• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Refreshing earth of the heart – Wat at de Boeddha?

Refreshing earth of the heart – Wat at de Boeddha?

27 november 2021 door Refreshing Earth of the Heart

Wat at de Boeddha. Geen recept vandaag – ik sla een weekje over maar breng wel verslag uit.

Ik lees momenteel het boek Old Path White Clouds, Walking in the footsteps of the Buddha van Thich Nhat Hanh. Daarin wordt de levensloop van prins Siddhartha beschreven vanuit het perspectief van Svasti, een weesjongen die (aan het begin van het boek) zijn broertjes en zusjes onderhoudt door buffels te hoeden. Ik heb me proberen te verdiepen in het voedsel uit die tijd. In het boek eet Svasti meestal een homp rijst (zilvervliesrijst), verpakt in een bananenblad met hooguit soms wat sesamzout erbij. Heel af en toe eten de kinderen een zelfgevangen visje, en platte chapati broden.

De Boeddha  dronk onder andere melk en at rijstepap met melk en honing. Zijn laatste maaltijd bestond uit ‘varkensmals’ (sukaramaddava)  en tot nu toe is over de aard van dit gerecht geen duidelijkheid gekregen. Sommigen noemen het varkensvlees, anderen zachte bamboespruiten en weer anderen paddenstoelen, mogelijk een soort truffel. De Boeddha vermoedde al dat het gerecht niet zuiver was en vroeg Cunda, de smid die hem de maaltijd voorzette, het niet aan de monniken aan te bieden. Zelf at hij er wel van, om de gastheer niet tegen het hoofd te stoten. Kan ik hier een recept voor deze rubriek uit destilleren? Zo ver ben ik nog niet, daarom vandaag geen recept.

Wikidharma  heeft een overzicht gemaakt van verwijzingen naar voedsel uit de oude geschriften. Naast de paddenstoelen van het laatste maal is er sprake van dikke rijstepap met melk en geklaarde boter, wilde rijst, gerst, gerstepap, rijst met granen, rijst met curry, mango, sla, fruit, gestoomde gerst met rijst, honingballen, groentes, melk, rijstepap met water en klonten honing, groente en brood, honing, suiker, molasse, rijst-korst, koek, rietsuiker, soep, rijstpudding, bonen.

Wij leven nu duidelijk in een andere tijd. Aardappels, mais, pompoenen, tomaten en dergelijke waren er nog niet en veel handel was er ook nog niet dus men at veelal uit eigen streek. Met door buffels voortgetrokken ploegen werden kleine akkertjes voor tarwe en gerst aangelegd. Arme mensen hadden waarschijnlijk een erg eenzijdig dieet met kans op allerlei tekorten. Rijke mensen hadden waarschijnlijk allerlei kruiden als kardemom, kaneel en komijn, en konden lekkere curry’s maken met groenten en vlees. Ze konden zich geklaarde boter en allerlei vetten veroorloven. Linzen waren er ook al, misschien kikkererwten.

Ik heb het geprobeerd, een buffelherdersmaaltijd met alleen wat gekookte zilvervliesrijst met een beetje zout en sesamzaadjes, en, vooruit, een snufje garam masala. Ik heb het met volle aandacht opgegeten met mijn gedachten bij de armen uit de tijd van de Boeddha maar me ervan bewust dat ook in deze tijd niet iedereen genoeg te eten heeft, of de luxe heeft van gevarieerde voeding.

Beter schets van een banaanblad maaltijd
Schets uit het reisdagboek.

Het idee was om voor deze rubriek te bereiden wat de Boeddha na zijn verlichting als eerste maaltijd had gegeten. Het verhaal gaat dat twee koopmannen voor hem “mantha” en “madhupindika” hebben bereid. Mantha is een soort pap of gruwel gemaakt van gerst dat eerst is geroosterd en daarna grof gemalen. Dit was een goede basis voor een maaltijd om mee te nemen op tochten: voedzaam en lang houdbaar. Maar naar onze maatstaven waarschijnlijk niet echt smakelijk. Madhupindika betekent zoiets als zoete balletjes. Er zijn wat ideeën wat dat zou kunnen zijn, een soort oliebolletjes gedrenkt in suikerstroop.

Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om deze gerstegruwel met oliebolletjes te maken. Wordt vervolgd.

De schets is uit een Indiaas eettentje in Maleisië. Het eten wordt geserveerd op een bananenblad. Mogelijk heeft Siddhartha als prins dergelijke rijke maaltijden genuttigd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Voedsel Tags: eten Boeddha, gerst, mantha, melk, rijst, varkensvlees

Lees ook:

  1. Jana- Wat at de Boeddha?
  2. Refreshing Earth of the Heart – Wat at de Boeddha?
  3. Moniek Nooren – Birmese rijst met kikkererwten
  4. Refreshing Earth of the Heart – over koetjes en kalfjes en koken zonder zuivel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Refreshing Earth of the Heart

Ecoloog, heeft een passie voor de natuur en koken. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens