• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Birma – kardinaal Bo: ‘Boeddhistische en christelijke leiders, verhef jullie stem’

Birma – kardinaal Bo: ‘Boeddhistische en christelijke leiders, verhef jullie stem’

4 oktober 2019 door de redactie

De Birmese rooms-katholieke kardinaal Charles Maung Bo heeft in Yangoon religieuze leiders opgeroepen het aanhoudende geweld in het overwegend boeddhistische Birma (Myanmar) te veroordelen en hun stem te verheffen ter verdediging van de kwetsbaren in dat land. ‘Er gaat geen dag voorbij zonder dat onschuldige burgers ontheemd raken of gedood of verminkt worden door het voortdurende conflict in Lashio, andere noordelijke regio’s en de deelstaat Rakhine’. De kardinaal zegt gekweld te worden door het stilzwijgen van religieuze leiders.

Vanaf eind 2016 werd de Rohingya, een moslimminderheidsgroep die vooral in de deelstaat Rakhine woont, geconfronteerd met een sterke toename van door de staat geleid geweld in hun thuisland. Tienduizenden mensen zijn ontheemd en het leger is beschuldigd van talrijke schendingen zoals verkrachting en moord. Zevenhonderdduizend Rohingya vluchtten naar Bangladesh en verblijven daar onder erbarmelijke omstandigheden in vluchtelingenkampen.

Ondanks het wijdverbreide gebruik van het woord Rohingya in de internationale gemeenschap, is de term binnen Birma controversieel. De Birmese regering weigert het woord Rohingya te gebruiken en beschouwt hen als illegale immigranten uit Bangladesh. Het staatsburgerschap en tal van andere rechten zijn hun ontzegd sinds in 1982 een omstreden wet werd uitgevaardigd.

Volgens UCA News zijn op de dag van de verklaring van de kardinaal vijf burgers gewond geraakt bij een artillerieaanval in Rakhine. Een boeddhistische monnik, een novice, een leraar en twee studenten.

Bo bekritiseerde de Birmese regering met de vraag “waar is jullie empathie?”. Hij zei dat de strijdkrachten zich niet bekommeren om de veiligheid van mensen en dat deze groepen zich ook niet terughoudend opstellen ten aanzien van het gebruik van zware wapens. De kardinaal zei ook dat het veel burgers aan basisbenodigdheden ontbreekt. ‘Ik was bijna 20 jaar lang priester en bisschop in dit gebied. De meeste van deze mensen zijn extreem arme en onschuldige mensen. Streven naar het vervullen van basisbehoeften is hun dagelijkse, oneindige strijd. Geen enkele groep heeft zich economisch voor deze mensen ingezet. Er woedt een hevig conflict om hen heen dat hen dwingt te vluchten. Met pijn en verdriet ben ik getuige geweest van hun tranen, hun bloed en hun gebrokenheid,’ zegt de kardinaal.

Bo drukt zijn teleurstelling uit over het gebrek aan reactie van de boeddhistische en christelijke gemeenschappen. Hij zei dat in Birma de boeddhistische bevolking 500.000 monniken en 70.000 nonnen telt, en de christelijke gemeenschap meer dan 1000 predikanten en 2000 katholieke nonnen. ‘Stilte kan vernietigend zijn. De oorlog die wordt gevoerd is onrechtvaardig en onheilig. Onze gebeden en rituelen worden tenietgedaan door het bloed en de tranen van onschuldige mensen,” zei de kardinaal. ‘De Birmese mensen zijn vredelievend en volgen de richtlijnen van hun religieuze leiders. Er is een enorm potentieel voor het bereiken van vrede door inzet van religieuze leiders. Verhef uw stem tegen deze verminkende oorlog. Spreek u uit, vrede is mogelijk, vrede is de enige manier’.

Bron CNA.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Voedsel, Zorg Tags: Birma, geweld, kardinaal Bo, Myanmar, oproep, religieuze leiders, Rohingya

Lees ook:

  1. Steden en dorpen in West-Birma met grond gelijk gemaakt
  2. Birmese oppositieleider Suu Kyi wil verzoening moslims en boeddhisten
  3. ‘Birmees leger vindt massagraven met omgebrachte Hindoes’
  4. ‘Amerikaanse Joodse groeperingen achter vervolging daders genocide in boeddhistisch Birma’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
25 sep
Discovering Buddhism
25 sep 23
25 sep
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
25 sep 23
26 sep
The Bodhisattva Vows: Making Bodhicitta work in daily life
26 sep 23
26 sep
cursusreeks Dhammakaya meditatie
26 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (40): Materialisme
    • XR spant kort geding aan: inzet waterkanon per direct verbieden  
    • Haiku
    • De oerknal van Bewustzijn en de inflatie van de geest
    • Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam? 

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.