Uitsluitend in stilte bevindt zich de ware transcendentie, maar let op: stilte is bedeesd. Stilte komt nooit met wereldse bravoure, komt nooit met een processie van barokke praal en dito spektakel, met op kop een opzichtige tamboer, die met zijn mace de maat aangeeft.
Onderwijs
Over Theologie 30: het geweten
Dat deze les van de cursus Theologie begint met: “Er lijkt maar geen einde te komen aan de herstelwerkzaamheden die betrekking hebben op de christelijke moraal;” zegt mij genoeg. Ik zeg daarop: stop maar met reparaties. Onbegonnen werk.
De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2
De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.
Guy – Absolute werkelijkheid versus zintuiglijke werkelijkheid
De ultieme, absolute, noumenale werkelijkheid is datgene wat is. Wat wáár is. As it is. Yatha bhuta. Wat in het verleden was; in het heden is en in de toekomst zal zijn.
Wanneer doen mensenrechten er weer toe?
We hebben in ons land gemeend de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel te moeten dragen, maar is volledig ontaard. Er wordt onder het mom van deze vrijheid ontzettend veel bagger uitgestort over mensen met een andere mening, vaak tot aan doodsbedreigingen toe. En als je een vrouw met een eigen mening bent, dan moet die zich de meest bizarre vormen van vrouwenhaat laten welgevallen inclusief de meest gore verkrachtingsfantasieën.
Over Theologie 29 – Even tussendoor…
In veel religies zwaaien mannen de scepter, het kruis, het wierookvat of iets anders. Zij bepaalden vroeger wat goed was, en wat niet. Dat proberen ze overigens nog steeds. Om hun gezwaai legitimiteit te verschaffen, beroepen zij zich op oude teksten, die doorgaans óók door mannen zijn opgesteld, aan mannen zijn geopenbaard of door mannen heilig zijn verklaard.
Dirigent Piet-Hein Baelde overleden
Vier jaar lang was hij de vaste dirigent tijdens de sesshins van Maha Karuna Ch’an in Steyl.
De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1
De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’
‘Evam me sutam’, aldus heb ik gehoord
In het vervolg van dit sutta gaat de Verhevene over tot een van de meest diepzinnige uiteenzettingen over de centrale leer van het boeddhisme, namelijk die over het ‘niet-zelf’ (anatta).
Rechten van vrouwen in door China bezet Tibet verslechterd
In april hebben zes mensenrechtendeskundigen van de VN in Genève een gezamenlijke verklaring afgelegd waarin zij er bij China op aandrongen verantwoording af te leggen voor de arrestatie, detentie en verdwijning van drie Tibetanen, onder wie een vrouwelijke lerares Rinchen Kyi.
Woef hé…een signalering
Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.
Yarchen Gar boeddhistische novice nonnen teruggestuurd naar Tibet voor ‘heropvoeding’
Vanwege quota die het aantal nonnen in Tibet beperkt, gingen ze naar het grote klooster in Sichuan. De lange arm van de CCP vond hen daar.
Binnenkort in het Amsterdamse straatbeeld – groene graffiti voor MI
Na de drukpers en het net nu groene graffiti in Amsterdam, krijt dat na een paar weken weer verdwijnt. Hoe boeddhistisch kan het zijn. Vergankelijkheid.
Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad
Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.
Boeken – De atlas van geluk
Op zoek naar de verschillende betekenissen van geluk over de hele wereld.
Hardhandig optreden tegen Tibetaans boeddhisme in Guangdong
Ontevreden over het door de CCP gecontroleerde boeddhisme nodigen gelovigen Tibetaanse monniken uit. Dit moet gestopt worden, zeggen boeddhistische staatsbureaucraten.
Guy – Vertrouwen (P. saddha)
Vertrouwen (P. saddha) hebben in je spirituele praktijk betekent dus ook dat je de mogelijkheid aanvaardt dat je het bij het verkeerde eind kunt hebben. Dit is Vrij Onderzoek—de mentale ingesteldheid die duisternis verdrijft.
De vier Inzichten in de Werkelijkheid
Wat leerde Boeddha ons op Dharmadag in het hertenpark nu écht? (Boeddha’s Bullet punten…)
Over Theologie 27 -Dogmatiek
Er zijn bosjes mensen die de kriebels krijgen van het woord ‘dogma’. Ik denk dat dat komt doordat ze niet goed weten wat ze met dat woord aanmoeten, er een onjuiste voorstelling bij hebben of denken dat het iets absoluut vaststaands is, iets waarover op geen enkele manier meer te praten valt. Klopt niet. Een dogma is eigenlijk het resultaat van een lang proces van wikken en wegen.
Guy – Van horen zeggen (P. anitiha)
De Boeddha had geen hoge pet op van mensen die slechts geloofden wat anderen zegden (P. anitiha). Blind ‘geloven’ wat anderen zeggen noemde hij dwaasheid. En voor hen die énkel zijn woorden beluisterden zonder de betekenis te begrijpen gebruikte hij het woord padaparama, een praatjesmaker.
De Sangha, een veilig toevluchtsoord?
De Abhidhamma lijkt voor elke school een sektarische interpretatie van het oermateriaal geweest te zijn. De nalatenschap van de Boeddha was de dhamma en de vinaya, niet de Abhidhamma.
Lama Christopher Wilkinson – unieke leesoverdracht tantra’s van de grote perfectie, of Dzogchen
Vanaf maandag 8 augustus zal lama Christopher Wilkinson via Zoom de leesoverdracht, of Lung, aanbieden voor al zijn vertalingen van de Tantra’s van de Grote Perfectie, of Dzogchen.
Tibet Museum in Lhasa – poging om historie te beïnvloeden
Het pas gerenoveerde museum in Lhasa dat een oppervlakte van 65.000 vierkante meter beslaat, is tot stand gekomen met een investering van bijna 660 miljoen yuan. De leiding wil in de toekomst belangrijke functies van onderzoek, verzameling, bescherming, tentoonstelling en onderwijs blijven vervullen en de uitstalling en het gebruik van zijn collecties aanzienlijk verbeteren.
‘Dat neemt geen criticus van ons dus af’
Het burgerschap was tijdens de opbouw van onze democratische rechtsstaat een bevrijdende en stuwende kracht. Het bracht grondrechten en vrijheden, maar hier tegenover staan plichten en verantwoordelijkheden naar alle andere burgers en de staat en omgekeerd.