• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » Boeddhisten voerden wel degelijk oorlog

Boeddhisten voerden wel degelijk oorlog

25 juni 2014 door de redactie

Sommige mensen zeggen dat er nog nooit in naam van het boeddhisme een oorlog is gevoerd. Maar wat ‘in de naam van boeddhisme’ betekent is discutabel. Boeddhisten hebben zich in de loop der eeuwen wel degelijk met geweld bezig gehouden, met inbegrip van oorlogsvoering, en hebben dergelijke handelingen ook vergoelijkt.

Tibet Chinees leger
Het rode bevrijdingsleger in Tibet.

In de 20e eeuw namen Tibetaanse monniken de wapens op en streden moedig tegen de Chinese troepen van het Volksbevrijdingsleger. Eerder die eeuw vochten zij tegen Britse invallers van Tibet. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ondersteunden boeddhistische monniken in Japan, met name die van de Soto Zen sekte, de agressie van de Japanse landingstroepen in China en Korea. In vorige eeuwen hadden veel Japanse kloosters hun eigen legers, genaamd sohei, samengesteld uit beroepsmilitairen die monniksgewaden droegen, maar geen lid van de orde waren. Tegen de tijd dat ze gingen vechten, vaak tegen rivaliserende boeddhistische legers, trokken ze hun harnas aan.

Het boeddhisme heeft zijn eigen rechtvaardiging voor het toepassen van geweld. In de grote kroniek van Sri Lanka, de Mahavamsa, wordt het verhaal verteld van koning Dutthagamani. Deze koning doodde de Tamilkoning met behulp van een speer die versierd was met een relikwie van de Boeddha. Als boeddhist was Dutthagamani verontrust door het bloedbad dat hij had aangericht, tienduizenden tegenstanders lagen dood op het slagveld.

Hij vroeg een groep van arhats (verlichte monniken) het negatieve karma te berekenen dat hij had opgelopen door deze massamoord. Ze legden uit dat hij schuldig was aan het doden van slechts anderhalf mens. Onder de vijanden bevond zich een strijder die toevlucht had genomen tot Boeddha, dharma en sangha en leefde volgens de vijf voorschriften. De ander had alleen maar toevlucht genomen en telde voor een half mens. De anderen waren volgens de verlichte monniken geen  mensen, dus de koning ondervond daar geen negatief karma van.

Door de geschiedenis heen is het boeddhisme omarmd door koningen en keizers. Ze dachten zo hun bezit, hun landerijen, te kunnen beschermen tegen indringers. Het Huguo Fojiao, het idee dat door het ondersteunen van de gemeenschap van monniken en nonnen, een soort van religieus krachtenveld het koninkrijk zou beschermen-  is een centraal thema in het Oost-Aziatisch boeddhisme. De eerste zentekst in Japan, geschreven door de monnik Myoan Eisai, was getiteld ‘Zen ter bevordering van de verdediging van de staat’ (Kozen gokokuron).

Maar soms hielp deze bescherming niet. De Kalachakra Tantra voorspelt dat in de toekomst een groot boeddhistisch leger de ‘barbaren’ in het gebied van de Himalaya zal aanvallen, die lang geleden de dhamma uit vrijwel heel India hebben verdreven.  Deze ‘barbaren’ zijn aanhangers van Madhumati (Mohammed). Tegenwoordig gebruiken boeddhistische monniken in Sri Lanka en Birma al geweld moslims.

In het boeddhisme gaat het niet altijd om fysiek geweld. In het tantrisch boeddhisme worden zogenaamde bevrijdingsriten uitgevoerd om iemands vijanden te doden. De grote Tibetaanse vertaler Ra Lotsawa gebruikte deze riten om de zoon van Marpa, de leraar van Milarepa, te doden. Om de Japanse invasie in China tijdens de Tweede Wereldoorlog te voorkomen, nodigden de Chinezen de Panchen Lama uit om naar China te komen en tantrische rituelen uit te voeren om de indringers af te weren.

Dit artikel is een aflevering in de serie van het boeddhistisch magazine Tricycle over misvattingen over het boeddhisme van de wetenschappers Robert E. Buswell Jr. en Donald S. Lopez Jr. Zij zijn co-auteurs van de Princeton Dictionary of Buddhism.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Chinees boeddhisme, Japans boeddhisme, Krijgsmacht, Nieuws, Opmerkelijk, Tibetaans boeddhisme, Zen Tags: Japan, oorlog

Lees ook:

  1. Zen and War: boeddhisten plegen gruweldaden
  2. Jelle Seidel – Het ‘vredelievende’ boeddhisme
  3. Boeddhisme in oorlog
  4. Boeken – De boeddhistische leraar in een doopsgezinde prediker

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 180 – debat
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
  • Dôgen over meditatie en verlichting
  • Wakker Dier – Nederland telt 999 megastallen
  • Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens