• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Laten we zuinig zijn op onze tradities

Laten we zuinig zijn op onze tradities

28 maart 2016 door Zeshin van der Plas

Pasen is een evenement met eeuwenoude tradities. Het woord Pasen is ouder dan waarvoor christenen het gebruiken, het komt van het Hebreeuwse woord ‘pesach’ wat ‘overslaan’ betekent. Toen de Joden in de 8e eeuw vc. Egypte ontvluchten sloegen zij de hoofdmaaltijd over en aten in plaats daarvan alleen een soort crackers die matses genoemd worden.

In onze omgeving is het feest met het voorjaar verbonden en is van oorsprong een Germaans lentefeest. Daarvan zijn nog talloze gebruiken overgebleven. Het verstoppen van eieren stamt uit de  Germaanse traditie. Als symbool van vruchtbaarheid werden in akkers eieren begraven zodat deze akkers vruchtbaar zouden worden. Velen van ons zullen de  palmpasenstok nog wel herinneren- een versierde stok met bovenaan een broodhaantje. Deze is een afgeleide van de paasstaak of meiboom die in het oosten van het land nog steeds rond Pasen worden opgericht.

Ook de paasvuren zijn hier op terug te voeren. Niet alleen in noordoost Nederland is dat het geval,  ook in het westen was dit gebruik bekend. Ikzelf heb tijdens lentefeesten met kleppers in een specifiek patroon rond de meiboom gelopen. Iedereen die om de boom liep had een lint in de hand en door het loop-patroon te volgen werden de linten om de boom heen gevlochten.

foto Joop Hoek

Maar de haan speelt de grootste rol in de oude gebruiken. Rond de Pinksterdagen vindt op Schiermonnikoog het Kallemooi feest plaats. Een van de vaste onderdelen van dit evenement is een haan in een mand, die in een hoge paal word opgehesen. De haan is terug te voeren tot de Noorse mythologie en heet Goudkam of Gullinkambi en zit boven in de levensboom Yggdrasil. Ook de weerhaan op de toren is tot Goudkam te herleiden. Uiteraard staat de haan symbool tot ontwaken.

Ik wil met dit artikel een lans breken voor behoud van oude tradities en gebruiken.

Vanuit emotionele overwegingen wordt kennis en cultuur afgeschaft zonder te beseffen wat de diepere waarde van deze gebruiken zijn. De dierenbescherming bemoeit zich met de haan die in de mand op het kallemooi feest zit. Er is een jarenlange discussie ontstaan over de afschaffing van Zwarte Piet, die van origine niets met slavernij te maken heeft. Het zwart maken van een gezicht is de eenvoudigste manier van vermommen. In alle culturen bestaat deze manier van vermommen, in Afrika is uiteraard het wit maken van het gezicht voor de hand liggend.

Natuurlijk ben ik voorstander voor dierenwelzijn en zou ik graag de levende haan op Schiermonnikoog vervangen zien worden door een afbeelding van een haan, of misschien wel een broodhaantje. Dat geldt ook het verbieden van vuurwerk met oud en nieuw, ik ben geen voorstander van oog- en gehoorletsel. Maar ook geen voorstander van vuurwerk wat door een professioneel bedrijf word ontstoken.

Misschien zouden we het oude Perchta-feest weer kunnen gaan vieren. Op de Waddeneilanden is dat nog steeds zo en heet Sunderkloazen of Kloazen Ome’s. Van origine viel dit tussen 21 december en zes januari, dus een oud- en-nieuw feest. Er komt geen vuurwerk aan te pas, maar wel maskers, verkleden, en een hoop lawaai.

Laten we zuinig zijn op onze tradities en laten we, voor we iets afschaffen of afgeschaft hebben, even een kijkje nemen in de historische-cultuur-kist van Nederland waarmee we het afgeschafte kunnen herstellen. Om een variant op een bekende tekst op te voeren: Een volk wat zijn levende geschiedenis verliest, verliest meer dan alleen de gebruiken.

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Pasen, sinterklaas, tradities, Zwarte Piet

Lees ook:

  1. Zeshin – Zwarte Piet vervolgd
  2. Sinterklaas
  3. Winterse speelweek
  4. Het jaar 2019 – dag 331 – joopvink

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.