• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Laten we zuinig zijn op onze tradities

Laten we zuinig zijn op onze tradities

28 maart 2016 door Zeshin van der Plas

Pasen is een evenement met eeuwenoude tradities. Het woord Pasen is ouder dan waarvoor christenen het gebruiken, het komt van het Hebreeuwse woord ‘pesach’ wat ‘overslaan’ betekent. Toen de Joden in de 8e eeuw vc. Egypte ontvluchten sloegen zij de hoofdmaaltijd over en aten in plaats daarvan alleen een soort crackers die matses genoemd worden.

In onze omgeving is het feest met het voorjaar verbonden en is van oorsprong een Germaans lentefeest. Daarvan zijn nog talloze gebruiken overgebleven. Het verstoppen van eieren stamt uit de  Germaanse traditie. Als symbool van vruchtbaarheid werden in akkers eieren begraven zodat deze akkers vruchtbaar zouden worden. Velen van ons zullen de  palmpasenstok nog wel herinneren- een versierde stok met bovenaan een broodhaantje. Deze is een afgeleide van de paasstaak of meiboom die in het oosten van het land nog steeds rond Pasen worden opgericht.

Ook de paasvuren zijn hier op terug te voeren. Niet alleen in noordoost Nederland is dat het geval,  ook in het westen was dit gebruik bekend. Ikzelf heb tijdens lentefeesten met kleppers in een specifiek patroon rond de meiboom gelopen. Iedereen die om de boom liep had een lint in de hand en door het loop-patroon te volgen werden de linten om de boom heen gevlochten.

foto Joop Hoek

Maar de haan speelt de grootste rol in de oude gebruiken. Rond de Pinksterdagen vindt op Schiermonnikoog het Kallemooi feest plaats. Een van de vaste onderdelen van dit evenement is een haan in een mand, die in een hoge paal word opgehesen. De haan is terug te voeren tot de Noorse mythologie en heet Goudkam of Gullinkambi en zit boven in de levensboom Yggdrasil. Ook de weerhaan op de toren is tot Goudkam te herleiden. Uiteraard staat de haan symbool tot ontwaken.

Ik wil met dit artikel een lans breken voor behoud van oude tradities en gebruiken.

Vanuit emotionele overwegingen wordt kennis en cultuur afgeschaft zonder te beseffen wat de diepere waarde van deze gebruiken zijn. De dierenbescherming bemoeit zich met de haan die in de mand op het kallemooi feest zit. Er is een jarenlange discussie ontstaan over de afschaffing van Zwarte Piet, die van origine niets met slavernij te maken heeft. Het zwart maken van een gezicht is de eenvoudigste manier van vermommen. In alle culturen bestaat deze manier van vermommen, in Afrika is uiteraard het wit maken van het gezicht voor de hand liggend.

Natuurlijk ben ik voorstander voor dierenwelzijn en zou ik graag de levende haan op Schiermonnikoog vervangen zien worden door een afbeelding van een haan, of misschien wel een broodhaantje. Dat geldt ook het verbieden van vuurwerk met oud en nieuw, ik ben geen voorstander van oog- en gehoorletsel. Maar ook geen voorstander van vuurwerk wat door een professioneel bedrijf word ontstoken.

Misschien zouden we het oude Perchta-feest weer kunnen gaan vieren. Op de Waddeneilanden is dat nog steeds zo en heet Sunderkloazen of Kloazen Ome’s. Van origine viel dit tussen 21 december en zes januari, dus een oud- en-nieuw feest. Er komt geen vuurwerk aan te pas, maar wel maskers, verkleden, en een hoop lawaai.

Laten we zuinig zijn op onze tradities en laten we, voor we iets afschaffen of afgeschaft hebben, even een kijkje nemen in de historische-cultuur-kist van Nederland waarmee we het afgeschafte kunnen herstellen. Om een variant op een bekende tekst op te voeren: Een volk wat zijn levende geschiedenis verliest, verliest meer dan alleen de gebruiken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Pasen, sinterklaas, tradities, Zwarte Piet

Lees ook:

  1. Zeshin – Zwarte Piet vervolgd
  2. Sinterklaas
  3. Winterse speelweek
  4. Het jaar 2019 – dag 331 – joopvink

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)
    • Als individu ben je nooit alleen…
    • Stichter van Fo Guang Shan – eerwaarde meester Hsing Yun (97) overleden
    • Onderzoek Aon: 313 miljard dollar schade in 2022 door natuurrampen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens