Volgens de Amerikaanse auteur Ethan Nichtern zijn mensen ‘moderne nomaden’. Ze worden gedreven door een sluimerend gevoel van onbehagen en een verlangen naar rust, ook als ze thuis in een comfortabele stoel zitten. In Naar huis, beschrijft Nichtern wat het boeddhisme te bieden heeft om met deze ‘condition humaine’ om te gaan.

In helder en hedendaags proza dat volgens de uitgever ook niet-boeddhisten zal aanspreken, geeft Ethan Nichtern een inleiding boeddhistische levenskunst. Hij neemt afstand van goedkope spiritualiteit, die hij zelf omschrijft als ‘spiritueel materialisme’.

Zo is meditatie geen wondermiddel om je te ontspannen en je negatieve gevoelens op te poetsen, maar een intensieve methode om ruimte te geven aan zowel negatieve als positieve emoties.

Ook gaat Nichtern in op het begrip ‘karma’, een door spirituele westerlingen veelvuldig misbruikt begrip. Karma is in ieder geval geen ‘krediet dat ons is verleend door de Universum Bank voor de goede daden die we hebben gedaan’, in die opvatting hebben mensen (materieel) geluk en ellende geheel aan zichzelf te danken en wordt dat goede of slechte lot geheel op hun eigen conto geschreven. Nichtern stelt hier een meer psychologische, universele interpretatie tegenover die duidelijk maakt wat de macht van de gewoonte is.

Nichtern richt zich niet alleen op het individuele ‘thuis zijn’, maar laat ook zien hoe de reis naar huis een positieve uitwerking op onze samenleving kan hebben.

De Amerikaanse boeddhistische leraar Sharon Salzberg over het boek. ‘Naar huis’ van Ethan Nichtern gaat over je thuis voelen: waar, wanneer en hoe voel je je thuis? En over hoe je omgaat met gevoelens van angst, eenzaamheid en onveiligheid. Zulke gevoelens willen wij verlichten. Dat diepe verlangen hoort bij ons mens-zijn. Nichtern laat zien hoe het boeddhisme ons daarbij kan helpen . In zijn woorden: hoe kunnen we leren niet alleen thuis te zijn, maar ons ook thuis te voelen, bij onszelf, in relatie tot anderen en in de wereld?

Ons leven lang zijn we altijd onderweg. We denken voortdurend dat we ergens anders pas echt tevreden zullen zijn. Ons idee van ‘thuiskomen’ is gericht op een ideaal dat als een wonder op ons ligt te wachten na de huidige crisis. ‘”Naar Huis” is een spirituele gids die deze bijzondere reis een plek wil geven in ons hoofd en in ons hart, zodat we ons daar thuis kunnen voelen, waar we ook zijn.’

‘Naar huis’ is behalve een boek over levenskunst ook een heldere inleiding in de boeddhistische psychologie.

Ethan Nichtern (1979) is oprichter van het Interdependence Project, dat zich richt op de seculiere toepassing van het boeddhisme. Hij is ‘senior leraar’ in de Shambhala-traditie, een seculiere stroming binnen het Tibetaans boeddhisme. Het ‘Interdependence Project’ in New York, is een basisbeweging die de principes van meditatie en bewustwording toepast op de wereld van de kunst, de ecologie en de politiek. Het gaat hem om de verspreiding van het bewustzijn van onze wereldwijde wederzijdse afhankelijkheid.

Ethan Nichtern boekomslagNaar huis | Boeddhistische levenskunst | Ethan Nichtern
€ 22,50 | paperback | 300 pagina’s
ISBN 9789025904333
ISBN e-book 9789025904340 (€ 14,99)
Verschijnt 1 september 2015
Uitgeverij Ten Have.

Categorieën: Boekbespreking, Boeddhisme
Tags: , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

4 reacties op Ethan Nichtern- Een moderne introductie in boeddhistische levenskunst

  1. Léon schreef:

    “Ze worden gedreven door een sluimerend gevoel van onbehagen en een verlangen naar rust, ook als ze thuis in een comfortabele stoel zitten”.

    Speak for yourself, mate!

    • Nic Schrijver schreef:

      Ik hou er ook niet zo van als de lezer dingen in de maag worden gesplitst. Alsof de auteur, die mij verder niet kent zal vertellen wie ik ben.
      De eerste alinea komt op me over alsof er een nieuwe soort is ontdekt, de mens die een moderne nomade is die opzoek is naar rust.
      Een alinea verder wordt de term ‘goedkope spiritualiteit’ aangehaald, wat dat ook mag wezen.
      Verder, wie denkt dat meditatie een wondermiddel is of dat karma ergens op een bank wordt opgeslagen ?
      Bij zo’n beschrijving krijg ik twijfels bij de auteur.
      Met de wereldwijde wederzijdse afhankelijkheid ben ik het dan wel eens.

      • G.J. Smeets schreef:

        Nou, je zou ze niet de kost moeten geven, de vele gelovigen die ‘karma’ als een databank opvatten. Wat dat betreft heeft de auteur m.i. een relevant punt.

  2. Peter Alexander schreef:

    Ik lees ongeveer: “Ethan Nichtern pleit voor een meer psychologische,universele interpretatie van KARMA die duidelijk maakt wat de MACHT VAN DE GEWOONTE is” [hoofdletters van mij afkomstig].Omdat de exacte wetenschap m.i.de mogelijkheid van reïncarnatie uitsluit,lijkt mij deze interpretatie acceptabel en zelfs de enige juiste.Ik erken wel dat het geloof in vorige levens een therapeutische werking kan hebben (b.v. bij hypnotherapie).Het lijkt me zeer onverstandig om deze fantasieën over vorige levens
    letterlijk te nemen want op een keer zul je geconfronteerd worden met de intellectuele concessie die je gedaan hebt.(=Karma!)
    Daarom denk ik dat Ethan terecht voor een seculiere toepassing van het Boeddhisme kiest.