• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Leven in Thailand – Corona

Leven in Thailand – Corona

10 februari 2020 door Mieke Kupers en François la Poutré

Corona. Onder de jongens van het net voor zijn 100e verjaardag ten onder gegane Aloysius College was dat een roemruchte plek. Als je als jonge jongen op het terras van Hotel Corona aan het Haagse Buitenhof ging zitten werd er binnen de kortste keren iets te drinken voor je neergezet. “Dit wordt u aangeboden door die dame daar,” fluisterde de ober. Volgde je de richting waarin hij knikte, dan ontmoette je blik die van een verleidelijk lachende oudere dame.

Zelf ken ik het verhaal van de gang van zaken op het terras aan het Buitenhof alleen van horen zeggen. De onwaarschijnlijke mogelijkheid dat het verhaal klopte was dermate afschrikwekkend dat ik nooit de proef op de som heb genomen. Waarschijnlijk gold dat voor alle jongens op het schoolplein, maar dat nam niet weg dat iedereen erover sprak als ware het uit eigen ervaring.

50 jaar geleden was corona dus al verantwoordelijk voor een oplopende lichaamstemperatuur en bleek het uiterst besmettelijk en van mens op mens overdraagbaar (hoewel alleen gevallen van onderlinge besmetting van jongens in de puberleeftijd bekend zijn; overdracht van jongens op meisjes heeft voor zover bekend niet plaatsgevonden).

Het huidige corona-virus heeft een aanmerkelijk grotere verspreiding en beperkt zich niet tot puberjongens. Wel doen er, net als 50 jaar geleden, veel verhalen van horen zeggen de ronde en afhankelijk van de groep waar je bij hoort zijn die verhalen waar, of juist onzin. Zo zou het virus zijn ontsnapt uit een laboratorium, of zelfs bewust zijn vrijgelaten. Of was het toch een proefproject van Google, Amazon, Facebook, Apple en Microsoft samen? En natuurlijk is het gevaar zwaar overdreven: aan een gewone griep gaan meer mensen dood. Of is er wel degelijk sprake van een groot risico?

Hier in Thailand is alles in ieder geval geheel onder controle. Als je de officiële bekendmakingen terug volgt was men al begonnen met het treffen van maatregelen voordat de eerste gevallen van besmetting bekend werden. Een van de speerpunten is het verstrekken van mondkapjes. De minister van volksgezondheid heeft daar persoonlijk aan meegedaan. Op een station van de skytrain in Bangkok deelde hij de gezichtsmaskertjes uit. Nu wil het geval dat veel Europese toeristen “thuis” te horen hebben gekregen dat mondkapjes niet effectief zijn. Zij nemen dus de genereuze gift niet aan, en dat schoot de minister in het verkeerde keelgat. “We moeten die verdomde farang eruit schoppen”, riep hij voor de televisiecamera’s, met zijn mondmaskertje hangend onder zijn kin.

Farang is het algemeen gebruikte woord voor blanken, maar omdat het eigenlijk een scheldwoord is, is het gebruik door een overheidsdienaar nogal opvallend. Dat zag hij zelf ook in, dus hij heeft officieel excuses gemaakt. Een hele stap, want excuses betekenen dat je toegeeft dat je iets fout hebt gedaan, en dat is hier niet zo vanzelfsprekend. Het hele, onnavolgbare verschijnsel van gezichtsverlies speelt daar een rol in. Waarschijnlijk was het datzelfde gevoel van gezichtsverlies dat hem zijn woede-uitbarsting bezorgde; als minister overkomt het hem niet zo gauw dat hij genegeerd wordt. Maar die verdomde farang zijn niet zo gevoelig voor status, als ze hem überhaupt al als minister herkend hebben.

In Nederland zijn het juist de (Zuidoost)-Aziaten die het moeten ontgelden en met scheldpartijen en beschuldigingen te maken hebben. Ook in Nederland wonende Thai worden geconfronteerd met rot op(op)merkingen, omdat ze door die verdomde farang aangezien worden voor Chinezen (die er op hun beurt overigens ook persoonlijk niks aan kunnen doen.) Het zijn niet de Nederlandse bewindslieden, maar “de mensen in het land”, die graag schuldigen aanwijzen. Zo hebben we dus hier in Thailand de blanken als schuldigen voor de verspreiding van het virus, terwijl in Nederland de Aziaten de veroorzakers zijn. “Het ligt aan de anderen” is een universele, onuitroeibare opvatting.

De hele mondkapjesheisa gaat hier overigens aan veel mensen voorbij. Je ziet ze in Thailand sowieso meer dan in Nederland, maar dat is vanwege de smog. De meeste mensen dragen er geen. En de meeste mensen hier zijn, zoals je niet zal verbazen, geen verdomde farang, maar gewoon Thai.

(Kijk voor het optreden van de minister op https://thethaiger.com/hot-news/coronavirus/kick-foreigners-not-wearing-face-masks-out-of-thailand-minister

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Natuur, Nieuws, Zorg Tags: corona, farang, François la Poutré, Mieke Kupers, monskapjes, Thailand

Lees ook:

  1. Leven in Thailand – Engel
  2. Leven in Thailand – risico-inschatting
  3. Leven in Thailand – rescue bags
  4. Leven in Thailand – blokfluit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Mieke Kupers en François la Poutré

Mieke Kupers en haar echtgenoot François la Poutré wonen sinds januari 2017 in Thailand. Ze schrijven over zaken die hen aan het hart gaan en of op hun pad komen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.