• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boekbespreking » Boeken – Clown Zensaties, een ontroerende reis in een wondere wereld

Boeken – Clown Zensaties, een ontroerende reis in een wondere wereld

25 juli 2018 door de redactie

Openheid van geest en intense aandacht vormen de sleutels van de bijzondere ervaringen en contacten van een ongewone clown met diep verzonken of nagenoeg onbereikbare mensen in de wereld van dementie en mentale handicap.

In Clown Zensaties beschrijft de Vlaamse auteur Will van den Berg (70) in enkele van deze vaak ontroerende ervaringen hoe deze sleutels en zenbegrippen eigen gemaakt werden. Deze sleutels zijn ook van toepassing bij andere activiteiten dan clownerie, die daardoor eveneens tot een ongekende hoogte van kwaliteit gebracht worden.

Een niet-alledaagse clown voert de lezer aan de hand van zijn bijzondere, soms ontroerende ervaringen met dementerenden en mentaal gehandicapten, op een heldere en aansprekende wijze naar de essentie van zen en advaita. Dit kadert in een spontane en natuurlijke beleving van mededogen dat op generlei wijze enig aansporen behoeft, een aansporen zelfs verwerpt.

Helemaal zen

In een treffend samenspel versterken de tekeningen van Marjan Luikinga de direct aansprekende tekst. Een te koesteren kleinood. Staf Feyaerts, norbertijner en zenmonnik in Averbode, zei al lezend: “dit is helemaal zen”. De BD-redactie over het boek: ‘Een indrukwekkend boek over pijn en lijden, een poging het lijden op te heffen, de kracht van meditatie, eenzaamheid en hoop. En een auteur die zich zelf laat zien ook als het volgens menselijke normen niet goed met hem gaat. De pijn hels is maar niet zijn pijn. Een wonderbaarlijk geschrift zonder wonderen om je te verwonderen.’

De bijzondere ervaringen van een niet alledaagse clown leiden op ontroerende wijze naar het hart van een spontaan en natuurlijk beleven van mededogen, alsook naar de essentie van zen en advaita. Deze gebeurtenissen laten tevens zien hoe een geestelijke rijkdom verworven kan worden zonder afstand te doen van de wereld, integendeel.

De concrete situatie – vrijwilliger clown ten behoeve van mensen met dementie of verstandelijke handicap – mag dan geen gewone doorsnee activiteit zijn, de obstakels die zich hierbij voordoen zijn wel die van elke dag. De kunst van het omgaan met deze hindernissen is naar de beste tradities van zen en advaita.

Beducht voor claims

Will van den Berg: Ik weet niet waarom ik in de clownerie ben gestapt of destijds in het palliatief vrijwilligerswerk. Er ligt geen enkele religie aan ten grondslag. Waarom dan wel? Ik voelde mij indertijd aangesproken door een verslag over vrijwilligers in het hospice in Wuustwezel, maar wat mij juist raakte heb ik nooit kunnen achterhalen. Het enige dat ik weet is dat het mij heeft doen ontplooien en openbloeien, de clownerie nog meer dan het palliatieve en dat het een levende dimensie aan mijn spiritualiteit toevoegt. Maar in mijn spiritualiteit is er geen enkele plaats voor een handelen met mededogen, ik handel als zodanig omdat het palliatieve destijds en de clownerie nu beantwoorden aan een innerlijke behoefte die ik zelfs niet benoemen kan. Het benoemen als een innerlijke roepstem heeft te zeer een exclusieve klank gekregen vanuit de religies en doet denken aan iets dat oproept mededogen of naastenliefde te beoefenen. Hooguit kan ik spreken van een innerlijke niet benoembare gedrevenheid, waaraan ik geen enkel iets als Het, Zelf, Dat of God kan of durf te verbinden; ik ben beducht voor iedere claim hierop door om het even welke religieus of filosofisch stelsel ook.

Moet er altijd een verklaring zijn waarom iets ons raakt of wij ons gedreven voelen? Die innerlijke niet benoembare gedrevenheid is in iedere mens aanwezig, zij het niet bij iedereen even krachtig. Mogelijk is het een aspect van die een en dezelfde oerkracht conatus, het onophoudelijk streven van elke levensvorm naar instandhouding en uitbreiding. Als zodanig kan – evenals de diversiteit tussen de mensen onderling – deze gedrevenheid uiterst divers van aard zijn, van postzegels verzamelen tot clownerie. Ik voel mij sterk aangesproken door een Tibetaans-boeddhistische tekst uit de 14de eeuw van Longchenpa: “Het Juwelenschip”. Hierin wordt gesproken over een louter zijn en een uit zichzelf opkomend mededogen, dat niet tot stand behoeft te worden gebracht. Uit een innerlijk weten en tot op heden in mijn concrete beleving ervan, ervaar ik, voor mij, de juistheid van deze zienswijze. Andere beweegredenen kunnen veelal op een of andere vorm berusten van (zelf)indoctrinatie.

Bijna zeventig jaar en dan voor clown gaan spelen voor dementerenden en mentaal gehandicapten? Ik besef dat hier mijn zelfbeeld in het gedrang is gekomen, het beeld dat ik over mijzelf gevormd heb en allesbehalve waarachtig of stabiel is, Het is een kunstmatig, gedacht beeld, gevormd door ervaringen, percepties, goed- of afkeuringen van anderen – “wat zal het thuisfront wel niet denken!” – en ten nauwste verbonden met het ego, feitelijk een weerspiegeling, het projectiebeeld van dat ego. Het zelfbeeld is het beeld van de waarneming(en) die de waarnemer van zichzelf heeft als waargenomen object. Van ieder verschijnsel (object) wordt door iedere waarnemer een subjectief beeld gevormd. Echter geen moment komt dit beeld overeen met de werkelijkheid. Liever gezegd: de werkelijkheid laat zich niet benoemen. In een kleine, maar zeer belangrijke Diamant Sutra -toegeschreven aan de Boeddha – wordt dit bij herhaling vermeld. Dit niet kunnen benoemen blijft geldig ook bij een groter aantal subjectieve en ogenschijnlijk gelijk luidende waarnemingen van een en hetzelfde object. Een fata morgana! Ook wanneer er afscheid genomen moet worden nemen wij afscheid van een fata morgana. Een fata morgana dat lacht en huilt en “au” roept als er te stevig in geknepen wordt. En dus is dit wonder van een fata morgana ten prooi aan vragen en twijfels omtrent zijn wijze van bestaan als luchtspiegeling en voelt zich o zo onbehaaglijk.’

Zenmeester Daisetz T. Suzuki zegt: “De mens is een denkend wezen, maar zijn grote werken worden volbracht wanneer hij niet denkt”. Het aspect van zuivere aandacht zal zich als de rode draad doorheen ‘Clown Zensaties’ wikkelen; het heeft de potentie ons als een Ariadne uit het doolhof van het rusteloze denkende brein te leiden.

De schrijver is overtuigd van het belang van dit boekje voor zowel wat het spirituele aspect betreft als ook de bruikbaarheid in een ruimere diversiteit van activiteiten dan clownerie alleen. Een belang dat ondersteund wordt door een recentelijk afgenomen dubbelinterview met directieleden van de Alzheimer Liga Vlaanderen en Vlaamse Parkinson Liga. Beide Liga’s tellen meerdere tienduizenden leden.

Clown Zensaties. © 2017 Will van den Berg © 2017 tekeningen Marjan Luikinga. Dit is een uitgave van Will van den Berg in samenwerking met Uitgeverij Boekenbent. In boekhandel en webshops: paperback ISBN 97894-6328-196-6 €17,00 – hardcover ISBN 97894-6328-197-3 €20,50. Omslagbeeld: Vanneke, detail uit olieverfschilderij

Categorie: Boekbespreking, Zen Tags: Clown Zensaties, dementie, lijden, Marjan Luikinga, meditatie, pallitatief, pijn, sterven, Vanneke, Will van den Berg, Wuustwezel, zorg

Lees ook:

  1. Zenboeddhisme is geen wellness
  2. Ksaf – omgaan met pijn (2)
  3. Will van den Berg – Clown Zensaties
  4. ‘Ik’ is lijden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Verdonck Ingrid zegt

    3 augustus 2018 om 16:33

    Clown Zensaties van W.van den Berg heb ik niet gelezen maar in mij ‘opgenomen’. Zo nu en dan zindert er iets van naar buiten zoals bij een snaar die wordt bespeeld en muziek doet ontstaan en kijk ik met nieuwe ogen naar mensen en naar de natuur.
    Vertrouwd nochthans met ‘wetenschappelijke’ literatuur over dementie, psychologie of filosofie, biedt de bedachtzame nimmer belerende schrijfstijl van Will mij een verrassend rijke en indringende bagage aan inzichten en reflectie.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.