• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Dick – aandacht is toelaten

Dick – aandacht is toelaten

28 februari 2021 door Dick Verstegen

Op een bosbankje ergens in Twente, ongeveer tussen de Lemelerberg en De Steile Oever, hingen mooi ingelijste teksten. Eén ervan was: Het grootste geschenk dat je iemand kunt geven is aandacht. Die spreuk was ingelijst in de vorm van een hart. Het grappige is dat jouw aandacht tegelijkertijd ook het grootste geschenk is dat je jezelf kunt geven. Aandacht aan iets of iemand schenken is immers typisch een vorm van communicatie waarbij geven en ontvangen één worden.

Het belang van aandacht werd al in hoge mate onderstreept door de controversiële 15e eeuwse zenmeester Ikkyu, die eens buiten zijn klooster met zijn zwarte inkt-kwast bezig was. Het volgende verhaal gaat over hem: ‘Een man trad uit de menigte naar voren en sprak tot zenmeester Ikkyu: ‘Meester, wilt u voor mij opschrijven wat de hoogste, de meest verheven wijsheid is?’ Ikkyu nam meteen zijn penseel en schreef in sierlijke letters: Aandacht. ‘Is dat alles?’ vroeg de man. ‘Zou u er misschien iets aan toe willen voegen?’ Ikkyu nam opnieuw zijn penseel en schreef het woord tweemaal: Aandacht, Aandacht. De man sprak nu enigszins geïrriteerd: ‘Ik kan maar weinig wijsheid ontdekken in wat u zojuist schreef.’ Toen schreef Ikkyu het woord driemaal: Aandacht, Aandacht, Aandacht. Vertwijfeld riep de man toen uit: ‘Maar wat betekent dat woord aandacht. ‘dan eigenlijk?’ Ikkyu antwoordde vriendelijk: ‘Aandacht betekent aandacht.’

Wat is dat nou, die veelgeroemde aandacht die zo centraal staat in zen en mindfulness? Iedereen weet het, maar het is lastig onder woorden te brengen. Omdat woorden juist niet dekken waar het bij aandacht om gaat. Met woorden maak je omtrekkende bewegingen die precies de kern van aandacht missen.  Daar komt nog bij dat aandacht een dooddoener is geworden aan de borreltafel. Heb je de bus gemist, ben je gevallen, sneed je per ongeluk in je duim… ‘Ja, aandacht hè!’ is dan vaak het commentaar.

Maar aandacht heeft niks te maken met dit eigen-schuld-dikke-bult-denken. Dat zijn alleen maar ego-reutels. Hoewel je aandacht dus niet in woorden kunt vatten, ga ik toch een poging doen: erbij zijn, bewustzijn, gewaarzijn vormen omtrekkende begrippen maar komen wel in de buurt. Aardiger nog is de benadering van Paul Loomans die onlangs bij het Han Fortmann Centrum sprak. De gebeurtenissen van je dag kun je zien als een kralenketting. Doe je die zonder aandacht, dan blijven ze grijs. Doe je ze met aandacht dan krijgen al die kralen kleur. Aandacht heeft dus iets te maken met echt leven. Want leven heeft kleur. Ook omtrekkend misschien, maar het komt wel binnen.

Goed beschouwd gaat aandacht minder over doen dan over laten. Als we open en aandachtig zijn, dan is onze geest als een schotelantenne.  Alles mag binnenkomen. Is er iets dat onze aandacht trekt, dan ontstaat er vanzelf een focus. Geen focus van grijpen of pakken, maar een focus van toelaten, binnenlaten. De boom die we zien, laten we toe in ons bewustzijn. De merel die we plotseling horen, welkom! Hetzelfde mag gelden voor de pijn die we voelen. De grote Soefi-dichter Rumi zegt: Zie al die narigheid, zoals pijn, verdriet, schaamte en woede, maar als welkome gast (De herberg).

Aandacht is stil en nauw verbonden met wat in het boeddhisme de ‘zoheid’ wordt genoemd; het leven precies zoals het is. Kun je daar echt voor openstaan en het aanvaarden, dan schept dat een ongekende ruimte. Met echte aandacht zing je je los van oordelen en betreed je het veld van compassie, verwondering en eenheid. Je kunt je er elk moment van de dag en de nacht in oefenen. Met alles wat verschijnt in je bewustzijn. Misschien is dat alles èn waarin het verschijnt zèlf wel ons bewustzijn…

 

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: aandacht, compassie, doen en laten, echt leven, kralenketting, Lemelerberg, oordelen, Paul Loomans

Lees ook:

  1. Arrogantie
  2. Imagine more religion in voetbal, John
  3. Mag het iets minder?
  4. Houd gewoon op met …(3)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Weenink zegt

    28 februari 2021 om 19:27

    helemaal goed .
    Met aandacht geven aan mijn bezigheden wordt de wereld stil

  2. Piet Nusteleijn zegt

    1 maart 2021 om 10:02

    Dick, jouw laatste zin: “misschien is dat alles èn waarin het verschijnt zélf wel ons bewustzijn….
    Misschien kan het woord “bewustzijn” ook vervangen worden door het woord “aandacht”.

    ….er is alleen aandacht…

    Uit “het licht in jezelf” van J.Krishnamurti. Over meditatie en vrijheid, p.14:

    “Als je je volle aandacht geeft, met je lichaam, je zenuwen, je ogen, je geest, je gehele wezen, dan is er geen centrum vanwaar je aandacht geeft, dan is er alleen maar aandacht. Die aandacht is volstrekt zwijgen.
    Laat dit goed tot je doordringen. niemand anders zal je dit vertellen, schenk dus al je aandacht aan wat er wordt gezegd, zodat het luisteren zelf een wonder van aandacht wordt. In die aandacht zijn er geen grenzen, zijn er geen scheidslijnen en is er dus ook geen richting.
    Er is alleen aandacht, en als die aandacht er is, is er geen “ik” en “jij”, is er geen dualiteit, is er niet iemand die waarneemt en iets wat waargenomen wordt. Dit is niet mogelijk wanneer de geest zich in een bepaalde richting beweegt.

  3. Joppe van der Spoel zegt

    1 maart 2021 om 11:39

    Hierom lees ik nou het BD. Weer zo’n mooi stukje waar ik even stil van ben.
    En ook van de reacties.
    Leuk detail, Krishnamurti lezend als 20 jarige geraakte ik op deze weg.
    Een van de uitspraken van hem die ik altijd heb meegedragen was ongeveer: “De meeste mensen letten maar net genoeg op om geen ongelukken te krijgen”.Hier wordt de noodzaak van aandacht direct duidelijk.

    Bedankt heren

  4. Wulf zegt

    1 maart 2021 om 19:14

    ‘Goed beschouwd gaat aandacht minder over doen dan over laten. Als we open en aandachtig zijn, dan is onze geest als een schotelantenne. Alles mag binnenkomen’? Een HSP mens (highly sensitive person), oftewel ‘zeer gevoelig persoon’ waaronder ongergetekende, zal bij bovengeciteerde zin hopen; mag het een onsje minder zijn?!

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.