• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Tussentijd

Tussentijd

22 januari 2016 door André Droogers

Waarom vonden de Keulse aanrandingen juist op Oudejaarsavond plaats? Een antropologisch antwoord.

In alle culturen worden overgangen ritueel begeleid. Denk aan een bruiloft, bij ons van vrijgezellenfeest via de huwelijkssluiting tot de huwelijksreis. De overgang gaat gepaard met afwijkend gedrag, zoals aparte kleding, maar soms ook moreel afwijkend, zoals bij het vrijgezellenfeest kan voorkomen.

Een ander voorbeeld is carnaval, als overgangsritueel naar de vastentijd. Daarbij wordt allerlei normaal gedrag omgekeerd. Deel van het spel is dat de burgemeester de sleutels van de stad overdraagt aan Prins Carnaval. Mannen verkleden zich als vrouw. Bij carnaval hoort de lichte suggestie dat afwijkingen van de normaal geldende moraal mogelijk zijn. In tussentijden staan de normale machtsverhoudingen en gewoonten even tussen haakjes.

Nog een voorbeeld. Ooit deed ik in Kongo bij een kleine vissersstam onderzoek naar een overgangsritueel, jongensinitiatie. Bij het pad naar het kamp waar de jongens in afzondering verbleven, kwamen op een avond vrouwen liedjes zingen met nogal schunnige teksten. Vanuit het kamp zongen de mannen even scabreuze antwoordliedjes. Alleen op dat moment kon dat.

De oudejaarsnacht is ook een tussentijd. En dus een uitnodiging voor afwijkend gedrag, zoals illegaal vuurwerk afsteken, inbegrepen overlast, letsel en verspilling. Of auto’s in brand steken en vervolgens de brandweer hinderen.

Omdat tussentijden in alle culturen voorkomen, voelden de Keulse aanranders het moment feilloos aan. Dat is niet de enige verklaring. En ook geen excuus. Een tussentijd is op zich neutraal, het is maar net hoe die ingevuld wordt. Jezus en Mohammed beleefden tussentijd in de woestijn en deden daar kerninzichten op. Een bedrijf houdt een heidag om nieuwe inspiratie op te doen. Keulen liet zien dat de omkering ook kwalijke vormen kan aannemen.

Tussentijden tonen de mens als knappe knoeier, als omkeringsexpert, constructief èn destructief.

Is oorlog niet een tussentijd waarin moord doodnormaal wordt?

Categorie: Mensenrechten, Opmerkelijk, Rechtspraak Tags: aanrandingen, André Droogers, doodnormaal, Keulen, moord, oorlog

Lees ook:

  1. Verketteren
  2. Ook als ik naakt ben…
  3. Hoe om te gaan met geweld in de samenleving
  4. Chinese abt verdacht van doodsteken vrouw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marcus zegt

    22 januari 2016 om 13:48

    Tussentijden verlopen volgens strikte schema’s en zijn nooit geen excuses om schade aan te brengen aan anderen of eigendommen. Ze zijn bovendien gericht op het opzettelijk of buitensporig negeren van gebruiken maar hebben nooit schade op het oog. Het in brand steken van auto’s is gewoon vandalisme en heeft weinig met antropologie te maken.
    De Keulense aanranders hebben dus geen enkel excuus, kunnen zich niet beroepen op een cultureel gebruik uit hun landen of zelfs uit onze landen. Het besluit dat ze dan het moment feilloos aanvoelde getuigt dan van voorbedachte rade en maakt de feiten tweemaal zo erg.Zeer verontrustend is trouwens uw laatste zin waarin u peilt naar het feit of anderen in een oorlogssituatie moord ook doodnormaal gaan vinden.

    • Jesse zegt

      22 januari 2016 om 18:51

      Dag Marcus, heb jij een ander stukje gelezen dan ik? Volgens mij schrijft André duidelijk dat er geen excuus is voor de acties in Keulen. Ook lees ik niet dat hij peilt ‘of anderen in een oorlogssituatie moord ook doodnormaal gaan vinden’.

      Wat ik wél lees is een uiteenzetting over de verschillende wijzen waarop wij mensen verschillende tussentijden invullen. Constructief of destructief. In dit geval (Keulen) dus destructief.

      Wellicht nog eens lezen?

      Overigens zou het feit dat ze het moment feilloos aanvoelden niet persé hoeven te duiden op wel of geen voorbedachte rade, maar dat terzijde.

      Je bent duidelijk verontwaardigd over het gebeurde, en dat is m.i. terecht, maar jouw reactie doet (wederom m.i.) geen recht aan het schrijfsel van André.

    • kees moerbeek zegt

      22 januari 2016 om 19:47

      ‘Zeer verontrustend is trouwens uw laatste zin waarin u peilt naar het feit of anderen in een oorlogssituatie moord ook doodnormaal gaan vinden.’

      Wat een rare reactie, Marcus! Je suggereert dat als een meerderheid ja op de vraag van Droogers antwoordt, Droogers moord in oorlogstijd doodnormaal vindt. Je legt hem nogal wat in de mond.
      Onthoud je a.u.b. van lasterlijke taal!

      ‘Tussentijden verlopen volgens strikte schema’s,’ kun je een wetenschappelijke bron vermelden?

      ‘Het in brand steken van auto’s is gewoon vandalisme en heeft weinig met antropologie te maken.’ idem! Wat is gewoon aan vandalisme?

      ‘Het besluit dat ze dan het moment feilloos aanvoelde getuigt dan van voorbedachte rade en maakt de feiten tweemaal zo erg.’ Ken je ze, en zo ja, heb je hun identiteit doorgegeven aan de Keulse politie? De vrouwen die aangifte gedaan hebben, zullen je dankbaar zijn. Alsook de geschokte rechtsorde.
      Onthou je a.u.b. van onzinnig gepraat!

      • Marcus zegt

        22 januari 2016 om 21:22

        Iemand die een vraag stelt peilt, suggereert en legt de lezer een dilemma op, waarin hij al dan niet op ingaat.

        • Sjoerd Windemuller zegt

          23 januari 2016 om 10:43

          Helaas, moord en oorlog zijn min of meer synoniem met elkaar.

        • Kees moerbeek zegt

          23 januari 2016 om 16:06

          Nou, dat is dan maar duidelijk, Marcus. En geen speld tussen te krijgen. Ga er een tegeltje van maken, hak het in marmer, zodat we er voor eens en altijd van overtuigd zijn!

          Gelukkig mogen we in dit land nog steeds zelf denken wat we willen en het zeggen.

          Blijkbaar vind je het niet nodig om je mening toe te lichten :-( Waarvan akte!

  2. G.J. Smeets zegt

    22 januari 2016 om 20:32

    Geachte André Droogers,
    je ‘Tussentijd’ doet me denken aan het feit dat tijd en tussentijd een vrouwelijke aangelegenheid is. Kwestie van biologie: 9 maanstanden, 28 zonsopgangen, etc.. Mannen hebben enkel abstract weet van tijd (ik overdrijf effe voor het redactionele gemak) en je zegt het: ze voelen de tussentijd -en die is er altijd- haarfijn aan, zeker als ze in het hun vreemde Keulen verkeren. Wat te doen?

    http://www.economie.nl/weblog/vrouwen-en-kinderen-eerst

    geeft een suggestie. Wat vind je als antropoloog daarvan? Ik ben er niet uit.

  3. Frans-Jozef zegt

    23 januari 2016 om 10:33

    Beste André, wat een interessante belichting en mooi omschreven. Voor mij een mooie toevoeging in mijn proces van beeldvorming hierover. Dankjewel!

  4. Hans van Dam zegt

    23 januari 2016 om 18:57

    Ik wens iedereen alle antwoorden toe die hij nodig heeft, antropologisch, boeddhistisch of anderszins.
    Persoonlijk blijf ik liever vol in mijn verbijstering staan.
    Al heb ik makkelijk praten, want daar stond ik toch al.

  5. Sjoerd Windemuller zegt

    23 januari 2016 om 19:26

    Wie de jaren zestig heeft meegemaakt (ik als puber en jongvolwassene (21 +) kan zich misschien de jeugdbendes herinneren die rond ’62 tot ’66 de straten in Den Haag ’s avonds onveilig maakten. Vandalisme, aanranding, verkrachting en zelfs moord op onwetende passanten waren delicten die door groepen van 80 tot 200 jongeren en jongvolwassenen gepleegd werden. Veel jongens, maar ook meisjes.
    In die tijd was dit vooral plaatselijk nieuws.
    Het bijzondere was dat ze uit alle lagen van de bevolking afkomstig waren.
    Gewoon van die gezonde Hollandse jeugd!?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping
    • Mijn hart bloedt maar we zijn niet machteloos. We zijn aan het opstaan.
    • Zenmummies
    • Menno – pre-klinische periode

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.