• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Dick – aandacht is toelaten

28 februari 2021 door Dick Verstegen

Op een bosbankje ergens in Twente, ongeveer tussen de Lemelerberg en De Steile Oever, hingen mooi ingelijste teksten. Eén ervan was: Het grootste geschenk dat je iemand kunt geven is aandacht. Die spreuk was ingelijst in de vorm van een hart. Het grappige is dat jouw aandacht tegelijkertijd ook het grootste geschenk is dat je jezelf kunt geven. Aandacht aan iets of iemand schenken is immers typisch een vorm van communicatie waarbij geven en ontvangen één worden.

Het belang van aandacht werd al in hoge mate onderstreept door de controversiële 15e eeuwse zenmeester Ikkyu, die eens buiten zijn klooster met zijn zwarte inkt-kwast bezig was. Het volgende verhaal gaat over hem: ‘Een man trad uit de menigte naar voren en sprak tot zenmeester Ikkyu: ‘Meester, wilt u voor mij opschrijven wat de hoogste, de meest verheven wijsheid is?’ Ikkyu nam meteen zijn penseel en schreef in sierlijke letters: Aandacht. ‘Is dat alles?’ vroeg de man. ‘Zou u er misschien iets aan toe willen voegen?’ Ikkyu nam opnieuw zijn penseel en schreef het woord tweemaal: Aandacht, Aandacht. De man sprak nu enigszins geïrriteerd: ‘Ik kan maar weinig wijsheid ontdekken in wat u zojuist schreef.’ Toen schreef Ikkyu het woord driemaal: Aandacht, Aandacht, Aandacht. Vertwijfeld riep de man toen uit: ‘Maar wat betekent dat woord aandacht. ‘dan eigenlijk?’ Ikkyu antwoordde vriendelijk: ‘Aandacht betekent aandacht.’

Wat is dat nou, die veelgeroemde aandacht die zo centraal staat in zen en mindfulness? Iedereen weet het, maar het is lastig onder woorden te brengen. Omdat woorden juist niet dekken waar het bij aandacht om gaat. Met woorden maak je omtrekkende bewegingen die precies de kern van aandacht missen.  Daar komt nog bij dat aandacht een dooddoener is geworden aan de borreltafel. Heb je de bus gemist, ben je gevallen, sneed je per ongeluk in je duim… ‘Ja, aandacht hè!’ is dan vaak het commentaar.

Maar aandacht heeft niks te maken met dit eigen-schuld-dikke-bult-denken. Dat zijn alleen maar ego-reutels. Hoewel je aandacht dus niet in woorden kunt vatten, ga ik toch een poging doen: erbij zijn, bewustzijn, gewaarzijn vormen omtrekkende begrippen maar komen wel in de buurt. Aardiger nog is de benadering van Paul Loomans die onlangs bij het Han Fortmann Centrum sprak. De gebeurtenissen van je dag kun je zien als een kralenketting. Doe je die zonder aandacht, dan blijven ze grijs. Doe je ze met aandacht dan krijgen al die kralen kleur. Aandacht heeft dus iets te maken met echt leven. Want leven heeft kleur. Ook omtrekkend misschien, maar het komt wel binnen.

Goed beschouwd gaat aandacht minder over doen dan over laten. Als we open en aandachtig zijn, dan is onze geest als een schotelantenne.  Alles mag binnenkomen. Is er iets dat onze aandacht trekt, dan ontstaat er vanzelf een focus. Geen focus van grijpen of pakken, maar een focus van toelaten, binnenlaten. De boom die we zien, laten we toe in ons bewustzijn. De merel die we plotseling horen, welkom! Hetzelfde mag gelden voor de pijn die we voelen. De grote Soefi-dichter Rumi zegt: Zie al die narigheid, zoals pijn, verdriet, schaamte en woede, maar als welkome gast (De herberg).

Aandacht is stil en nauw verbonden met wat in het boeddhisme de ‘zoheid’ wordt genoemd; het leven precies zoals het is. Kun je daar echt voor openstaan en het aanvaarden, dan schept dat een ongekende ruimte. Met echte aandacht zing je je los van oordelen en betreed je het veld van compassie, verwondering en eenheid. Je kunt je er elk moment van de dag en de nacht in oefenen. Met alles wat verschijnt in je bewustzijn. Misschien is dat alles èn waarin het verschijnt zèlf wel ons bewustzijn…

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: aandacht, compassie, doen en laten, echt leven, kralenketting, Lemelerberg, oordelen, Paul Loomans

Lees ook:

  1. Imagine more religion in voetbal, John
  2. Ferdie Westen beoefent de kunst van het niet weten
  3. Mag het iets minder?
  4. Drie maal scheepsrecht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Weenink zegt

    28 februari 2021 om 19:27

    helemaal goed .
    Met aandacht geven aan mijn bezigheden wordt de wereld stil

  2. Piet Nusteleijn zegt

    1 maart 2021 om 10:02

    Dick, jouw laatste zin: “misschien is dat alles èn waarin het verschijnt zélf wel ons bewustzijn….
    Misschien kan het woord “bewustzijn” ook vervangen worden door het woord “aandacht”.

    ….er is alleen aandacht…

    Uit “het licht in jezelf” van J.Krishnamurti. Over meditatie en vrijheid, p.14:

    “Als je je volle aandacht geeft, met je lichaam, je zenuwen, je ogen, je geest, je gehele wezen, dan is er geen centrum vanwaar je aandacht geeft, dan is er alleen maar aandacht. Die aandacht is volstrekt zwijgen.
    Laat dit goed tot je doordringen. niemand anders zal je dit vertellen, schenk dus al je aandacht aan wat er wordt gezegd, zodat het luisteren zelf een wonder van aandacht wordt. In die aandacht zijn er geen grenzen, zijn er geen scheidslijnen en is er dus ook geen richting.
    Er is alleen aandacht, en als die aandacht er is, is er geen “ik” en “jij”, is er geen dualiteit, is er niet iemand die waarneemt en iets wat waargenomen wordt. Dit is niet mogelijk wanneer de geest zich in een bepaalde richting beweegt.

  3. Joppe van der Spoel zegt

    1 maart 2021 om 11:39

    Hierom lees ik nou het BD. Weer zo’n mooi stukje waar ik even stil van ben.
    En ook van de reacties.
    Leuk detail, Krishnamurti lezend als 20 jarige geraakte ik op deze weg.
    Een van de uitspraken van hem die ik altijd heb meegedragen was ongeveer: “De meeste mensen letten maar net genoeg op om geen ongelukken te krijgen”.Hier wordt de noodzaak van aandacht direct duidelijk.

    Bedankt heren

  4. Wulf zegt

    1 maart 2021 om 19:14

    ‘Goed beschouwd gaat aandacht minder over doen dan over laten. Als we open en aandachtig zijn, dan is onze geest als een schotelantenne. Alles mag binnenkomen’? Een HSP mens (highly sensitive person), oftewel ‘zeer gevoelig persoon’ waaronder ongergetekende, zal bij bovengeciteerde zin hopen; mag het een onsje minder zijn?!

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 25 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten als passe-partout: genade
  • Het jaar 2021 – dag 109 – democratie
  • Junta Birma – meer dan 23.000 gevangenen vrijgelaten
  • Moord op boeddhistische monnik lijkt opgelost
  • CLW spant rechtszaak aan tegen Nederlandse staat vanwege strafbaarheid hulp bij zelfdoding

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens