Wij koken voor grote groepen… wil je het aanpassen naar een hoeveelheid voor 4-5 personen? Deel de voor de 60 personen opgegeven hoeveelheden door 10; dan krijg je ruime porties p.p..
Het is een simpel recept; en toch is het niet makkelijk om het goed uit te voeren… net zoals mediteren.

Recept Birmese rijst met kikkererwten
Ontbijt, voedzaam, eiwitrijk, zonder zuivel, glutenvrij? (afhankelijk van de sojasaus).
Elk seizoen
Voorbereiding: 40 [20] min. excl. weken—Bereiding: 30-[20] min. —Afwerking: 3 min.

Ingrediënten

60-65 personen elke dag Birmese rijst met kikkererwten [25-30] pers.
600g droog of 1200 g uitgelekt o1 kikkererwten 300 g droog of 600g uitgelekt
2000 g o1 rijst (droog, lange korrel*) 1000 g
<160 g uien (een = ca 80 g) <80 g
< 200 ml zonnebloemolie (bakolie) <150 ml
6 theel. o2 zout 3 theel.
2-4 eetl. o2 donkere zoute sojasaus (liefst glutenvrij) 1 – 2 eetl..
2x 1 o2 mango pickles of chutney (pittig); pot of dessertschaaltje (a 200ml) 2X 1/2
PM Knoflook PM

* Hoeveelheid is ruim; zilvervliesrijst lange korrel, van een soort met ca 8 minuten kooktijd droog koken in precies 1 ½ keer zoveel water geeft mooie droge losse rijst. Zout na de rijst in het water strooien. Hou de hoeveelheden aan; te grove ui, teveel of teveel olie of sojasaus doen af aan de smaak.

Voorbereiding:

  • Gebruik je droge kikkererwten week die dan ca 12 u, en kook ze 30 a 60 min tot zacht. In vocht laten afkoelen en dan uitlekken (vocht kun je gebruiken voor aquafaba). Voor betere verteerbaarheid pellen (gaat nat makkelijker).
  • Kook rijst met zout daags tevoren. Zet schone met olie ingewreven wok klaar. Snij knoflook in reepjes en voeg bij mango pickles + ruim zonnebloem olie (knoflook moet bedekt zijn met olie).
  • Bereiding:
  • Pel de ui en snij die heel fijn in flinterdunne reepjes of stukjes. Geen stukjes mogen meer te zien zijn in de toebereide rijst.
  • Wrijf de rijst helemaal los met je handen – zorg dat alle klonten verdwijnen. Druppel de afgemeten sojasaus over de rijst en vermeng dan zodat alles iets kleur krijgt. Let op dat je niet teveel toevoegt! Zet uitgelekte gepelde kikkererwten klaar.
  • Veeg de wok met droog papier schoon, verhit hem met de olie erin, uisnippers toevoegen en blijven omscheppen tot mooi glazig-lichtbruin – niet verbrand, wel zacht. Voeg kikkererwten toe en de helft van de rijst. Blijf omscheppen – let op dat je alles zowel van het midden als de zijkanten van de wok af schept. Klonten openbreken. Voeg alleen scheutje olie toe indien nodig en pas temperatuur aan zo nodig; het is niet de bedoeling dat je bruine korsten krijgt. .
  • Proef en breng zo nodig op smaak met zout of op kleur met druppels sojasaus. Zet vuur uit en laat rusten tot het bijna tijd is om op te dienen.
  • Afwerking: Een twee minuten verhitten en omscheppen op het laatst is lang genoeg. Opdienen in wok met deksel erop en pickles en chutney ernaast.

 

Categorieën: B'eter, Voedsel, Gezondheid, Boeddhistisch leven
Tags: , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

Reageren is niet meer mogelijk