms-katholiek).

Bron CatholicCulture.org

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: BBS, Bisschop Raymond Wickramasinghe, boeddhisten, christendom, geweld, islam, moslims, radicaal, steun

Lees ook:

  1. Extremistische boeddhisten doden drie moslims.
  2. Sri Lanka – ‘Extremistische boeddhisten achter geweld tegen moslims’
  3. Nog geen einde aan geweld tussen moslims en boeddhisten in Birma
  4. Acht boeddhisten om het leven gebracht in Indonesië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    2 mei 2013 om 11:25

    Nuttig bericht, en helaas in 98% van de gevallen zijn deze Buddha-Taliban c.q. Buddhanazis toch wel de hoofdschuldigen oftewel was er geen enkel geweld c.q. provocatie vanuit de minderheden. Wat de bisschop niet vermeldt, maar daarvoor is het ook allemaal media-gedrag, zijn die overige 2%:
    * Onethisch bekeergedrag van met name een aantal kleinere Amerikaanse protestantse sektes. (Jawel, die griezels kom je overal tegen – zijn ook hoofdverantwoordelijk voor de toenemende repressie van homo’s etc. in Afrika). In Azie, o.a. Lanka en India, gaat het o.a. om mensen bekeren door ze een baan en huis aan te bieden. Natuurlijk is het de vrije keus van die mensen om hun religieuze affiniteit aan de hoogste bieder te verkopen maar het gedrag van de sektes is wel degelijk sociaal erg op of over de rand; door het typische 3e wereld groepsgedrag kan zo’n bekering namelijk hele families en dorpen uit elkaar scheuren en tot felle, soms gewelddadige, twisten leiden.
    * Onethisch gedrag van, jawel, de vanuit de Olielanden gefinancierde Wahabistische moslims in Lanka. Ze hebben o.a. liberale soefi-moskeeen via chantage of zelfs platbranden gedwongen een meer strakke koers te volgen, zijn verantwoordelijk voor een grote stijging van (al dan niet door familie gedwongen) gebruik van sluier/hoofddoek etc. door de vrouwen en meisjes, etc. etc.
    En beide soorten ‘incidenten’ worden natuurlijk volop gebruikt door clubs als de BBS om hun gedrag ook tegenover de overige 98% Christenen en Moslims te rechtvaardigen.

    Wijsheid gewenst,

  2. Prabodh zegt

    2 mei 2013 om 14:06

    Gevoel van plaatsvervangende schaamte komt bij mij op als ik dit lees over “medeboeddhisten”.
    “Deze bisschop zoekt steun”. Hoe kunnen we hem dan helpen?
    Prabodh

  3. Ujukarin zegt

    2 mei 2013 om 14:38

    Goede vraag. Ik denk dat het antwoord individueel is.
    * Heb je ‘iets’ met collectieve aktie, in de richting van aktiegroepen/petities/politiek, dan zou je je kunnen inzetten voor pressie op diegenen die deze ellende veroorzaken. Via Amnesty International (noem maar wat hoor, weet niet zeker of die direkt dit hun taak zouden vinden), Avaaz.org dat je veel tegenkomt in de Birmese situatie dus ook hier minderheden zal willen beschermen, etc. etc.
    * Daarnaast heeft denk ik ieder die zich serieus boeddhist wil noemen ‘iets’ met eigen verantwoordelijkheid en zich ethisch gedragen. En dat betekent ook staan voor wat je vindt als anderen het ermee oneens zijn. In de Singhalese gemeenschap wereldwijd, ook die in Nederland, zijn heel wat mensen te vinden die (waarschijnlijk deels niet-goed-geinformeerd) delen van de BBS gedachten aanhangen omdat ze “terugwillen naar de orthodoxe kernwaarden van hun cultuur”. En geloven in de fabeltjes als zouden die 98% van de Christenen en Moslims in Lanka die waarden bedreigen. Via enige zachte drang, door in ieder geval feiten boven tafel te krijgen, kun je met bekenden/familie in die gemeenschap in gesprek gaan en soms hun mening iets bijstellen. Of desnoods afstand van hen nemen, hoe pijnlijk dat ook kan zijn. Heeft in onze Singhalese familie-gemeenschap al de nodige discussies opgeleverd :-(
    Wijsheid gewenst,

  4. Sjoerd Windemuller zegt

    2 mei 2013 om 15:57

    De boeddha leerde ons liefdevolle vriendelijkheid en mededogen tegenover slachtoffers en daders. Het uit de weg gaan van strijd en vernietiging.
    Hoe geven we dat vorm in deze situatie, tegenover moslims, christenen, boeddhisten en alle anderen???

  5. Tom zegt

    2 mei 2013 om 21:05

    Een kat in het nauw maakt rare sprongen…. Het zijn af en toe net mensen, die boeddhisten in Sri Lanka..

    • Anne zegt

      3 mei 2013 om 00:33

      Waar zit die kat dan in het nauw? Een overgrote meerderheid is toch geen kat in het nauw of ben ik nou zo gek?

  6. Ujukarin zegt

    3 mei 2013 om 06:16

    Het zit inderdaad veel meer tussen de oren dan in realiteit, net zoals in Thailand en Birma bij de boeddhisten aldaar dat ‘bedreigd worden door de bevolkingsgroei van de moslims’. (Of door conversies van boeddhisten tot Christen.) Maar, je raadt het al, er zijn altijd partijen te vinden die dat tussen-de-oren gaarne een beetje aanwakkeren door haat zaaien etc. vanuit eigen belang. Zoals aankomende verkiezingen, aandacht afleiden van de slechte economische situatie etc. De voedingsbodem van racisme aldaar is niet veel anders dan die van racisme hier in Europa…

    Wijsheid gewenst,

  7. Ujukarin zegt

    3 mei 2013 om 11:35

    Aardig breed achtergrondverhaal alhier…

    http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22356306

    With folded palms, Ujukarin

  8. Tom zegt

    3 mei 2013 om 23:09

    Anne, ik geef je één voorbeeld uit een reeks. Kijk naar Noord Korea. Daar is de bevolking in overgrote meerderheid, maar buigt uit angst voor een kleine groep, ja zelfs voor één individu. Het zit ‘m niet (per definitie) in de aantallen. Het zit ‘m meer in: hoever ga je? We hebben hier in NL helaas ook voorbeelden te over hoever sommige minderheden wensen te gaan. Ik keur geweld niet goed, maar elk mens is mens en heeft elk individu zijn eigen, persoonlijke grenzen… Als je die grenzen elke keer overschrijdt komt er een moment van “pay back”. Je kunt een volk nog zo hard onderdrukken, er komt uiteindelijk vanzelf een keerpunt (afschaffing apartheid bijv.)

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Halte Hertenkamp – De groene velden van het hertenkamp ontwaakten vanachter een voile van ijle ochtendmist
  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens