• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Het jaar 2021 – dag 40 – vredesschande

Het jaar 2021 – dag 40 – vredesschande

9 februari 2021 door Joop Ha Hoek

Wiens kost men eet, wiens woord men spreekt. Vorig jaar zag en hoorde ik in Het Journaal de inmiddels afgezette en gearresteerde Birmese regeringsleider Aung San Suu Kyi voor het internationale strafhof in Den Haag vurig pleiten voor de militaire moordenaars in haar land. Ze was speciaal afgereisd naar Nederland om de feitelijke machthebbers in Birma (Myanmar) te verdedigen. En verkocht haar ziel aan de duivel.

Het strafhof onderzoekt of het Birmese leger (en boeddhistische bendes) zich schuldig heeft gemaakt aan genocide door de Rohingya minderheid -moslims- in dat land aan te vallen, vrouwen te verkrachten, dorpen in brand te steken, mannen en kinderen te vermoorden. De agressie van het leger (en de bendes) in het overwegend boeddhistische Birma leidde tot een massale vlucht van minstens 700.000 Rohingya naar het nabijgelegen Bangladesh waar ze in vluchtelingenkampen zijn opgevangen. De kans is klein dat de Rohingya ooit terug zullen keren naar Rakhinestaat, hun thuisland in Birma, waar ze al decennia wonen.

De Nobelprijswinnaar voor de vrede Aung San Suu Kyi zweeg over de genocide, ook toen de Dalai Lama, de VN, de Amerikaanse president Barack Obama en tientallen andere leiders haar aanspraken op haar gedrag. Haar eigen hachje en positie waren voor haar duidelijk belangrijker. In feite steunde ze daardoor de moordpartijen van het Birmese leger. Wie zwijgt stemt toe.

Aung San Suu Kyi zat zelf jarenlang in gevangenschap in haar villa in Birma. Vandaaruit bekritiseerde ze het militaire regiem en was ze de angel in het vlees van de militairen. Haar strijd voor vrijheid leverde haar die Nobelprijs op. Ze verliet op een dag haar villa en werd bij de gratie van de militaire top staatsraad.  Een marionet. Ze bleek een reus op lemen voeten maar werd populair bij de boeddhistische bevolking die ook al zo’n hekel heeft aan die Rohingya en stilzwijgend de genocide goedkeurde. En die nu de straat opgaat om met drie vingers in de lucht haar vrijlating te eisen. Voor de Rohingya kwam geen hond in actie in dat boeddhistische land.

Vorige week maandag werd Suu Kyi door de militaire machthebbers die zij zo vurig verdedigde in Den Haag gearresteerd en werd haar haar vrijheid ontnomen. Zevenhonderdduizend Rohingya gingen haar voor. Daar kan ze nu in haar cel over nadenken. Ze is een schande voor het Nobelprijsvoordevrede instituut. En voor de menselijkheid.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: Aung San Suu Kyi, Birma, Myanmar, Rohingya

Lees ook:

  1. Suu Kyi – terrorisme en niet discriminatie oorzaak van legeracties in Rakhinestaat’
  2. Amnesty International trekt onderscheiding aan Aung San Suu Kyi in
  3. Het lijden van Myanmar
  4. Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. François la Poutré zegt

    10 februari 2021 om 05:32

    Een vrouw wier vader is vermoord tijdens de strijd om onfhankelijkheid van haar land ziet hoe de mede door haar vader bevochten vrijheid weer omgeslagen is in een dictatuur. Ze verzet zich daartegen en moet dat bekopen met vele jaren huisarrest en andere beknotting van haar vrijheden. Slechts haar wereldwijde bekendheid voorkomt dat ze hetzelfde lot als haar vader ondergaat.

    Het aanbod om haar vrijheid terug te krijgen, onder voorwaarde dat ze het land verlaat en niet meer terugkomt, weigert ze. Ze weet dat de internationale aandacht voor de misstanden in haar land verwatert als zij er geen boegbeeld meer van is.

    De machthebbers merken dat ze internationaal steeds geïsoleerder komen te staan terwijl de eigen bevolking zich steeds meer roert. Ze passen de grondwet met trucjes zodanig aan dat de vrouw geen lid van een regering kan worden en durven dan verkiezingen aan, die met overmacht door de partij van de vrouw worden gewonnen.

    De vrouw krijgt te verstaan dat ze weliswaar de verkiezingen heeft gewonnen, maar dat ze de militairen maar beter niet al te zeer tegen de haren in kan strijken, want dan grijpen ze gewoon de macht weer terug. Nu moet ze balanceren op een heel dun koord. Probeert ze vrijheid en levensomstandigheden van de straatarme bevolking zo goed als het binnen de beperkingen kan te verbeteren, of kiest ze voor de strikt principiële opstelling, waarmee het fragiele proces richting democratie weer terug bij af zou zijn? Ze kiest voor het eerste. Ze weet dat ze daarmee een bepaalde bevolkingsgroep laat vallen; ze weet ook dat die bevolkingsgroep er geen enkele baat bij zou hebben als ze de andere optie had gekozen.

    Dan zijn er nieuwe verkiezingen en de populariteit van de vrouw blijkt nog verder gestegen. Dat van de militairen is juist naar een dieptepunt gezakt. Een enorm gezichtsverlies, en dat telt zwaar in dit land. Bovendien is het leger hier niet alleen een verdedigingsmacht, maar ook eigenaar van allerlei lucratieve handel. Een beetje democratie is prima, maar het moet niet te gek worden. Bovendien heeft de internationale reputatie van de vrouw ernstige schade opgelopen. Het was weliswaar niet vooraf zo bedacht, maar dat is wel mooi meegenomen. De macht wordt weer met geweld overgenomen; de vrouw wordt weer vastgezet.

    Zo zou het ook gegaan kunnen zijn. Je uitspreken tegen de machthebbers is niet overal zo veilig als in Nederland. In veel landen vereist het onvoorstelbare moed en de bereidheid om vergaande gevolgen te ondergaan. Deze vrouw is geen blamage voor het nobelcomité. Bij herbeoordeling achteraf kan een groot deel van de ontvangers van de vredesprijs die wel weer inleveren. Wat dat betreft heeft het comité niemand nodig om zich te blameren. Dat kunnen ze heel goed zelf.

    Beter is het om het op een voetstuk plaatsen van mensen sowieso af te schaffen. Weg met de prijzen, weg met de standbeelden. Enkele uitzonderingen daargelaten zijn de nobelprijswinnaars altijd mensen die in de positie gekomen waren om wat te veranderen, of die om soms zeer opportunistische redenen een gewelddadig verleden verruilden voor een leven als vredesapostel. Wat dat betreft was de vredesprijs voor deze vrouw op het moment van toekenning een van de betere keuzes in de geschiedenis van de prijs.

    Iemand die hem echt verdiend zou hebben was mijn moeder. Altijd vriendelijk tegen iedereen, nooit agressief, nooit ruzie maken en met heel weinig tevreden. En ze is al een tijdje dood, dus ze kan de toekenning ook niet meer met, al dan niet onder dwang vertoond, gewelddadig gedrag achteraf discutabel maken. Maar ze zou gezegd hebben: “maak er maar iemand anders blij mee.”

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het hoogste niveau van zen is vrij van zen
  • Het jaar 2022 – dag 180 – debat
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
  • Dôgen over meditatie en verlichting
  • Wakker Dier – Nederland telt 999 megastallen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens