Als wij aan het begin staan van de zenweg, ziet onze dualistische geest alle fenomenen als (af)gescheiden van elkaar. We voelen ons geïsoleerd en ervaren de werkelijkheid apart en gescheiden van onszelf. Als wij beginnen te mediteren, zijn we vooral met onszelf bezig. Of, en wat het met ons doet. Worden we rustiger? Hebben we er wat aan? Het is het denken van een dualistische geest.
Zen
Dick – aandacht is toelaten
Goed beschouwd gaat aandacht minder over doen dan over laten. Als we open en aandachtig zijn, dan is onze geest als een schotelantenne.
De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
Als je niet oppast kan boeddhisme worden vervormd in de mal van het al te menselijke wensdenken in termen van houvast waar geen houvast is. Op iedere stap loert de dreiging van zelfbedrog. Door zijn ontkenning van het bestaan van een onsterfelijke ziel (atman) heeft het boeddhisme in zijn lange wordingsgeschiedenis vaak gekampt met een ‘nihilistisch’ imago.
Dick – vertrouwen (4 en slot)
Om ook die andere kant van het medaillon in beeld te krijgen, is het in deze tijden van angstige stress belangrijk om je aandachtig te kunnen focussen op de onzichtbare naad waar die twee ogenschijnlijk tegenstelde gebieden elkaar raken. Die ‘naad’ is je leven in dit moment. De remedie is dan ook: dompel je aandachtig in je leven, zoals het is.
Dick – Vertrouwen (3)
In mijn leven heb ik veel gehoord, gelezen en gevoeld over vertrouwen. En hoe meer ik het kan toelaten, des te groter is het mysterie ervan.
Shikantaza
Ga zitten en kijk. Doe niets. Wacht tot je het ziet.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie 42
Ben Steultjens: ‘Toen ik met mediteren begon voelde dat als thuiskomen. Maar het riep ook vragen op: Wie komt er eigenlijk thuis? En wat is dat thuis precies?’
Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien
Morgen, woensdag 27 januari, wordt Dick Verstegen over zijn boek geïnterviewd door Joost van den Heuvel Rijnders. Lezers kunnen vragen stellen.
Dick – vertrouwen 2 (niet)
Vandaag op de fiets vroeg ik me af: als het in ons leven gaat om levensbeaming om niet, zoals de filosoof Otto Duijntjer het uitdrukt, hoe kan je zelfgekozen dood daar dan bij horen? Is je overgeven aan je leven zoals het is, niet in alle opzichten strijdig met zelfdoding en is zelfdoding niet in alle opzichten strijdig met vertrouwen?
Ardan
…
Dick – vertrouwen (1)
Een goede bekende van ons doodde zichzelf onlangs. Met een touw en zo geregisseerd dat de mensen die haar zouden vinden, schriftelijk werden ingeseind en dus eerst de politie kon worden gewaarschuwd. Ze zag leven niet meer zitten.
De gouden teerling is geworpen – staatsinrichting en tolerantie
In donkere lockdown-maanden, en ook nog eens in verkiezingstijd, kan het leuk zijn om wat meer research te doen en op social media uit te wisselen.
Boeken – Ecodharma Buddhist Teachings for the Precipice
Gijs Mushin van Gaans: ‘Vanwege de thematiek is het geen gemakkelijk boek geworden. Vooral het eerste hoofdstuk ervaarde ik als confronterend. Loy bespreekt hier meerdere voorbeelden van hoe het menselijke ingrijpen onze natuurlijke wereld heeft vernietigd.’
Ardan
…
Jon Kabat-Zinn is geen hedendaagse Shinran
Een jaar geleden ben ik uit de kast gekomen. In een intiem tweegesprek met mijn zenleraar heb ik bekend dat ik mij in hoofdzaak een reine-landboeddhist ben gaan voelen.
Ardan – zitten
…
Ardan
…
Ad van Dun – Het waarheidswiel
“Zwiep voorwaarts het wiel
van de vier grote universele geloften.”
De anti-consensusboeddhist
Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.
Ardan
…
Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien
De dingen leren zien zoals ze zijn, daar gaat het om. De visie in dit boek van Dick Verstegen vloeit uit de pen van een doorgewinterde zenleraar. Hij beschrijft hoe ons leven slechts een aaneenschakeling van ervaringen is die we kunnen zien en beleven dankzij ons bewustzijn: de Ene Geest.
Zen in de Pod 4: Dick Verstegen
Dick Verstegen is zenleraar in Nijmegen, auteur en coach. In 2017 kreeg hij Dharmatransmissie van Nico Tydeman, die hem de naam Butsugen (Boeddha-oog) gaf.
Vietnam – bereiken nirvana keizer-monnik Tran Nhan Tong gevierd
De keizer trad af toen hij 35 jaar oud was en bracht de rest van zijn leven als monnik door op de Yen Tu berg, waar hij het boeddhisme beoefende en propageerde. Hij stichtte de Truc Lam-sekte van het zenboeddhisme in Yen Tu.
Boeken – De essentie van Dōgen
Eihei Dōgen werd in het jaar 1200 geboren in Kyoto, de toenmalige hoofdstad van Japan. Hij verloor beide ouders op jonge leeftijd en werd door zijn broer opgevoed. Op zijn 14e jaar werd hij monnik in een klooster van de toentertijd invloedrijke Tendai-school (Tiāntāi in het Chinees), maar na 10 jaar begon hij te twijfelen aan de leer van het Tendai-boeddhisme. Vooral het dogma dat alle wezens vanaf hun geboorte al bevrijd zijn kwam hem erg ongeloofwaardig voor. Waarom zou je nog moeten mediteren als je al bevrijd bent? Boekbespreking Erik Hoogcarspel.