• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Extremistische monniken in Sri Lanka bijeen

Extremistische monniken in Sri Lanka bijeen

29 september 2014 door de redactie

De Birmese radicale boeddhistische monnik Ashin Wirathu heeft gisteren op een bijeenkomst in Colombo, Sri Lanka, gezegd dat hij samen met nationalistische monniken in Sri Lanka de handen ineen zal slaan om het boeddhisme te beschermen tegen, wat hij noemt, jihadistische bedreigingen. Wirathu sprak op een door de Birmese boeddhistische anti-moslimbeweging BBS georganiseerde bijeenkomst, die in een stadion werd bijgewoond door vijfduizend boeddhistische monniken.

Door de internationale gemeenschap wordt Ashin Wirathu gezien als een hooggeplaatste boeddhist die in Birma voor grote religieuze spanningen zorgt tussen moslims en boeddhisten. Zelf zegt hij een eenvoudige prediker te zijn. In zijn uitlatingen noemt hij de moslims zijn vijanden en bevordert hij het boeddhistisch nationalistisch denken.

‘Het geduld van boeddhisten wordt gezien als een zwakte. Boeddhistische tempels worden verwoest. Er is een jihadistische bedreiging tegen boeddhistische monniken. Media en wereldmachten voeren een campagne tegen boeddhisten’, zei Wirathu, die president Mahinda Rajapaksa van Sri Lanka bedankte voor het feit dat hem werd toegestaan om de conventie in Sri Lanka te houden ‘ondanks de druk van de islamitische extremisten.’

Wirathu is de spirituele leider van de Birmese anti-moslim beweging 969 in Birma, die aanvallen uitvoert op de moslimminderheid in dat land. Tientallen moslims zijn al omgekomen bij gewelddadigheden, huizen en winkels in brand gestoken en meer dan honderdduizend Rohingya moslims zijn op de vlucht geslagen voor het geweld. Ook boeddhisten in Sri Lanka worden beschuldigd van het aanzetten tot een reeks van aanvallen van haat en geweld- vooral tegen de zeven procent minderheid van moslims in dat land, sinds 2012. De BBS ontkent echter daar bij betrokken te zijn.

De 969-beweging is een nationalistische beweging die aan, wat zij ziet als een islamitische expansie in het overwegend boeddhistische Birma, een halt wil toeroepen. De conventie in Colombo is niet toevallig georganiseerd door BBS,  Sri Lanka en Myanmar hebben nauwe culturele banden en delen een gemeenschappelijk boeddhistisch erfgoed.  BBS-president Kirama Wimalajothi,   een boeddhistische monnik, zei dat Sri Lanka een land voor de Singalezen-boeddhisten en niet een multireligieus land is.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: BBS, Birma, extreem, geweld, Myanmar, Sri Lanka

Lees ook:

  1. VN – Facebook misbruikt door nationalistische monniken tot aanzetten haat en geweld tegen Rohingya
  2. Birma – kardinaal Bo: ‘Boeddhistische en christelijke leiders, verhef jullie stem’
  3. Sri Lanka laat gedetineerden vrij om besmetting met coronavirus te voorkomen
  4. Het boze oog en juist spreken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    30 september 2014 om 08:43

    Radicaal boeddhisme komt mij voor al een contradictio in terminis. Dit is een stroming waaraan de naam van de Boeddha niet verbonden moet worden. Mensen die zich boeddhist noemen, ongeacht of men nu de Soetra-leer, Vajrayana of het Pad van Zelfbevrijding (Dzogchen) volgt, kunnen onmogelijk radicaal zijn.Het prediken van Wij – Zij, waarbij Wij goed zijn en Zij fout is op geen enkele manier te rijmen met een pad. Je zou hooguit kunnen stellen dat radicalisme een verschijnsel is met dezelfde energie als alle andere verschijnselen en dat er in dat opzicht geen onderscheid is tussen goed en kwaad. Het toepassen van geweld, laat staan dodelijk geweld is per definitie niet ‘boeddhistisch.’
    Henk

  2. Ujukarin zegt

    30 september 2014 om 11:40

    Mee eens. De uitspraak

    “zei dat Sri Lanka een land voor de Singalezen-boeddhisten en niet een multireligieus land is.”

    alleen al is tegenstrijdig met alle kernwaarden van Boeddhisme qua tolerantie etc. Het is het degraderen van de universele levenswijze die Boeddha o.i. toch écht bedoeld had tot een bij geboorte aangenomen lidmaatschap van weer-een-andere-groep-mensen. Die zoals de meeste andere groepen menen dat WIJ ‘binnenstaanders’ elkaar moeten helpen tegen alle ZIJ ‘buitenstaanders’, dat die buitenstaanders zomaar een bedreiging zouden kunnen gaan vormen, dat je desnoods geweld mag gebruiken tegen die groep ook al is er aan hun kant geen zichtbaar geweld, etc. etc. Jammer, ’t is dat de Boeddha gecremeerd is anders zou ie zich in zijn graf omdraaien…

    With folded palms,

    • Henk zegt

      30 september 2014 om 20:11

      Ja, ook mee eens. Rest de vraag hoe iemand die zichzelf boeddhist noem, en toch op zijn minste enige kennis van de Vier Edele Waarheden, het Achtvoudige pad en de Twaalf schakels van onderlinge afhankelijkheid moet hebben, erin slaagt om aan te zetten tot haat en geweld en dat bovendien zelf ook nog toepast. Erger nog: die overgaat tot doden. Het komt me voor dat Wirathu en de zijnen iets van het boeddhisme niet helemáál begrepen hebben.

      Buiging,

  3. Ujukarin zegt

    30 september 2014 om 20:43

    Hmmmm…. mijn werkconclusie is dat een prioriteitenkwestie in het individu is. Lidmaatschap van die WIJ-groep ‘de boeddhistische Birmezen/Srilankanen’ is veel belangrijker geworden dan de door Boeddha zelf gegeven adviezen aan zijn volgelingen, het volgelingschap is een lege huls geworden.

    Had er een pittige discussie over met een van de kleine groep studenten die ik aldaar met enige regelmaat bezoek en help, en die tot mijn schrik nu ook volbloed BBS aanhanger geworden was. Alle verhalen over ’tsunami van moslims die ONS bedreigt’, zeer herkenbaar ook van Europese xenofobisten (en andersom van de intolerante fundi’s onder de moslims, denk aan Saoedi’s die elke andere religie verbieden), praatte hij letterlijk na. Uiteindelijk besloten we dat in onderling overleg z’n studentschap op iets lager pitje zou gaan, en zijn slotstatement was kernachtig goed: ‘Ik ben zowel Singhalees als boeddhist, en in deze tijden van bedreigingen voor mijn groep gaan die Singhalese waarden gewoon even voor; als dit handelen uit zelfverdediging deels ingaat tegen de Boeddha’s adviezen, het zij zo.’

    With folded palms,

  4. Henk zegt

    1 oktober 2014 om 08:27

    Natuurlijk is het een prioriteitenkwestie van het individu. Een conflictmodel pur sang op samsarisch niveau. Ook ik zou mij gaan verdedigen (of waarschijnlijker vluchten) bij bedreigingen. Dit dualistische WIJ-Zij denken gaat niet alleen deels in tegen Boeddha’s adviezen, maar zelfs volledig, als je tenminste de Singhalese of Nederlandse of welke nationaliteit dan ook stelt boven de oorspronkelijke staat van elk individu. Waar ik aan toevoeg dat ik ook niet weet of ik mij niet zou scharen onder ONS op het moment dat in mijn directe omgeving de Sharia zou worden ingevoerd

    Buiging.

  5. Ujukarin zegt

    1 oktober 2014 om 09:16

    Klopt, maar ‘zelfverdediging’ of wegvluchten is niet persé onethisch. Hangt af van hoe reëel en op jouw persoon gericht de bedreiging is en hoe proportioneel jouw eventuele tegengeweld (Tai’Chi is beter dan een machinegeweer). Deze Birmese en Lankaanse monnikken blazen, door primair naar de identiteit van hun ethnische groep te kijken, die bedreiging echter gigantisch op of zuigen ‘m zelfs uit de duim.

    De Lankaanse moslims bijvoorbeeld zijn i.h.a. zeer tolerant naar de andere groepen toe en vredelievend, en hebben ook altijd de Singhalezen gesteund in dier conflict met de Tamil Tijgers. Natuurlijk is er wel een spoor van problemen, namelijk rijke radicaal-wahabistische groepjes met geld uit Saoedi Arabië die in Lanka zieltjes winnen onder met name de liberalere moslims en niet terugdeinzen voor het in brand steken van de meer liberale moskeëen. Maar net zoals in Nederland het gedrag van bepaalde extremistische immigranten (dat op zichzelf ook keurig door wetten en politie wordt ingeperkt) geen excuus is voor tegengeweld-aan-Rechter-zijde is het dat zeker niet onder mensen in Azië die zich boeddhist noemen :-<

    With folded palms,

  6. Joop Ha Hoek zegt

    1 oktober 2014 om 09:36

    Het is ingewikkelder dan het op het eerste zicht lijkt. Zeer waarschijnlijk waren er in de geallieerde legers die in 1944 en erna Europa bevrijdden van het nazisme ook boeddhisten die met geweld en wapens ons onze vrijheid terug gaven. Hun intentie was goed, vinden wij Europeanen. Moeten we nu ook hun inzet veroordelen door op te merken dat zij door hun gedrag geen boeddhisten zijn? En hun inzet geen basis heeft in de leer van de Boeddha.

  7. Ujukarin zegt

    1 oktober 2014 om 09:48

    Mee eens Joop, en de discussie over Boeddhistische Kapelanen/Zielzorgers in het Leger is in o.a. de UK en USA ‘hot’. Bottom line is denk ik

    “Hangt af van hoe reëel en op jouw persoon gericht de bedreiging is en hoe proportioneel jouw eventuele tegengeweld (Tai’Chi is beter dan een machinegeweer).”

    Als datgene waar je meent tegen te moeten strijden zelf gewelddadig, onderdrukkend, racistisch is zoals het nazisme of hun vrienden de (nota bene grotendeels door boeddhisten bemenste) ‘Jap’ en je essentieele bestaansvrijheid bedreigt dan zou het kunnen, maar ook dan proportioneel…

    With folded palms,

  8. Henk zegt

    1 oktober 2014 om 10:58

    Natuurlijk, Joop en Ujukarin,roept bij elk individu vormen van geweld en onderdrukking (G&O) een dilemma op. Ben je praktiserend religieus, ongeacht de richting botst G&O ongetwijfeld met de leringen die je volgt. Hoeveel Tibetaanse boeddhisten, volgelingen van de Dalai lama, die de verpersoonlijking van de geweldloosheid is hebben niet gekozen voor geweld uit verdediging tegen de Chinese repressie? De zelfverbrandingen van de laatste tijd strijden bovendien ook met boeddhistische opvattingen over zelfdoding. Dus probeert men de onwenselijke situatie van NU te beïnvloeden door middel van acties die karmisch gesproken gevolgen zullen hebben; lineair of anderszins. De Dalai lama zelf waarschuwde ten tijde van de eerste Golfoorlog tegen de lineaire gevolgen en oh, wat heeft hij gelijk gehad. Een boeddhist die iets van de leer gerealiseerd heeft komt ingeval van G&O voor een moeilijke beslissing te staan. Geweld tegen G&O is goed te begrijpen, het kan ogenschijnlijk tijdelijk iets oplossen. Wat bijvoorbeeld indien iemand Hitler in een vroeg stadium omgebracht had, in de wetenschap dat daarmee miljoenen doden en extreem veel lijden te voorkomen zou zijn geweest? Wie het weet mag het zeggen…

    Buiging.

    • nic schrijver zegt

      1 oktober 2014 om 11:33

      Ik denk dat in extreme geweldssituaties het moeilijk te voorspellen is wat je doet en misschien veranderd je inzicht in het moment.
      Veranderen bevrijders in onderdrukkers en vice versa.

      • Henk zegt

        1 oktober 2014 om 11:44

        In het algemeen is dat natuurlijk ook moeilijk te voorspellen. De stap van bevrijder naar onderdrukker in een geweldsspiraal is zó gemaakt.Alleen… het gaat hier om boeddhisten die, als het goed is kennis hebben van oorzaak en gevolg.Als inzicht in boeddhistische items op momenten dat het moeilijk wordt veranderen kan men zich afvragen wat er dan aan inzichten gerealiseerd was?

        Buiging.

    • nic schrijver zegt

      1 oktober 2014 om 11:38

      Veranderen
      vrienden in vijanden. Kies je toch voor het kamp van wat eerst de vijand leek of misschien heb je gewoon geen keus. Is het doden of gedood worden en spelen overlevingsinstincten op en vervallen alle goed bedoelde ideeën over boeddhisme.

      • Henk zegt

        1 oktober 2014 om 12:11

        Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, Nic. Maar men wordt boeddhist om zich te bevrijden van bevrijdingsinstincten. In zo’n situatie vervallen soms alle (boeddhistische) ideeën – omdat het slechts ideeën waren, nieuwe mentale concepten, en geen realisaties, geen werkelijke inzichten.

        • nic schrijver zegt

          1 oktober 2014 om 14:27

          Ik denk niet dat het voor anderen te bepalen is waarom ze Boeddhist worden.
          Waarom mensen Boeddhist worden zal zoveel redenen hebben als er Boeddhisten zijn.
          Je kunt alleen kennis krijgen van valse inzichten tot ze wegvallen dus dat maakt het erg moeilijk om tot het juiste inzicht te komen. Zeker als het juiste inzicht het hebben van géén inzicht blijkt te zijn.
          Met vriendelijke groet,

          • Henk zegt

            1 oktober 2014 om 20:05

            Nee, niemand kan voor een ander bepalen waarom hij of zij boeddhist wordt. Tenslotte is boeddhist -zijn geen status, label of titel die iemand je geeft, maar een beslissing om dat pad te gaan volgen omdat het je waardoor dan ook aanspreekt. Boeddhisme staat in het algemeen gesproken voor bevrijding van het zelf. De aanleiding om voor het pad van de Boeddha te kiezen verschilt bovendien ook meestal nog van de reden. Maar Inzichten zijn relatief en kunnen verdwijnen als een beoefenaar voorbij die inzichten gaat. Niettemin blijf ik radicaal, zelfs militant boeddhisme voor beoefenaars die ooit ervoor kozen om het vredelievende pad van de Boeddha te volgen opmerkelijk vinden.

            ook vriendelijke groet!

  9. nic schrijver zegt

    1 oktober 2014 om 21:50

    Dat laatste is voor mij ook opmerkelijk.
    Het gaat voorbij aan een middenweg.
    Dank voor je bijdrage.

  10. Ujukarin zegt

    2 oktober 2014 om 06:28

    Klinkt prima! Wél even een niet onbelangrijke nuance, zie “tot een bij geboorte aangenomen lidmaatschap van weer-een-andere-groep-mensen”: in alle mij bekende gevallen is er helemaal geen sprake van ‘ooit ervoor kozen’. Ze zijn geboren in een ‘boeddhistische’ familie, zo grootgebracht, en erven dus een aanzienlijk deel van de verkeerde inzichten van hun omgeving. Het inzicht van geweldloosheid bijvoorbeeld zie je in de lekenmaatschappij in Azië echt niet vredelievender terug dan in Nederland, en onder de monnikken-nonnen is de theorie wél volop bekend maar de praktijk, ahum…

    With folded palms,

  11. Henk zegt

    2 oktober 2014 om 08:08

    Goede nuancering; inderdaad is er in dit geval geen sprake van een keuze. De beïnvloeding door hun geboorteomgeving is evident. Bedankt voor het gesprek, Ujukarin en Nic.

    Omk Mani padme Hum

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
28 jan
Cursus leren mediteren
28 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens