De term “Shylock” komt oorspronkelijk uit Shakespeare’s “De koopman van Venetië”, waar het een schurkachtige Joodse geldschieter beschrijft die een pond vlees eist van een schuldenaar. De Anti-Defamation League, die strijdt tegen antisemitisme, veroordeelde Trumps gebruik van de term door te zeggen dat het “een eeuwenoude antisemitische trope over Joden en hebzucht oproept die extreem beledigend en gevaarlijk is”. Ze bestempelden de woordkeuze van de president als zeer verontrustend en onverantwoordelijk.
Een boeddhistische monnik in Palestina
Ajahn Santamano is een boeddhistische monnik in de Theravada traditie. Hij werd in 2008 in het Verenigd Koninkrijk ingewijd en leerde in kloosters in de VK, Nieuw-Zeeland, Portugal en Thailand. Hij is nu een onafhankelijke, rondtrekkende monnik die zich openlijker wil uitspreken voor gendergelijkheid in het boeddhisme en ook heel begaan is met het lot van de Palestijnen.
Zwijgen is niet altijd goud – Over omgaan met een humanitaire ramp
De stilte in de boeddhistische wereld: Ook binnen veel boeddhistische gemeenschappen, waaronder de Vipassanā-traditie die wij zelf uitdragen, valt een opmerkelijke stilte op. Dit zwijgen contrasteert met de betrokkenheid die er eerder wél was bij misstanden, zoals in Myanmar. Hoe valt dit te verklaren? Na enige contemplatie komen wij tot een zevental mogelijke oorzaken – enkele daarvan herkennen wij ook in onszelf als valkuilen of als geleidelijk gegroeide blinde vlekken.
Dalai Lama opvolging: China waarschuwt India voor inmenging in Tibet-gerelateerde zaken
China waarschuwde India afgelopen vrijdag om zich niet te bemoeien met Tibet-gerelateerde zaken nadat een Indiase minister de uitspraak van de Dalai Lama steunde dat zijn opvolger moet worden gekozen door een Tibetaanse non-profit groep, waarmee hij stappen van China om zijn opvolging te sturen afwees.
In affaire Douwe Bob – ‘VVD-leider Dilan Yeşilgöz-Zegerius misbruikt macht als aanstichter’
Annette van Bolhuis: ‘U heeft een leidende rol binnen de VVD en misbruikt uw machtspositie om de realiteit te vervormen. U verdraait de publieke werkelijkheid, zoals het u uitkomt. We kennen dit patroon. Van Trump. Van Wilders. Van ieder die framing inzet als wapen, en slachtofferschap als camouflage. Slachtoffers hoeven immers nooit verantwoording af te leggen en kunnen rekenen op sympathie. U weet dat.’
Maandlange Scheldewandeling – Take care of what takes care of us
Vormgever, boeddhist en beeldend kunstenaar Mark Schalken liep mee. Tussen het wandelen, kamperen en alle ontmoetingen door vond hij tijd voor een aantal reisschetsen. Achteraf monteerde hij een korte film.
Goff- fabels voor fabeldieren (10) – eekhoorn
In elk verhaaltje spreekt een bepaald dier (das, orka, vlo etc.) zijn soortgenoten toe. Daarbij blijft het in het midden wat precies de rol van de spreker is ten opzichte van zijn gehoor.
Zaligheid voor verheven en gevallen katholieken
Opgetogen of ingetogen?
Het jaar 2025 – dag 188 – liefgeweld
Vrouwen zonder oorlog.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De Onhebbelijke Gelijkhebber
Ik beken: Er schuilt een terrorist in mij een gelijkhebber die oude vriendschappen rucksichtslos voor het vuurpeloton zet en nieuwe vriendschappen acuut weet te bedreigen. Het is een regelrechte blamage maar in mij woont een verstarde extremist.
Boeken – de democratische markt
In De democratische markt betoogt Herzog dat een fundamentele hervorming mogelijk is. Ze schetst een helder en haalbaar alternatief: een economie die niet alleen efficiënt is, maar ook rechtvaardig en democratisch. Waar werknemers meer zeggenschap krijgen in bedrijven, economische groei hand in hand gaat met duurzaamheid en burgers weer een stem hebben in het economische systeem. Een krachtig pleidooi voor een economie waarin niet de markt, maar de democratie centraal staat.
Vredesmanifestaties met gezang in 1937 in Utrecht
Moniek Nooren: ‘Mijn vader is in 1937 verschillende keren van Den Haag naar Utrecht gefietst en zeer waarschijnlijk deed hij dat om bij de vredesmanifestaties te zijn. Feit is dat in mei 1937 in Utrecht enorm populaire manifestaties voor de vrede plaatsvonden op initiatief van de Oxfordgroep. Ik ging in 1983 in Den Haag de straat op met ruim een miljoen mensen op om te demonstreren tegen kruisraketten. Nu in 1925 bloeien nieuwe vredesbewegingen op. Steeds bij dreigende wapenwedloop roeren wij pacifisten ons. Hoe ging dat in 1937?’
De juiste zienswijze als voorloper van beoefening
Hoe komt het dat de Boeddha zo normatief is? Dit is zo omdat de Boeddha de Dhamma enkel onderwees aan mensen die streven naar Nibbana en voor hen die streven ligt de ethische standaard voordat zij het achtvoudige pad kunnen verwerven zeer hoog. Daarom zijn verreweg de meeste Sutta’s aan monniken en nonnen gericht; mensen die de keuze hebben gemaakt om hun hele leven aan de Dhamma te wijden en de wereld op te geven, te beginnen met zintuigelijk genot. De academicus die de sutta’s afstandelijk analyseert en de sociaal activist die een metafysische rechtvaardiging voor zijn handelen zoekt, behoren als gevolg van hun keuzes niet tot het publiek van de Boeddha.
Menno – geschorst
Drie dagen lang gebeurt er helemaal niets. Niemand belt of klopt aan zijn deur. Hij hoort wel gestommel op de gang en deuren slaan, waaruit hij afleidt dat de andere jongens thuiskomen, hun bezigheden hebben en weer weggaan, maar hij durft hen niet onder te ogen komen. Ongetwijfeld weet iedereen in het Stads– en Academisch Ziekenhuis Utrecht inmiddels dat broeder Menno Prins de dood van een Marokkaanse patiënt op zijn geweten heeft doordat hij… ?
Diep van binnen zit ik zachtjes te spinnen
Hoe het voelt om niet te weten.
De boeddhistische blik – Inside China: The Battle for Tibet
Met behulp van verborgen camera’s en undercoverbeelden is het de makers gelukt om Tibet binnen te komen en het dagelijkse leven vast te leggen. De film toont hoe religieuze gemeenschappen worden gecontroleerd, kloosters scherp in de gaten worden gehouden en uitingen van steun aan de Dalai Lama worden ontmoedigd of bestraft. Sinds zijn vlucht naar India in 1959 leidt de Dalai Lama de Tibetaanse regering in ballingschap en pleit hij internationaal voor de rechten van het Tibetaanse volk.
Guy – dhammazaadjes -Het Proces
Zelf…
Gedachten over een haiku 40 – Shiki
Bij deze twee haiku’s treft me vooral het zomerse. Hitte, schaduw en de geur van (pasgemaaid) gras. Ik zie de hark staan, tegen de muur van het huis. Het gras is gemaaid en moet nog worden aangeharkt. Maar het is te warm, de hete lucht trilt boven het gazon en de tuinier zit binnen, in de koelte.
Ardan – De Boeddha en zijn megabytes
Wow…
Dalai Lama centraal in nieuwe KRO-NCRV-documentaire My Religion is Kindness
De film kijkt daarbij ook vooruit: hoe sluit de boeddhistische visie van de Dalai Lama aan bij actuele wereldproblemen zoals conflicten, klimaatverandering en sociale ongelijkheid?
De zekerheid van Ionesco en de onzekerheid van niet-weten
Hoelang duurt een piekervaring?
Sodis – de virtuele denkster 535
1 step back
Op zijn 90e zet de Dalai Lama nog steeds een onzekere toekomst uit
Tot 1985 reisde de Dalai Lama zelden buiten India. Maar omdat hij inzag dat het voortbestaan van Tibet afhing van internationale steun, begon hij aan een ongekende campagne – 60 internationale reizen tussen 1986 en 1999, waarbij hij jaarlijks gemiddeld 10 landen bezocht. Hij ontmoette wereldleiders, changemakers, beleidsmakers, geleerden, kunstenaars en activisten om de Tibetaanse strijd wereldwijd onder de aandacht te brengen.
B’eter – Cassave Cake
Als (part time) veganist heb je volop keuze op Internet uit de meest uiteenlopende koek-, taart- en cake-recepten, maar je kunt ook vrij eenvoudig eieren, room en boter (mits ze niet het hoofdbestanddeel vormen van het recept) vervangen door plantaardige alternatieven. Eieren zijn, zeker in kruidige recepten als het onderstaande, prima te vervangen door bananen (vervang 1 ei door ½ banaan).