• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Negende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Sinterklaas

6 december 2018 door Paul de Blot

Er was ook dit jaar weer veel te doen rondom het Sinterklaasfeest. Dat is de buitenkant die iedereen op TV kan zien en waar ik verder niet op inga. Het gaat mij om de binnenkant. Dat is het hart van Sinterklaas waar ik vandaag graag over wil vertellen.

Het hart van Sinterklaas is groot en vooral óók barmhartig voor het vereenzaamde kind. Sinterklaas wil ook deze kinderen blij maken door te tonen dat élk kind in Nederland belangrijk is. Op de verjaardag van Sinterklaas mogen álle kinderen tenminste één dag per jaar geloven wat ze zich het liefste wensen.

Het moderne verhaal over de verjaardag van Sinterklaas is ontstaan omdat er in Nederland een schoolleraar was met een goed idee. Hij wilde dat óók alle weeskinderen zich op een fijne feestdag in december konden verheugen.

De nood van de vele kinderen zonder gezinsleven is ook in ons welvarende Nederland nog steeds groot.

Elk jaar zag de leraar hoe de schoolkinderen genoten van het Kerstfeest. Maar hij zag ook hoe kinderen zonder ouders eenzamer en verdrietiger waren dan op alle andere dagen van het jaar.

Het traditionele familiefeest rond de Kerstdagen bestond toen al lang. Nog steeds wordt het door de meeste kinderen in een liefdevol gezin gevierd, met veel geschenken, snoep, lekker eten en een mooie kerstboom.

Voor alle kinderen zonder gezin was het Kerstfeest geen vrolijk feest. Het was een pijnlijke bevestiging van het gemis aan menselijke aandacht, liefde en de warmte van een gezellige familie. De leraar wilde dat deze kinderen ook naar een feestdag konden uitkijken.

Zo is op een eenvoudige school in Amsterdam het eenvoudige maar barmhartige idee ontstaan om elk jaar een nieuw feest te vieren voor álle kinderen. Zo konden de mensen ook de weeskinderen ‘belonen’ voor hun lieve kind-zijn. Door Sinterklaas werden ze niet langer meer uitgesloten van onze samen-leving waarin álle kinderen waardevol zijn.

Aan het idee ontbrak alleen nog een spannend verhaal voor de kinderen. Met de vele weeskinderen van Amsterdam voor ogen viel de keuze van de leraar haast vanzelfsprekend op het oude verhaal van Sint Nicolaas, de beschermheilige van de stad.

Vanouds her beschermt Sint Nicolaas alle inwoners van Amsterdam. Zijn goedheid komt in het verhaal van vroeger naar voren door zijn hulp aan arme meisjes die zonder bruidsschat niet konden trouwen. Lang voordat Sint Nicolaas de moderne Sinterklaas van vandaag werd bezorgde hij al eeuwen een bruidsschat voor arme meisjes.

Volgens het oude verhaal liet Sint Nicolaas door de schoorsteen drie gouden bollen zo groot als oranje sinaasappelen bij de arme meisjes bezorgen. Zo konden ze toch trouwen en nog iets maken van hun leven. Dit verhaal inspireerde de leraar en hij bedacht er een stoer en sterk paard bij. Op zijn paard kon Sinterklaas over de daken rijden en zo kon hij bij elk kind door de schoorsteen een cadeautje bezorgen, vooral bij alle weeskinderen die anders geen feestdag in december zouden beleven.

Hoe Zwarte Piet erbij is gekomen weet niemand meer precies. Veel oude mensen zeggen dat Sinterklaas hulp kreeg van een goede vriend met de eenvoudige voornaam Piet. Omdat Sinterklaas te oud is daalde Piet steeds af door de schoorstenen van de huizen om de cadeautjes te bezorgen. Door de roet van de schoorsteen werd zijn gezicht zwart. Zo kreeg hij van de vriendelijke leraar en de vele kinderen die naar zijn verhaal luisterden de bijnaam ‘Zwarte Piet’. Meer is hierover niet bekend.

Zwarte Piet maakt het verhaal van Sinterklaas voor de kinderen een belevenis die veel langer duurt dan de verjaardag van Sinterklaas alleen. Elk kind weet dat Zwarte Piet lief is, maar dat hij je ook bang kan maken. Het spannende aan Zwarte Piet is dat hij met zijn grappen vaak onvoorspelbaar is, maar tegelijk altijd lief blijft. Uiteindelijk brengt hij voor alle kinderen suikergoed en cadeautjes mee. Precies zoals het hoort in elk spannend kindersprookje. Want uiteindelijk komt toch altijd alles weer goed.

Het verhaal van de schoolleraar zegt niets over de huidskleur van Piet. Dat zou ook volstrekt niet hebben gepast bij de goede bedoelingen van de aardige man die als grote kindervriend alom gewaardeerd werd. Zijn verhaal over de verjaardag van Sinterklaas was een succes en werd een traditioneel volksfeest dat altijd voor veel gezelligheid zorgt.

Tegenwoordig wordt op de verjaardag van Sinterklaas vaak vergeten dat het feest in de eerste plaats bedoeld is voor de kinderen in Nederland die géén familie hebben. Het betreft de vele kinderen in ons land die géén lieve aandacht krijgen, onderdrukt en uitgebuit worden, of kinderen die ziek of eenzaam zijn, en alle kinderen die zielig en verdrietig zijn om een andere reden en geen steun uit een echte familie kennen.

De nood van de vele kinderen zonder gezinsleven is ook in ons welvarende Nederland nog steeds groot. Voor al deze lieve kinderen mag de goede betekenis van het verhaal van Sinterklaas en Zwarte Piet niet verloren gaan door de actuele ophef.

De verjaardag van Sinterklaas is zo’n leuk kinderfeest geworden omdat de oorspronkelijke betekenis universeel goed is, en daarom iedereen aan de binnenkant kan raken die er in wil geloven. Het is die ene speciale dag in het jaar voor álle kinderen in Nederland, zonder énige uitzondering door kenmerken van de buitenkant.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: amsterdam, beschermheilige, kinderfeest, leraar, Pauil de Blot, sinterklaas, Zwarte Piet

Lees ook:

  1. Winterse speelweek
  2. Zeshin – Zwarte Piet vervolgd
  3. Ik ben altijd bang dat een leraar ziet dat ik niet onderdanig ben…
  4. Het jaar 2017 – de driehonderdennegenendertigste dag – sinterklaas

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 januari 2021
    Gratis proefles introductietraining Skillful Means
  • 18 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 19 januari 2021
    Gratis proefles cursus Caring - Caring from the heart
  • 19 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 20 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Bodhiwappie

Erik Hoogcarspel - 27 december 2020

De symboliek is maar al te duidelijk: de elite bestaat uit vampiers, ze voeden zich zelfs met het bloed van onschuldige kwetsbare baby’s, de politiek is een groot complot om de macht en de wetenschap wil de mensen inspuiten met nano-computers om ze hun wil te ontnemen. Het gaat er niet meer om of het waar is, maar om hoe het voelt. Het enige wat je nog kunt doen is wat ketelmuziek produceren aan de voet van de ivoren toren van de macht. Samen tegen iedereen. Intussen klinkt in vele Tibetaanse tempels over de gehele wereld ketelmuziek voor ‘het welzijn van alle levende wezens’.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Beeldschets
  • Ontwaand
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  • Free Tibet – toezien op werkelijke vrijlating taalactivist Tashi Wangchuk
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens