• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Boeddhisme in de British Library

Boeddhisme in de British Library

29 december 2019 door de redactie

Het boeddhisme is een nieuwe British Library-tentoonstelling die de oorsprong, de filosofie en de hedendaagse relevantie van een van de belangrijkste religies ter wereld verkent, vanaf het begin in Noord-India meer dan 2500 jaar geleden, tot aan het gegeven dat er vandaag de dag ongeveer 500 miljoen volgelingen over de hele wereld zijn. De tentoonstelling heeft in oktober haar deuren geopend voor het publiek na een openingsceremonie met zegeningen van twee boeddhistische tempels, Amaravati boeddhistisch klooster in Hemel Hempstead en de London Fo Guang Shan tempel.

Dit is de eerste grote tentoonstelling in het Verenigd Koninkrijk met 120 boeddhistische geschriften en manuscripten. Kleurrijke rollen met boeddhistische teksten, versierde boeken, beschilderde zijden banieren en zeldzame artefacten nodigen de bezoekers uit om het verhaal van de Boeddha en zijn leer te ontdekken en een meditatieve reis door 2000 jaar en twintig landen te maken.

Vroege teksten zoals sutra’s geschreven op boomschors in het eerste eeuwse voor Chr. uit het oude koninkrijk Gandhara, of geschriften in meerdere talen tijdens het eerste millennium gevonden in grotten in de buurt van Dunhuang in het noordwesten van China, vertellen hoe het boeddhisme zich verspreidde vanuit het hart in het noorden van India in Azië en daarbuiten.

Vertegenwoordigd in de tentoonstelling zijn de drie belangrijkste scholen van het boeddhisme, die elk hun eigen versie van de boeddhistische canon hebben: Theravada voornamelijk beoefend in Sri Lanka en Zuidoost-Azië, Mahayana in Oost-Azië, en Vajrayana in Centraal-Azië. Verlichte manuscripten en mooie kunstwerken van alle drie de scholen laten zien hoe het boeddhisme lokale kunstvormen, ideeën en praktijken tolereerde en integreerde. Ze weerspiegelen de grote diversiteit van de boeddhistische kunst in heel Azië, en tegelijkertijd de continuïteit van de leer van de Boeddha.

Het eerste deel van de tentoonstelling belicht het Boeddha-verhaal en het concept van een Boeddha of “verlicht persoon”, die een belangrijke rol spelen in alle boeddhistische tradities. Hoewel de Boeddha aanvankelijk niet in menselijke vorm maar symbolisch werd afgebeeld, ontstond er gedurende het eerste millennium voor Chr. een rijke artistieke traditie om niet alleen de Boeddha, maar ook bodhisattva’s (personen die op zoek zijn naar verlichting) en belangrijke kloosters en boeddhistische leermeesters af te beelden. Geschilderde wandkleden en geïllustreerde boeken uit Nepal, China, Thailand en Birma onthullen gebeurtenissen in het leven van de historische Boeddha en zijn eerdere incarnaties.

De boeddhistische leer ontwikkelde zich vanuit filosofische en kosmologische concepten van het oude India die in kosmologische verhandelingen en schilderijen in het tweede deel van de tentoonstelling worden weergegeven. De leer van de Boeddha is gebaseerd op het idee van karma, het principe van oorzaak en gevolg. Karma bepaalt de cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte (samsara), die wordt beschouwd als een voortzetting van het wereldse lijden. Zijn leer over de Vier Edele Waarheden en de “middenweg” die leidt tot bevrijding van het lijden, is vastgelegd in de boeddhistische canon Tripitaka. Sommige van de belangrijkste teksten zijn geschreven in uitstekende kalligrafie op vergulde rollen en in uitvoerig versierde boeken uit Oost-Azië, andere zijn gesneden op palmbladeren, goud, zilver of ivoor uit Nepal, Bengalen, Sri Lanka en Zuidoost-Azië.

Sinds 2000 jaar is het maken van manuscripten en gedrukte boeken een belangrijke religieuze activiteit om de woorden van de Boeddha te bewaren en te verspreiden. Boeddhisten zijn nog steeds fervente gebruikers van nieuwe technologieën, met kloosters als centra voor onderzoek, vertaling en de productie van geschriften. Vroege gedrukte rollen en boeken uit China, Korea en Japan tonen het belang aan van de druktechnologie in de verspreiding van het boeddhisme.

Een van de vele hoogtepunten van deze tentoonstelling is een opstelling van bijzonder verguld en gelakt meubilair met handschriften die een indruk geeft van een kloosterbibliotheek in Zuidoost-Azië. Rustige soundscapes uit het geluidsarchief van de bibliotheek en een speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte lichtinstallatie nemen de bezoeker mee op een meeslepende reis in de wereld van het boeddhisme. Hedendaagse kunst uit Hong Kong, Taiwan en Singapore, maar ook korte films en interviews illustreren waarom het boeddhisme relevant is in onze tijd, aangezien veel mensen op zoek zijn naar alternatieve manieren van leven. De populariteit van boeddhistische kunst en publicaties over boeddhistische thema’s is de afgelopen honderd jaar enorm toegenomen en het boeddhisme maakt nu deel uit van het Britse nationale curriculum. Mindfulness en meditatiepraktijken zijn mainstream geworden en worden door velen niet alleen thuis beoefend, maar ook op de werkplek, in de gezondheidszorg en in het onderwijs.

Dankzij de digitalisering en internationale samenwerking, zoals bijvoorbeeld in het International Dunhuang Project, het Lotus Sutra Manuscript Digitisation project en het Endangered Archives Programme, zijn recentelijk tal van boeddhistische geschriften geïdentificeerd en in detail beschreven. Veel van deze geschriften zijn ook vertaald in westerse talen en gepubliceerd. De tentoonstelling is het resultaat van de gezamenlijke inspanning van geleerden en boeddhistische beoefenaars uit de hele wereld die al vele jaren samenwerken met de curatoren van de bibliotheek.

De tentoonstelling gaat gepaard met een breed scala aan evenementen, waaronder optredens, workshops over kunst en mindfulness, lezingen over de geschiedenis van het boeddhisme en aspecten van de hedendaagse praktijk, maar ook een familiedag, de creatie van een zandmandala en een vroege ochtendmeditatiesessie gevolgd door een muzikaal optreden. Het tentoonstellingsboek, dat verkrijgbaar is bij de British Library shop, geeft dieper inzicht in de oorsprong, tradities, materiële cultuur en de hedendaagse praktijk van het boeddhisme in vijf hoofdhoofdstukken en twaalf korte essays geschreven door vooraanstaande geleerden, boeddhistische beoefenaars en curatoren van de library.

Bron: series of blog posts accompanying the British Library exhibition on Buddhism, 25 Oct 2019 – 23 Feb 2020.

 

 

Categorie: Mahayana, Nieuws, Theravada, Tibetaans boeddhisme Tags: Boeddhisme, British Library, China, India, Nepal, Sri Lanka, Tripitaka

Lees ook:

  1. ‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’
  2. Relatie India en Dalai Lama staat op de tocht
  3. ‘Nepal in ijzeren klem van China als plannen aanleg spoorweg door Himalaya doorgaan’
  4. Boeddhisme inzet machtsstrijd India China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.