• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistische denkers en doeners » Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41

Boeddhistische doeners en denkers – de serie 41

10 december 2020 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Telkens als ik in de sangha van zenmeester Beppe Mokuza aankom, word ik getroffen door de hoge mate van concentratie en de kracht van de gebundelde energie van de zenbeoefening van de groep. De leraar voelt als een grote boom onder wiens beschutting andere bomen mogen groeien. Ik mediteer elke dag samen met hem en de andere leerlingen, studeer soetra’s, leer te reciteren en werk mee in de grote moestuin van de sangha.

Als ik naar de zenleraar kijk, lijkt het alsof zijn alledaagse handelingen in een ander licht staan. Alsof het gewone daglicht door een onbekende stof of materie heengaat. De lichtstralen worden op een andere manier gebroken, er ontstaat een nieuw prisma met subtielere kleuren, een energieker licht waarin alles helderder en gevoeliger wordt waargenomen. Iedere handeling die de leraar uitvoert is tegelijkertijd teder en trefzeker, verfijnd en resoluut, aandachtig en snel, harmonieus en alert.

Meewerkend met de sangha, merk ik echter dat ik me beweeg als een olifant in een porseleinkast. Mijn handelingen zijn te grof, te langzaam, te bonkig, niet nauwkeurig afgestemd op wat de situatie vergt. Alsof ik niet ben aangesloten op dezelfde bron als de zenmeester. Een deel kan gebrek aan ervaring of onwennigheid zijn. Maar dat verklaart niet het gebrek aan subtiliteit, fluïditeit, afstemming met alles om me heen.
Ik help mee bij het groente planten. Hij graaft een diep gat in de klei, mengt dat met zand, bedekt geduldig de tere naakte wortels, giet er water op. Ik kijk ernaar, observeer. Voel telkens de neiging om te zeggen: ‘Oké, klaar’. Maar de zenmeester voegt nog mest toe, meer water, meer zand. Hij neemt zijn tijd, alsof hij voelt wat de plant en de wortels nodig hebben.

Bij het aardappels rooien hakt de zenleraar voorzichtig tastend in de aarde om de aardappels in een soepele beweging bloot te leggen. Ik krijg een kleiner schepje, maar graaf te diep en met teveel enthousiasme. Ik raak de aardappels en moet ze telkens loswrikken van de schep.
De beschadigde aardappels legt hij apart in een krat met water, ze kunnen niet bewaard worden en moeten als eerste gegeten worden.

Tijdens het sorteren van de tomaten plaats ik de ze met teveel kracht in het krat, waardoor de rijpe vruchten kneuzingen oplopen en helaas ongeschikt worden voor consumptie. In één moment van onachtzaamheid is het werk van maanden, het zorgvuldig zaaien, opbinden, snoeien, bemesten, besproeien, wieden en plukken, tenietgedaan.
Later die dag selecteert de zenleraar zorgvuldig welke tomaten nog goed zijn.

Als we de tomaten snijden, is zijn plank veel sneller leeg dan de mijne. Bij het opruimen van de tomatenpers plaats ik alle onderdelen netjes terug in de doos. Maar de volgende dag blijkt dat er één houten onderdeel nog vochtig was en nu onder de zwarte schimmel zit. Ik zie hoe de zenmeester met het betreffende onderdeel naar de schuur loopt, hoor hoe hij geduldig het aangetaste hout wegzaagt zodat hij het overgebleven deel nog kan gebruiken.

Ik wend m’n blik af, voel gêne. Voel me een klein kind, de slechtste leerling uit de klas.

De volgende dag, na de meditatie, spreekt de zenleraar me aan: “Je bent tijdens de meditatie te snel afgeleid. Je blik volgt elke beweging. Dit zet zich ook voort buiten de dojo. Concentreer je op je adem, volg minder je gedachten, richt je blik meer naar binnen.”
Ik word bestormd door gedachten. M’n ego draait op volle toeren, voelt zich  incompetent, tekortschieten – mede ook na alles wat er gister is gebeurd.

Hij neemt het waar en zegt: “Het is normaal dat deze gedachten opkomen. Maar volg ze niet. Die emoties verhinderen dat je aandachtig blijf in het hier-en-nu, je verliest concentratie, creëert separatie met anderen en lijden voor jezelf. Stel je open voor je eigen boeddhanatuur, de bron in jou. Dat is dezelfde bron als in mij. Ik kan naast je lopen en je naar die bron leiden. Dat heeft alleen zin als je vertrouwt op de indicaties die ik je geef op basis van m’n eigen ervaringen. Zonder telkens je emoties te volgen en in discussie te gaan.”

Geen discussie meer? Geen vragen meer?
“Ja maar … “, zeg ik met ingehouden stem, angstig voor wat er komen gaat: “dan blijft er helemaal niets meer van me over.”
“Precies!,” bevestigt hij zacht, “hier moet je doorheen. Kom in dieper contact met jezelf. Doe zazen. Volg je adem. Leer daarop te vertrouwen. Dan merk je vanzelf dat er iets anders voor in de plaats komt: iets sterkers, meer compassie vanuit éénheid met alles om je heen. Een onbegrensde liefde voor jezelf en anderen.”

Ik  luister, het schuurt, maar ik voel me ook diep geraakt, herkend. Die liefde leeft ook in mij. Waarom toch steeds die worsteling? Angst voor uitdoving van het ‘ik’?
Ik reflecteer, kauw erop, zit er weken mee in zazen.

“Duw je knieën tegen de grond, je rug recht, je nek gestrekt, het puntje van je kin ingetrokken,” hoor ik hem zeggen tijdens de meditatie. “Het topje van je hoofd duwt tegen de blauwe lucht. Zodra je een gedachte opmerkt, adem je uit en laat je die voorbijgaan. Wat nodig is om in zazen te bereiken, is er al, is hier, is overal. Dit authentieke ‘onszelf’ is niet iets dat in ons verborgen zit, zoals een pit in een vrucht. Het is eerder de pit, de vrucht, de tak, de wortels, de hele boom, de aarde waarop hij rust en de lucht waarin hij opkomt.”

Ik luister en oefen, dag na dag, week na week en voel me als een boom die mag groeien naar het licht. Automatisch, onbewust, natuurlijk. En merk dat er – dieper dan de gedachten en angst – steeds vaker een bron opwelt van kalme vreugde en vertrouwen.’

Was getekend Sonja Jodo Nijon. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Sonja Jodo Nijon beoefent zen in de Haarlemse Sotozengroep en is leerling bij de Italiaanse zenmeester Beppe Mokuza Signoritti die regelmatig workshops zen en Japans inktschilderen organiseert in Nederland. Tijdens de zomer verbleef zij enkele maanden bij zijn sangha in Italië.

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Japans boeddhisme, Onderwijs Tags: 40, Boeddhistische doeners en denkers, serie

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (26)
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
  3. Boeddhistische doeners en denkers – de serie
  4. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.